3760014197970
Componist | Beethoven, L. van / Cage, John / Feldman, Morton |
Titel | Le monde selon George Antheil |
Artiest | Patricia Kopatchinskaja - Joonas Ahonen |
Artikel nr. | 0000797ALPHA |
EAN Code | 3760014197970 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ALPHA |
Releasedatum | 2022-05-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Piece for Violin and Piano — Joonas Ahonen; Patricia Kopatchinskaja | 001:57 |
2 | I. Allegro con brio — Joonas Ahonen; Patricia Kopatchinskaja | 007:32 |
3 | II. Adagio cantabile — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 008:19 |
4 | III. Scherzo (Allegro - Trio) — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 003:32 |
5 | IV. Finale (Allegro) — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 005:07 |
6 | Nocturne for Violin and Piano — Joonas Ahonen; Patricia Kopatchinskaja | 003:47 |
7 | I. Movement I — Joonas Ahonen; Patricia Kopatchinskaja | 009:54 |
8 | II. Movement II — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 003:01 |
9 | III. Movement III — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 005:05 |
10 | IV. Movement IV — PATRICIA KOPATCHINSKAJA - JOONAS AHONEN | 006:50 |
11 | Extensions 1 for Violin and Piano — Joonas Ahonen; Patricia Kopatchinskaja | 007:31 |
Muziek in de geest van de roemruchte ‘bad boy of music’ George Antheil (1890-1959), de Amerikaan die in Parijs in de kringen verkeerde van Stravinsky, Picasso, Hemingway, Ezra Pound en andere hemelbestormers. Antheil was ook de man die ooit een revolver liet zien aan het onrustige publiek in de zaal. In zijn concerten speelde hij vaak werken van ‘bad boy’ Beethoven, in wie hij een verwante revolutionaire ziel herkende. De keuze van Patricia Kopatchinskaja en de jonge Finse pianist Joonas Ahonen om Beethovens vioolsonate nummer 7 op. 30 te combineren met Amerikaanse avant-gardecomponisten als Morton Feldman, John Cage en met de Eerste vioolsonate van Antheil zelf is dus heel logisch. Die eerste sonate is een ritmisch uiterst geprofileerd stuk dat de futuristische sfeer van de jaren twintig weerspiegelt. Drammerig, zou je ook kunnen zeggen, maar Kopatchinskaja en Ahonen hebben te veel fantasie om dat te laten gebeuren. Ook in de schimmige werken van Feldman en Cage blijven ze heel subtiel. In de onstuimig gespeelde Beethovensonate is dit duo niet gericht op klankschoonheid, maar op energie. Heel meeslepend, maar sommige accenten en bewuste ritmische oneffenheden worden toch wat gewild en excentriek.
Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 2/3-2022)