3149020227923
Componist | Charpentier, Marc Antoine |
Titel | La Descente d'Orphée aux Enfers |
Artiest | Ensemble Correspondances |
Dirigent | Dauce, Sebastien |
Artikel nr. | 2022792112305 |
EAN Code | 3149020227923 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI |
Releasedatum | 2017-08-04 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Ouvertüre (1. Akt) — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:02 |
2 | Inventons mille jeux divers — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 004:46 |
3 | Compagnes fidèles — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 003:01 |
4 | Soutiens-moi, chère — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:01 |
5 | Ah! Bergers, c'en est fait — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:17 |
6 | Entrée de Nymphes et de Bergers désespérés — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:16 |
7 | Lâche amant — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 000:40 |
8 | Ne tourne point, mon fils — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:05 |
9 | Que d'un frivole espoir — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 003:46 |
10 | Affreux tourments (2. Akt) — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:14 |
11 | Cessez, cessez famoux coupables — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:04 |
12 | Quelle touchante voix — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:32 |
13 | Je ne refuse point — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:01 |
14 | Il n'est rien aux Enfers — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:20 |
15 | Entrée des Fantômes — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:06 |
16 | Que cherche en mon palais — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 000:55 |
17 | Je ne viens point ici — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:33 |
18 | Pauvre amant — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:13 |
19 | Eurydice n'est plus — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:24 |
20 | Le destin est contraire — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:31 |
21 | Tu ne la perdras point — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:19 |
22 | Quel charme impérieux — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 001:29 |
23 | Souviens-toi du larcin — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:52 |
24 | Je cède, je me rends — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 002:13 |
25 | Vous partez donc — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 004:52 |
26 | Entrée des Fantômes — ENSEMBLE CORRESPONDANCES & DAUCE | 003:06 |
In Marc-Antoine Charpentiers verklanking van de Orpheusmythe – La Descente d’Orphée aux Enfers – wordt het verhaal afgebroken als Orpheus zijn Eurydice vanuit de onderwereld naar boven leidt: hoe dat afloopt, komt in de korte opera niet ter sprake. Daardoor ligt de nadruk in het stuk vooral op de wijze waarop Orpheus de diverse in de onderwereld aanwezige personages weet te ontroeren en te imponeren door de schoonheid van zijn muziek. Het is dan ook treffend dat Sébastien Daucé met zijn Ensemble Correspondances de schoonheid van het werk zo subliem naar buiten weet te brengen, van het huwelijksfeest van Orpheus tot aan de scènes in de onderwereld. Die schoonheid wordt naar voren gebracht door een perfect op elkaar ingespeeld ensemble van zangers en instrumentalisten, met tenor Robert Getchell als een prachtig gezongen Orphée. Caroline Weynants zorgt met de zangeressen die de nimfen spelen voor een kleurrijke openingsscène en weet de dood van Eurydice – door Charpentier met ontroerende eenvoud vormgegeven – aangrijpend te maken zonder te vervallen in gespannen vocale trucs, zoals men die bij vertolkers van vroege Franse opera weleens hoort. Daucé vertrouwt erop dat de muziek het verhaal kan vertellen. Dit is een zeer geslaagde uitvoering.
Hein van Eekert (4-2017)