0723385234074
Componist | Scarlatti, D \ Bartók |
Titel | Liaisons I: 11 sonates; Rondo’s op Slowaakse volksmelodieën, Zeven schetsen, Treurmars uit Kossuth, Zes dansen in Bulgaarse ritmes |
Artiest | Lazic, Dejan |
Artikel nr. | 0023407CCSSA |
EAN Code | 0723385234074 |
Aantal CD's | 1 |
Label | CHANNEL CLASSICS |
Releasedatum | 2007-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Allegro — DEJAN LAZI? | 004:43 |
2 | Fuga — DEJAN LAZI? | 002:58 |
3 | Allegro — DEJAN LAZI? | 002:15 |
4 | Nr. 1: C-Dur — DEJAN LAZI? | 002:58 |
5 | Nr. 2: D-Dur — DEJAN LAZI? | 002:27 |
6 | Nr. 3: F-Dur — DEJAN LAZI? | 003:09 |
7 | Allegro — DEJAN LAZI? | 005:13 |
8 | Non presto ma a tempo di ballo — DEJAN LAZI? | 003:00 |
9 | Allegro — DEJAN LAZI? | 002:25 |
10 | Portrait of a girl: Andante — DEJAN LAZI? | 001:36 |
11 | See-saw, dickory-daw: Comodo — DEJAN LAZI? | 000:50 |
12 | Lento — DEJAN LAZI? | 002:33 |
13 | Non troppo lento — DEJAN LAZI? | 003:47 |
14 | Romanian folksong: Andante — DEJAN LAZI? | 001:06 |
15 | In Walachian style: Allegretto — DEJAN LAZI? | 000:39 |
16 | Poco lento — DEJAN LAZI? | 002:02 |
17 | Allegro — DEJAN LAZI? | 003:53 |
18 | Presto — DEJAN LAZI? | 003:46 |
19 | Lento - Adagio molto — DEJAN LAZI? | 007:13 |
20 | Presto — DEJAN LAZI? | 002:36 |
21 | Andante comodo — DEJAN LAZI? | 005:56 |
22 | Allegro — DEJAN LAZI? | 004:34 |
23 | Dance 1 — DEJAN LAZI? | 001:50 |
24 | Dance 2 — DEJAN LAZI? | 001:03 |
25 | Dance 3 — DEJAN LAZI? | 001:28 |
26 | Dance 4 — DEJAN LAZI? | 001:40 |
27 | Dance 5 — DEJAN LAZI? | 001:04 |
28 | Dance 6 — DEJAN LAZI? | 001:45 |
De verbanden tussen ogenschijnlijk heel verschillende componisten blootleggen. Dat beoogt de Kroatische pianist Dejan Lazic in een nieuwe serie cd’s, die hij uitbrengt onder de titel Liaisons. In het eerste deel zet hij Domenico Scarlatti en Béla Bartók tegenover elkaar. Scarlatti liet zich in menig sonate door Spaanse folklore inspireren; Bartóks piano-oeuvre is voor een belangrijk deel ingegeven door Balkanmuziek. In het tekstboekje schrijft Dejan Lazic dat zijn bewustwording van hun beider affiniteit voor volksmuziek hem de ritmiek, dynamiek en melodieën opnieuw deed duiden. Hij schrijft verborgen geheimen te hebben ontdekt in de bekende werken op deze cd. Lazic laat zeker nieuwe dingen horen. Wie thuis is in Scarlatti, beluistere voor een eerste indruk de 21ste track: de bekende sonate in E-groot (K. 380). Lazic laat geen gelegenheid onbenut om platgetreden paden te ontwijken. De versieringen speelt hij telkens anders. Hij veroorlooft zich bovendien buitenissige dynamische contrasten en temposchommelingen. Ook in de andere sonates van Scarlatti en de pianowerken Bartók valt hij op met eigenzinnige ideeën. Je zou je er aan gaan ergeren, ware het niet dat Lazic’ instrumentale beheersing op een uitzonderlijk hoog niveau staat. Hij speelt glashelder en hoogst verfijnd; elke noot lijkt gedicteerd door een lucide brein. De fraai opgenomen SACD brengt de prachtige Steinway overigens imposant realistisch in de huiskamer.
Dimitri van der Werf