3760014194504
Componist | Various |
Titel | La Morte Della Ragione |
Artiest | Il Giardino Armonico |
Dirigent | Antonini, Giovanni |
Artikel nr. | 0000450ALPHA |
EAN Code | 3760014194504 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ALPHA |
Releasedatum | 2019-05-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Preludio a flauto solo — Antonini, Giovanni | 000:22 |
2 | La morte della Ragione (Pavana) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:53 |
3 | Gagliarda — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:01 |
4 | ln Nomine Crye — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:50 |
5 | De tous biens plaine — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:57 |
6 | De tous biens plaine — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:23 |
7 | De tous bien plaine I — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:16 |
8 | De tous bien plaine II (a) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:06 |
9 | De tous bien plaine lll — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:41 |
10 | De tous bien plaine II (b) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:08 |
11 | Puzzle Canon — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:53 |
12 | Nymphes des bois (La déploration de la mort de Johannes Ockeghem) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 004:07 |
13 | La Battaglia (Pavana) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:04 |
14 | Upon la mi re — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 006:37 |
15 | Schiarazula Marazula, Ungarescha & Saltarello — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:27 |
16 | Sonata XIII a otto voci — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:58 |
17 | Seconda Stravaganza — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:02 |
18 | La Rose (Chanson) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:37 |
19 | Sonata decimaquarta a 4 — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 006:33 |
20 | Dormendo un giorno (Capriccio) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:46 |
21 | La Napolitana (Sinfonia) — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:01 |
22 | 4 Vocum — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 001:41 |
23 | Canzon Francese del Principe — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 004:00 |
24 | Tarantella — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 002:21 |
25 | Sonata VII Stravagante sull'Ave Maris Stella — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:07 |
26 | Fantasia & Echo — Antonini, Giovanni | 002:04 |
27 | Galliard Battaglia — Il Giardino Armonico; Giovanni Antonini | 003:57 |
Aanbevolen door...
Giovanni Antonini staat bekend als de bevlogen dirigent van Il Giardino Armonico. Maar deze keer verrast Antonini al in de eerste track met een dartelende solo op de altblokfluit, wat de proloog van een wervelende muzikale reis door renaissance en barok van de vijftiende tot en met de zeventiende eeuw blijkt te zijn. Als lid van zijn fantastische ensemble speelt hij ook nog op sopraanen tenorblokfluit, traverso, dulciaan en schalmei (de laatste twee zijn dubbelrietinstrumenten!). Het thema ‘De dood der rede’ (naar een citaat van Petrarca), verwijst hier naar het breken met een compositiestijl door componisten als Monteverdi en Castello. De luisteraar diende geschokt te worden middels chromatiek en onverwachte dissonanten, hetgeen moest leiden tot een overwinning van de zintuigelijke waarneming. Voor de avontuurlijke liefhebber!
Bruno Klassiek
Bruno Truyens (Klassieke Zaken 1-2020)
Deze cd laat horen hoe de muziek zich eind zestiende en begin zeventiende eeuw ontwikkelde van de evenwichtige polyfone stijl van de renaissance naar de expressievere barokstijl. Het idee achter deze ontwikkeling was dat het componeren volgens bijna wiskundige principes zoals dat in de middeleeuwen en renaissance gebeurde, in de barok werd ingeruild voor een meer op de menselijke hartstochten gebaseerde muzikale uitdrukkingsvorm. Deze ontwikkeling deed zich niet alleen in de muziek maar ook in de schilderkunst voor, zoals dat in het omvangrijke boek bij deze cd haarfijn inzichtelijk wordt gemaakt. Il Giardino Armonico kennen we als barokensemble, maar hier opereert de groep als een groot orkest met blazers, strijkers en ook een groot orgel. We horen werken van componisten uit de renaissance als Josquin des Prez en de haast avant-gardistisch met ritmische patronen schuivende Christopher Tye, en aan de andere kant van het spectrum de retorische muziek van Girolamo Frescobaldi. Ook de meerkorige muziek van Giovanni Gabrieli ontbreekt niet. Het ensemble pakt heerlijk uit met veel versieringen en een opvallend ruige klank. Een cd om de volumeknop flink bij open te draaien, vooral ook vanwege dat enorme orgel.
Marcel Bijlo (Klassieke Zaken 3-2019)