5099995844022
Componist | Diverse componisten |
Titel | Le violon ROI |
Artiest | Capuçon, Renaud |
Artikel nr. | 5099995844022 |
EAN Code | 5099995844022 |
Aantal CD's | 3 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2013-07-08 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro molto appassionato — RENAUD CAPUÇON | 012:46 |
2 | 2. Romance: Andante — RENAUD CAPUÇON | 009:09 |
3 | 3. Allegro giocoso, ma non troppo vivace — RENAUD CAPUÇON | 007:49 |
4 | 2. Langsam — RENAUD CAPUÇON | 006:04 |
5 | 3. Rondo: Allegro — RENAUD CAPUÇON | 010:21 |
6 | 2. Largo — RENAUD CAPUÇON | 005:26 |
7 | 3. Vivace non troppo — RENAUD CAPUÇON | 008:36 |
8 | 2. Andante — RENAUD CAPUÇON | 010:44 |
9 | 3. Presto — RENAUD CAPUÇON | 005:20 |
1 | 4. Rondo alla zingarese — RENAUD CAPUÇON | 008:18 |
2 | 3. Allegretto grazioso (quasi andante) — RENAUD CAPUÇON | 005:50 |
3 | 2. Largo assai ed espressivo — RENAUD CAPUÇON | 010:45 |
4 | 1. Allegro — RENAUD CAPUÇON | 009:50 |
5 | 3. Allegro vivace — RENAUD CAPUÇON | 003:14 |
6 | 1. Mit leidenschaftlichem Ausdruck — RENAUD CAPUÇON | 007:17 |
7 | Sehr lebhaft — RENAUD CAPUÇON | 004:34 |
8 | 4. Tema con variazioni — RENAUD CAPUÇON | 007:33 |
9 | 4. Allegro quasi presto — RENAUD CAPUÇON | 005:53 |
10 | 3. Perpetuum mobile — RENAUD CAPUÇON | 003:32 |
11 | 3. Scherzo: Leggiero e vivace — RENAUD CAPUÇON | 003:22 |
12 | 2. Andante con moto — RENAUD CAPUÇON | 008:39 |
1 | Méditation — RENAUD CAPUÇON | 005:20 |
2 | Clair de lune — RENAUD CAPUÇON | 004:16 |
3 | Passacaglia nach Händel — RENAUD CAPUÇON | 006:12 |
4 | Dance of the blessed (arr. von Fritz Kreisler) — RENAUD CAPUÇON | 003:46 |
5 | Humoresque B-Dur op. 101 Nr. 7 (transkr. von Jascha Heifetz) — RENAUD CAPUÇON | 003:06 |
6 | Tzigane (Rhapsodie) (für Violine und Orchester) — RENAUD CAPUÇON | 010:03 |
7 | Liebesleid — RENAUD CAPUÇON | 003:14 |
8 | Marche miniature viennoise (Kleiner Wiener Marsch) — RENAUD CAPUÇON | 003:16 |
9 | Hora staccato — RENAUD CAPUÇON | 002:03 |
10 | Introduction et rondo capriccioso a-moll op. 28 — RENAUD CAPUÇON | 008:45 |
11 | Marietta's Lied zur Laute — RENAUD CAPUÇON | 005:04 |
12 | Un poco triste op. 17 Nr. 3 — RENAUD CAPUÇON | 003:41 |
13 | Berceuse D-Dur op. 16 — RENAUD CAPUÇON | 003:39 |
14 | Gartenszene — RENAUD CAPUÇON | 005:16 |
15 | Sentimental waltz — RENAUD CAPUÇON | 003:24 |
16 | Danse macabre op. 40 (sinfonische Dichtung) — RENAUD CAPUÇON | 006:25 |
17 | Nr. 14 Finale: Molto allegro — RENAUD CAPUÇON | 001:56 |
Renaud Capuçon; van talent tot Champions League-violist
Renaud Capuçon is een van de meest geroemde violisten van zijn generatie. Hij is pas 37, maar nu al is het tijd voor een ‘best of’: Le violon ROI. Drie cd’s vormen een prachtig overzicht van zijn carrière tot nu toe.
Wat zou Renaud Capuçon bedoelen met Le violon roi, de titel van zijn nieuwe cd-box? Door de vormgeving, met de achternaam van de artiest net achter het woordje ‘roi’ geplakt, zou je even denken dat Capuçon zich de koning onder de violisten waant. Gelukkig biedt het tekstboekje een heldere verklaring: de viool is de koning onder de instrumenten. Voor wie daarvan nog niet overtuigd was: voilà, drie cd’s met de mooiste muziek voor viool.
Toch heeft Capuçon wel iets weg van een koning. Dat hij violist zou worden, leek voorbestemd. Al op zijn vierde ging de Fransman naar het conservatorium van Chambéry, het historische stadje in de Savoie waar hij in 1976 ter wereld kwam. Op zijn zeventiende studeerde hij met de hoogste onderscheiding af aan het beroemdste conservatorium van Parijs. Hij debuteerde in 1999 met een aan Schubert gewijde cd en viel op door zijn indringende spel en verbluffende techniek. Inmiddels behoort hij tot de absolute top.
De door zijn label Virgin Classics samengestelde box is niet alleen een ‘best of’ van het vioolrepertoire. De box is in de eerste plaats een mooi overzicht van de eerste vijftien jaar van een carrière waarin Capuçon zich van uitzonderlijk talent tot een Champions League-violist ontpopte.
Maar wat staat erop?
Het repertoire reikt van Gluck tot Korngold. Met uitzondering van een lied van die laatste componist zijn alle opnames eerder uitgebracht. De eerste cd is gewijd aan het repertoire met orkest, de tweede aan kamermuziek en op de derde staan encores – de korte stukken die je vaak als toegift in de concertzaal hoort, maar die (omdat de meeste albums om langere werken draaien) niet allemaal zo goed vertegenwoordigd zijn op cd’s.
Op de eerste twee cd’s staan geen complete stukken, het is steeds ‘een deel uit’ dat volgt op een ander deel uit een ander stuk. Wat opvalt, is hoe goed de samenstellers vaak heel verschillende stukken hebben gecombineerd door uit te gaan van toonsoort en tempo. Zo sluit het langzame tweede deel uit het vioolconcert van Schumann prachtig aan op het laatste deel uit het vioolconcert van Beethoven. Alsof het nooit anders is geweest.
Over die Beethoven gesproken: dat is de opname met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, goed in vorm, onder leiding van chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin. Hoogtepunten zijn de liveopnames waarin Capuçons toon versmelt met de pianoklanken van Martha Argerich. Uiteraard is ook Renauds briljante cellospelende broertje Gautier vertegenwoordigd. Met hem is hij onder meer te horen in het Dubbelconcert van Brahms – de broers zijn ware pleitbezorgers van dit werk. Van het Vioolconcert van Brahms klinkt het beroemde Allegro giocoso met het zigeunerachtige thema. Orkest: de Wiener Philharmoniker. Een track van Capuçons album uit 2012 waarop ook het concert van Alban Berg klinkt.
Maar minstens zo intrigerend zijn de foto’s, bijgevoegd in het boekje, uit de kinderjaren van Capuçon. Steeds met een viooltje, steeds die ernstige blik. Alsof hij als vijf- of zesjarig jongetje al weet dat hij de koning onder de instrumenten in zijn handen houdt.
Merlijn Kerkhof (3-2013)