0691062055024
Componist | Debussy / Fauré |
Titel | La Mer, Ariettes e.a. |
Artiest | Kozená, Magdalena / Deutsches Symphonie-Orchester Berlin |
Dirigent | Ticciati, Robin |
Artikel nr. | 0000550CKD |
EAN Code | 0691062055024 |
Aantal CD's | 1 |
Label | LINN RECORDS |
Releasedatum | 2017-09-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Prelude to Pénélope — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 008:09 |
2 | Präludium — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 006:13 |
3 | Fileuse — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:41 |
4 | Siciliene — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 003:41 |
5 | Mort de Mélisande — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 004:39 |
6 | Nr. 1 C'est l'ectase langoureuse — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 003:31 |
7 | Nr. 2 Il pleure dans mon c ur — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:46 |
8 | Nr. 3 L'ombre des arbres — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:59 |
9 | Nr. 4 Chevaux de bois — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:55 |
10 | Nr. 5 Green — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:45 |
11 | Nr. 6 Spleen — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 002:57 |
12 | Nr. 1 De l'aube à midi sur la mer — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 009:22 |
13 | Nr. 2 Jeux de vagues — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 007:17 |
14 | Nr. 3 Dialogue du vent et de la mer — ROBIN TICCIATI- MAGDALENA KOZENA & DEUTSCHES SYMPH | 008:30 |
Robin Ticciati is de kersverse nieuwe chef-dirigent van het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Hij presenteert zich met een geheel Frans programma waarin hij zijn gevoel voor fijne orkestkleuren volop kan etaleren. In Debussy’s La mer paren de Berlijnse musici een krachtige vitaliteit aan finesses in de details zodat de telkens wisselende zeegezichten fraai uit de verf komen. De zes Ariettes oubliées van dezelfde componist klinken hier in de weelderige orkestratie van Brett Dean uit 2015. Magdalena Kozená zong toen de première, begeleid door haar echtgenoot Simon Rattle. Het is even wennen aan haar gekunstelde voordracht en de transpositie die de kleuren donkerder maakt; de liederen zijn immers voor sopraan en niet voor mezzosopraan gecomponeerd. Geduld wordt beloond: eenmaal gewend kunnen de oren genieten van de sensitieve samenwerking tussen orkest en zangeres in deze fijnbesnaarde muziek. Robin Ticciati en zijn orkest excelleren verder in de suite uit Pelléas et Mélisande van Fauré. De uitvoering is een toonbeeld van helderheid en subtiliteit in het kleurenpalet. Minder bekend: het voorspel van Pénélope uit 1913. Deze opera van Fauré is zelden opgevoerd en zelden opgenomen, maar in Ticciati’s handen smaakt het resultaat naar meer.
Eddie Vetter (5-2017)
PORTRET
Natuurtalent Robin Ticciati
Hij was violist in het National Youth Orchestra of Great Britain, maar voelde al vroeg het dirigentenbloed door zijn aderen stromen: Robin Ticciati nam op vijftienjarige leeftijd de dirigeerstok ter hand, en kan inmiddels bogen op een twintigjarige carrière.
Juni 2005 - het was een bijzonder moment in het Teatro alla Scala in Milaan. Niet de vertrouwde veteraan Riccardo Muti dirigeerde, maar een jongeman met donkere krullen viel voor hem in. Met zijn 22 jaar was hij de jongste dirigent die ooit in die wereldberoemde orkestbak heeft gestaan. Met veel succes. Zijn naam: Robin Ticciati. Een Engelsman, maar met Italiaanse roots.
Zijn opa Niso Ticciati was in Rome een bekende componist, maar de jonge Ticciati is in Londen geboren en studeerde muziek in Cambridge. Hij was violist in het National Youth Orchestra of Great Britain, maar voelde al vroeg het dirigentenbloed door zijn aderen stromen. Hij was er niet voor opgeleid, maar... als wereldberoemde orkestleiders als Sir Colin Davis en Sir Simon Rattle je natuurtalent erkennen en bereid zijn je onder hun hoede te nemen, kun je je geen betere leerschool wensen.
Zo nam de vijftienjarige Robin de dirigeerstok ter hand en daarna ging het heel snel. Hij stichtte zijn eigen kamerorkest Aurora Orchestra dat zich toelegt op bijzonder repertoire. Nu, op zijn vijfendertigste, kan Ticciati al bogen op een twintigjarige carrière die hem steeds hoger naar de top heeft gebracht. Hij kreeg een dirigentenpost in het Zweedse Gävle, daarna bij het Scottish Chamber Orchestra en de Bamberger Symphoniker. In de seizoenen 2007- 2009 ging hij op tournee met de Glyndebourne Festival Opera. Dat beviel zo goed dat hij in 2014 zijn benoeming tot chef-dirigent van dat prestigieuze gezelschap op zak had.
Daarnaast is de charismatische Brit sinds in 2017 ook chef van een ander beroemd ensemble, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Een orkest met een rijke geschiedenis: Ticciati mag de voetsporen drukken van klinkende namen als Ferenc Fricsay, Lorin Maazel, Riccardo Chailly, Vladimir Ashkenazy, Kent Nagano en Ingo Metzmacher.
Ticciati maakte op cd tot nu toe furore met muziek van Brahms, Dvorák en Schumann, maar hij heeft veel meer ijzers in het vuur. Met zijn nieuwe Duitse orkest kiest hij vol overtuiging voor Franse muziek. De eerste cd in 2017 was gewijd aan Debussy’s La Mer en vocale werken van Fauré.
Op dit succesvolle thema gaat hij in 2018 door, want onlangs kwam de tweede cd uit, met Ravel (daarop onder meer Daphnis et Chloé) en liederen van Duparc. Op beide cd’s is de bijzondere stem van Magdalena Kozená te horen.
Om te hebben!
Gerard Scheltens (6-2018)