0028948323357
Componist | Brahms / Schumann / Mahler |
Titel | Lieder - Fleming |
Artiest | Fleming, Renée / Thielemann, Christian / Höll, Hartmut |
Artikel nr. | 002894832335 |
EAN Code | 0028948323357 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Decca |
Releasedatum | 2019-06-14 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Original Version — Renée Fleming | 002:05 |
2 | 1. Ständchen "Der Mond steht über dem Berg" (Original Version) — Renée Fleming | 001:38 |
3 | 2. Lerchengesang (Original Version) — Renée Fleming | 002:49 |
4 | Mondnacht, WoO 21 — Renée Fleming | 002:37 |
5 | 4. Des Liebsten Schwur (Original Version) — Renée Fleming | 002:42 |
6 | Wann der silberne Mond (2. Die Mainacht - Wann der silberne Mond) — Renée Fleming | 004:17 |
7 | 6. Da unten im Tale (Book I) — Renée Fleming | 002:20 |
8 | 4. Vergebliches Ständchen (Original Version) — Renée Fleming | 001:49 |
9 | 1. Seit ich ihn gesehen (Original Version) — Renée Fleming | 002:23 |
10 | 2. Er, der Herrlichste von allen (Original Version) — Renée Fleming | 003:09 |
11 | 3. Ich kann's nicht fassen, nicht glauben (Original Version) — Renée Fleming | 001:44 |
12 | 4. Du Ring an meinem Finger (Original Version) — Renée Fleming | 003:26 |
13 | 5. Helft mir, ihr Schwestern (Original Version) — Renée Fleming | 001:48 |
14 | 6. Süsser Freund, du blickest mich verwundert an (Original Version) — Renée Fleming | 005:06 |
15 | 7. An meinem Herzen, an meiner Brust (Original Version) — Renée Fleming | 000:59 |
16 | 8. Nun hast du mir den ersten Schmerz getan (Original Version) — Renée Fleming | 004:37 |
17 | Ich atmet' einen linden Duft (Original Version) — Renée Fleming | 002:25 |
18 | Liebst du um Schönheit (Orchestrated by Max Puttmann) — Renée Fleming | 002:29 |
19 | Um Mitternacht (Original Version) — Renée Fleming | 005:03 |
20 | Blicke mir nicht in die Lieder (Original Version) — Renée Fleming | 001:19 |
21 | Ich bin der Welt abhanden gekommen (Original Version) — Renée Fleming | 006:38 |
AANBEVOLEN DOOR...
Het wiegenliedje van Brahms is een van de meest exquise stukken muziek uit de laatromantische liedperiode. Zou daar nog eer aan te behalen zijn? Jazeker, luister maar naar deze uitvoering van Renée Fleming. Ze zingt met zoveel detail en finesse dat het overbekende wiegenliedje bijna een complete make-over krijgt. Adembenemend! Dat geldt trouwens voor deze hele cd met liederen van Brahms, Schumann en Mahler. Fleming weet met haar zeldzaam mooie stem steeds weer de juiste toon en sfeer te treffen. Van kleine parels als het wiegenliedje tot Mahlers monumentale Rückert-Lieder met de Münchner Philharmoniker onder Christian Thielemann.
Muziekhandel Van Buytene
Ank van Buytene (Klassieke Zaken 5-2019)
De gemengde indruk die de nieuwe recital-cd van Renée Fleming – liederen van Brahms, Schumann en Mahler – nalaat, is niet gemakkelijk te benoemen. Pianist Hartmut Höll treft de eenvoud van Brahms’ Wiegenlied prachtig, maar Fleming laat het, in een nobel streven de tekst zo helder mogelijk te communiceren, bezwijken onder een te omvangrijke vocale trukendoos. In de overige Brahmsliederen wordt dit beeld nooit helemaal rechtgetrokken. Intussen blijft er dat specifieke stemgeluid, dat veel meer tot zijn recht komt in de cyclus Frauenliebe und -leben van Schumann. Die liederen profiteren immers van een vertolkster die al wat vrouwenleven achter zich heeft en Fleming omzeilt de valkuilen van sentimentaliteit vakkundig. De eerste liederen, over de jeugdjaren van de vrouw, lijken een vertederde terugblik; voor de latere liederen schuwt Fleming de grote emoties niet. Bij Mahlers Rückertlieder werkt Fleming samen met Christian Thielemann en de Münchner Philharmoniker: zoals gewoonlijk bij hun samenwerkingen op cd, toveren ze een prachtig en bijna verleidelijk klankpalet tevoorschijn. Het lijkt soms meer Richard Strauss dan Gustav Mahler en daar waar het beschouwende ontbreekt, verrast het overrompelende van de stem.
Hein van Eekert (Klassieke Zaken 4-2019)