Terug naar het overzicht
cover
Haydn / Kraus L’Homme de Génie no. 5
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Haydn / Kraus

L’Homme de Génie no. 5

3760014196768

Componist Haydn / Kraus
Titel L’Homme de Génie no. 5
Artiest Kammerorchester Basel
Dirigent Antonini, Giovanni
Artikel nr. 0000676ALPHA
EAN Code 3760014196768
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2017-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro spiritoso — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 004:59
2 2. Adagio — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 008:08
3 3. Menuett - Trio — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 002:34
4 4. Finale: Presto — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 007:25
5 1. Vivace — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 009:11
6 2. Andante — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 006:45
7 3. Menuett: Allegretto - Trio — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 002:59
8 4. Finale: Allegro ma non troppo — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 004:14
9 1. Larghetto - Allegro — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 009:19
10 2. Andante — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 004:49
11 3. Allegro assai — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 005:43
12 1. Allegro molto — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 005:14
13 2. Andante — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 004:15
14 3. Presto — KAMMERORCHESTER BASEL - GIOVANNI AN 002:41

Vooruitkijken naar het Beethovenjaar 2020, dat kan. Maar naar het Haydnjaar 2032? Inderdaad, het Franse Alpha heeft zich voorgenomen alle ruim honderd Haydnsymfonieën op te nemen. Hier is volume 5 van L’homme de génie. Dirigent Giovanni Antonini, drijvende kracht achter het project, betrekt er ook werk van tijdgenoten bij. In dit geval de jonggestorven Joseph Martin Kraus, die in 1792 een Symphonie funèbre schreef nadat de Zweedse koning Gustav III het slachtoffer werd van een moordaanslag. Antonini combineert deze sturm und drang met Haydns 80ste, 81ste en 19de symfonie, waarin volgens hem een overeenkomstige dramatiek en passie bespeurbaar zijn. Dat is een kwestie van interpretatie en smaak, maar grosso modo heeft hij gelijk. Wat opvalt aan het Kammerorchester Basel, dat ‘on period instruments’ speelt, is de omvang. Geen authentieke beperking, hier klinkt een vol, feitelijk traditioneel orkest. Dat maakt de prestatie des te bewonderenswaardig. Er is geen frase, geen motief, geen melodische curve die niet het uiterste aan bedachtzaamheid en articulatie verraadt. Werkelijk niets lijkt aan het toeval overgelaten. Resultaat is een verbluffende synchroniteit en scherpte, vooral bij dissonerende akkoorden. Vlotte tempi, heerlijk gonzende bassen. Schitterend is ook de akoestiek van de Teldex Studio in Berlijn. Nog vijftien jaar te gaan!

Jos van der Zanden (1-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht