0194397957723
Componist | Various |
Titel | Labyrinth |
Artiest | Buniatishvili, Khatia |
Artikel nr. | 009577219439 |
EAN Code | 0194397957723 |
Aantal CD's | 1 |
Label | SONY CLASSICAL |
Releasedatum | 2020-10-09 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Deborah's Theme (From 'Once upon a Time in America') — BUNIATISHVILI, KHATIA | 005:22 |
2 | 3 Gymnopedies: No. 1, Lent et douloureux — BUNIATISHVILI, KHATIA | 003:31 |
3 | Prelude, Op. 28, No. 4 — BUNIATISHVILI, KHATIA | 002:48 |
4 | Etudes, Book 1: No. 5, Arc-en-ciel — BUNIATISHVILI, KHATIA | 004:07 |
5 | Badinerie from Orchestral Suite No. 2 in B Minor, BWV 1067 (Arr. for Four Hands) — BUNIATISHVILI, KHATIA | 001:20 |
6 | Air on the G String from Orchestral Suite No. 3 in D Major, BMV 1068 — BUNIATISHVILI, KHATIA | 005:19 |
7 | Vocalise, Op. 34, No. 14 — BUNIATISHVILI, KHATIA | 006:18 |
8 | La Javanaise — BUNIATISHVILI, KHATIA | 003:23 |
9 | Valsa Da Dor — BUNIATISHVILI, KHATIA | 005:21 |
10 | Les Barricades Mysterieuses — BUNIATISHVILI, KHATIA | 002:24 |
11 | Sicilienne from Concerto in D Minor, BWV 596 — BUNIATISHVILI, KHATIA | 002:53 |
12 | 6 Klavierstücke, Op. 118: No. 2, Intermezzo — BUNIATISHVILI, KHATIA | 007:35 |
13 | Pari intervallo — BUNIATISHVILI, KHATIA | 007:50 |
14 | I'm Going to Make a Cake (from 'The Hours' Soundtrack) — BUNIATISHVILI, KHATIA | 003:05 |
15 | Sonata in D Minor, K. 32 — BUNIATISHVILI, KHATIA | 004:43 |
16 | Consolations, S. 172: No. 3, Lento placido — BUNIATISHVILI, KHATIA | 005:13 |
17 | 4'33' — BUNIATISHVILI, KHATIA | 004:34 |
18 | Concerto in D Minor, BWV 974: II. Adagio — BUNIATISHVILI, KHATIA | 003:51 |
De tracklist herinnert misschien even aan salonvirtuozen van weleer die amuseerden en verbluften met kunstige niemendalletjes en duizelingwekkende hoogstandjes. Maar Khatia Buniatishvili is allerminst van weleer: naast Couperin, Bach, Chopin, Liszt, Rachmaninov speelt zij hier Morricone, Gainsbourg, Ligeti, Glass en anderen. En bij beluistering wordt algauw duidelijk dat amuseren en verbluffen niet haar missie zijn. Integendeel: de stukjes zijn veelal langzaam en arrangementen overwegend simpel, een rammelende vierhandige bewerking van Bachs Badinerie daargelaten. De titel Labyrinth verwijst volgens de pianiste naar de doolhof des levens. Maar haar persoonlijke associaties bij de afzonderlijke tracks verhelderen noch de muziek, noch haar vaak vervreemdende interpretaties. Zo rekt zij Scarlatti’s Sonate K 32 tot ruim vierenhalve minuut, waar pakweg twee gebruikelijk is, en ook Brahms’ Intermezzo in A, Villa-Lobos’ Valsa da dor en Morricones Deborah’s Theme staan nagenoeg stil en verliezen daarmee samenhang en zeggingskracht. Buniatishvili’s lethargische aanpak werkt beter in emotioneel afstandelijker stukken. Saties eerste Gymnopédie, Ligeti’s etude Arc-en-ciel, Pärts statische Pari intervallo: ze lijken als wolken van fraaie klank roerloos en raadselachtig in de lucht te hangen. Haar keuze voor Cage’ beruchte 4’33” (inderdaad, die stilte) lijkt de pretenties te onderstrepen van deze wonderlijke cd, die wellicht ooit cultstatus verwerft.
Jan Kunst (Klassieke Zaken 5-2020)