Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Le Boeuf sur le Toit – Swinging Paris
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Le Boeuf sur le Toit – Swinging Paris

5099960255228

Componist Diverse Componisten
Titel Le Boeuf sur le Toit – Swinging Paris
Artiest Tharaud, Alexandre \ Braley, Frank \ Peyroux, Madeleleine
Artikel nr. 5099960255228
EAN Code 5099960255228
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2012-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Chopinata (Fantasy foxtrot on themes by Chopin) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 003:29
2 The man I love — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:03
3 Yes Sir, that's my baby — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:30
4 Do it again — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:36
5 Hungaria (Fantasy foxtrot on themes by Liszt) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:43
6 Let's do it — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 004:43
7 Doll dance — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:05
8 J'ai pas su y faire — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 003:36
9 Blue River (bearb. für 2 Klaviere von Wiéner und Clément Doucet) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 003:12
10 Why do I love you? (bearb. für 2 Klaviere von Wiéner und Clément Doucet) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:29
11 A little slow fox with Mary (bearb. für 2 Klaviere von Wiéner und Clément Doucet) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:31
12 Covanduihno (bearb. für 2 Klaviere von Wiéner und Clément Doucet) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:23
13 Poppy cock (bearb. von Clément Doucet) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:35
14 Blues — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:29
15 Isoldina (Novelty piano solo on themes from Tristan und Isolde by Wagner) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:05
16 Blues chanté — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:44
17 Gonna get a girl — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:30
18 Henri, pourquoi n'aimes-tu pas les femmes? — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:22
19 Tango des Fratellini — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:37
20 Five o'clock (bearb. für Klavier von Roger Branga) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:50
21 Caramel mou (Shimmy movement for vocals, drums and piano) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 005:14
22 Haarlem — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 003:05
23 Collegiate (Fox-trot) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:37
24 Georgian's blues — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 003:45
25 Saint Louis blues (bearb. für Cembalo von Jean Wiéner) — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 002:33
26 Clement's charleston — ALEXANDRE THARAUD/JEAN DELESCL 001:27

Swinging Paris volgens Alexandre Tharaud

Zijn moeder was danseres, zijn vader bariton en zijn grootvader violist. Alexandre Tharaud bekeerde zich echter pas op zijn 20ste tot de kunst. Hij koos voor piano en studeerde zo hard, dat hij al snel wereldberoemd werd. Op zijn nieuwe album, Le boeuf sur le toit, speelt hij Franse muziek uit de jaren twintig van de vorige eeuw.

Waarschijnlijk is hij de enige pianist ter wereld die geen vleugel in zijn huis heeft staan. De eigenzinnige Alexandre Tharaud (Parijs, 1968) wil het zichzelf niet makkelijk maken. Om het verlangen naar de piano levend te houden zwerft hij door Parijs met een sleutelbos op zak, die hem toegang verschaft tot een aantal appartementen waar hij piano kan studeren. Dat heeft tot schitterende opnames geleid van onder meer Rameau, Scarlatti, Chopin en Bach.
Als Parijzenaar in hart en nieren speelt Tharaud op zijn nieuwe album, Le boeuf sur le toit, een caleidoscoop van klassieke en populaire pianojuweeltjes uit de jaren twintig van de vorige eeuw. De stukken zijn van componisten en pianisten die ooit veelvuldig hun opwachting maakten in het beroemdste jazzcafé van Parijs: Le boeuf sur le toit, genoemd naar het gelijknamige ballet van Darius Milhaud dat in 1920 een ware hype veroorzaakte in de Franse hoofdstad. Tharaud werkt op de uitgave samen met collegamusici als pianist Frank Braley, zangeres Madeleine Peyroux en David Chevallier op de banjo.
Zo populair werd de op de Braziliaanse folklore geïnspireerde balletmuziek, dat Louis Moysés zijn cabaretbar La Gaya, het favoriete café van de dichter Jean Cocteau en zijn vrienden, omdoopte tot Le boeuf sur le toit. Het etablissement werd de ontmoetingsplek bij uitstek voor de Parijse avant-garde. Onderwijl had Milhaud zich na zijn terugkeer uit Brazilië met vijf andere jonge componisten - Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Francis Poulenc en Germaine Tailleferre - verenigd tot Les Six, een groep die elke zaterdag bijeenkwam in het legendarische café. Om Stéphane Villemin te citeren, die deze bijeenkomsten beschreef in Les Six, le Coq et l’Arlequin: ‘De avonden eindigden in Le boeuf sur le toit, waar ze luisterden naar Wiéner die negermuziek op de piano speelde. Cocteau las er zijn nieuwste ge- dichten voor. Milhaud, Auric en Arthur Rubinstein speelden Le boeuf sur le toit voor piano zeshandig. Dit stuk, voor het eerst uitgevoerd in het Théâtre des Champs-Élysées in 1920, werd de grote hit van alle zaterdagavondparty’s.’
Tharaud: ‘Le boeuf sur le toit is totaal verschillend van alles wat ik tot nu toe heb opgenomen. Ik leef me uit in de mooiste pianostukjes van uiteenlopende componisten als Ravel, Milhaud, Gershwin, Kern, Porter, Kalman en W.C. Handy, de vader van de blues. Ook de originele muziek van het Franse pianoduo Jean Wiéner en Clément Doucet komt aan bod. In Le boeuf sur le toit kwamen behalve de componisten van Les Six, Satie en zelfs Stravinsky, ook andere beroemdheden als Maurice Chevallier, Coco Chanel, André Gide en andere inspirerende figuren uit swinging Paris. Het was de tijd van de vrijheid, jazz en improvisatie. The sky was the limit. Die sfeer probeer ik te vangen op mijn nieuwe cd.’

Wenneke Savenije (5-2012)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht