0723385285113
Componist | Bach, C.PH.E. \ Britten |
Titel | Liaisons Vol. 3 |
Artiest | Lazic, Dejan |
Artikel nr. | 0028511CCSSA |
EAN Code | 0723385285113 |
Aantal CD's | 1 |
Label | CHANNEL CLASSICS |
Releasedatum | 2011-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Sonata in D Minor, Wq 69 — DEJAN LAZI? | 005:08 |
2 | Sonata in D Minor, Wq 69 — DEJAN LAZI? | 003:53 |
3 | Sonata in D Minor, Wq 69 — DEJAN LAZI? | 009:12 |
4 | 5 Waltzes, Op. 3 — DEJAN LAZI? | 001:23 |
5 | 5 Waltzes, Op. 3 — DEJAN LAZI? | 001:56 |
6 | 5 Waltzes, Op. 3 — DEJAN LAZI? | 001:26 |
7 | 5 Waltzes, Op. 3 — DEJAN LAZI? | 003:14 |
8 | 5 Waltzes, Op. 3 — DEJAN LAZI? | 002:27 |
9 | Fantasia in D Major, Wq 117 / 14 — DEJAN LAZI? | 001:46 |
10 | La Böhmer (Murky), Wq 117 / 26 — DEJAN LAZI? | 003:07 |
11 | Holiday Diary, Op. 5 — DEJAN LAZI? | 002:43 |
12 | Holiday Diary, Op. 5 — DEJAN LAZI? | 006:37 |
13 | Holiday Diary, Op. 5 — DEJAN LAZI? | 002:49 |
14 | Holiday Diary, Op. 5 — DEJAN LAZI? | 005:32 |
15 | Sonata in E-Flat Major, Wq 65 / 42 — DEJAN LAZI? | 004:06 |
16 | Sonata in E-Flat Major, Wq 65 / 42 — DEJAN LAZI? | 004:53 |
17 | Sonata in E-Flat Major, Wq 65 / 42 — DEJAN LAZI? | 002:42 |
18 | Night Piece (Notturno) — DEJAN LAZI? | 006:06 |
Tussen Carl Philipp Emanuel Bach, zoon van Johann Sebastian, en Benjamin Britten zitten zo’n twee eeuwen. Die afstand vormde voor pianist en componist Dejan Lazic geen reden om ze niet op één cd te zetten. Lazic redeneert juist omgekeerd: als je tijdsbarrières en stilistische verschillen opzij schuift, kun je overeenkomsten ontdekken, alsof het dialect anders is, maar de taal hetzelfde. De geboren Kroaat zette de Liaisonsserie op waarin eerder Domenico Scarlatti een relatie aanging met Bartók, en Schumann met Brahms. Ook Carl Philipp en Britten gaan prima samen: de fruitige sonates (Wq 69, H 53 en Wq 65/42, H 189) van de pruikenkop parelen tussen Brittens steviger composities als de Vijf walsen opus 3, geschreven door een pas twaalfjarige knaap, die niettemin al goed in de smiezen had hoe je de nootjes het slimst onder elkaar kon zetten. Net als in Holiday diary, uit 1934, waarin Lazic dromerig de verre horizon aan zich voorbij laat glijden (Sailing) en een onbestemde sfeer oproept (Night). Dat het zo goed bo rt tussen de componisten komt vooral door Lazic: hij kiest voor ieder stuk de juiste tint en is niet bang het basregister wat aan te dikken, terwijl de rechterhand twinkeltonen inzet. Fraai opgenomen bovendien.
Frederike Berntsen