Artikel nr. 0001926CRR
EAN Code 1944912714428
Label CANNERY ROW RECORDS
Releasedatum 2019-12-06

WERELD

Oud in Nieuw
Muziek is als water. Als er een obstakel is, zoekt zij daar steevast een weg omheen. Door die eigenschap is muziek vaak ook een spiegel van de tijdgeest waarin haarscherp aan het licht wordt gebracht wat wereldwijd in de maatschappij gaande is. Onnadrukkelijk en vaak niet eens expliciet laten musici nu en dan ook zien dat er alternatieven zijn. Dat het loslaten van traditionele patronen niet per se het verlies van de eigen identiteit betekent. Dat vernieuwing niet automatisch tot gevolg heeft dat het oude verdwijnt.

Neem de Malinese zangeres Kankou. Haar album Kuma ademt in de eerste plaats rust. Kankou Kouyate zelf zingt kalm en beheerst. De emotie zet ze met haar donkere stem en feilloze timing geen moment vet aan, maar je voelt haar voortdurend. Het album is volledig in balans, maar toch ook weerbarstig. Omdat Kankou in samenwerking met producent Mark Mulholland de deuren wagenwijd heeft opengezet. Zo zijn er invloeden uit elektronische muziek, uit pop, uit blues en blue grass en rock en nog veel meer. Daarmee laat Kankou zien en horen dat haar wereld zoveel groter is dan haar geboortegrond. Tegelijk laat ze fijnzinnig horen wat voor prachtige muzikale tradities er aan diezelfde grond ontsproten zijn.

Het kwartet El Khat opereert vanuit de Israëlische stad Tel Aviv, maar de leden komen uit Irak, Polen, Marokko en Jemen. Gezegend met een zo diverse achtergrond put het viertal vrijelijk uit ontelbare tradities, genres en stijlen. Daarbij zijn ze allesbehalve bang voor contrast. Hun album Saadia Jefferson voert de spanning soms flink op. Bijvoorbeeld door oude samples te verbinden met opzwepende ritmes. Zo ontstaat en nieuw soort weemoedige feestmuziek. Niet voor niets verwijst de bandnaam naar een drug. Dit is muziek die de pijn verdooft en de roes viert.

Net als de zanger van El Khat is zangeres Aziza Brahim als vluchteling afgesneden van haar geboorteland. Brahim heeft in haar huidige woonplaats Spanje een boeiende kruisbestuiving gevonden. Tussen onder meer de Arabische wortels in de Spaanse cultuur en de Spaanse in de Arabische. Het oude vindt een plek in het nieuwe en omgekeerd. Traditionele elementen als een typerende hoge vreugdekreet blijken heel lekker te kunnen samengaan met bijvoorbeeld dance en dub step, maar ook met blues.

De Portugese zangeres Lina is gezegend met een geweldig indringende stem. Dat haar basis de fado is, is niet verbazingwekkend, wat ze met die traditionele muziek doet, is dat wel. Waar de zang de kern bewaakt, is de begeleiding een totaal andere weg opgegaan. Met verbluffend resultaat. Alles is anders en toch gaat de muziek exact over dat waarover zij moet gaan. Dat komt heerlijk hard aan.

Mischa Andriessen (Klassieke Zaken 1-2020)