5412217046262
Componist | Boesmans, P |
Titel | Julie, opera in een bedrijf |
Artiest | Magee, Garry / Ernman, Malena / Avemo, Kerstin e.a. |
Dirigent | Ono, Kazushi |
Artikel nr. | 0004626CYP |
EAN Code | 5412217046262 |
Aantal CD's | 1 |
Label | CYPRES |
Releasedatum | 1980-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Szene 1 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 001:53 |
2 | Szene 2 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 002:02 |
3 | Szene 3 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 002:47 |
4 | Szene 4 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 004:17 |
5 | Szene 5 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 016:22 |
6 | Szene 6 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 002:33 |
7 | Szene 7 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 018:46 |
8 | Szene 8 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 009:28 |
9 | Szene 9 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 000:56 |
10 | Szene 10 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 001:19 |
11 | Szene 11 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 004:10 |
12 | Szene 12 — GARRY MAGGEE- MALENA ERNMAN- KERSTIN AVEMO- CHAMBE | 005:53 |
Philippe Boesmans (1936) is al enkele decennia de huiscomponist van het prestigieuze Operahuis De Munt in Brussel. Hiervoor componeerde hij alom geprezen werken als La passion de Gilles, naar de medestrijder van Jeanne D’Arc, Reigen, naar een toneelstuk van Arthur Schnitzler en Wintermärchen naar Shakespeare. Ook de kameropera Julie, naar Fröken Julie van August Strindberg, schreef hij in opdracht van het Brusselse theater, waar deze in maart 2005 zijn wereldpremière beleefde. De adellijke Julie wordt door haar verloofde verlaten; in wanhoop verleidt zij de bediende Jean. Als ‘gevallen vrouw’ rest haar niets dan zelfmoord - althans volgens de negentiende-eeuwse moraal, die mannen vanzelfsprekend wél slippertjes toestond. Boesmans schreef een betoverende partituur, die qua sfeer verwant is aan de opera’s van Alban Berg. De zanglijnen zijn atonaal maar lyrisch, waarbij Julie’s zang soms herinnert aan de Spaanse inflecties van Carmen, die andere gedoemde mezzosopraan. De begeleiding is sober maar expressief en volgt het verhaal op de voet. Languissante strijkers en luchtige harparpeggio’s vinden een contrapunt in zenuwachtige uitbarstingen van het slagwerk. Een omfloerste altfluit verwoordt Julie’s hunkering naar wat liefde. De live uitvoering is uitmuntend, enig minpuntje is het nogal Engels klinkende Duits van bariton Magee.