8435408099226
Componist | Isaac, Henry |
Titel | In the time of Lorenzo de Medici and Maximilian I |
Artiest | La Capella Reial De Catalunya / Hesperion XXI |
Dirigent | Savall, Jordi |
Artikel nr. | 0809922111019 |
EAN Code | 8435408099226 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA A - F ALIA-VOX |
Releasedatum | 2017-05-26 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Fanfare der Medici: Palle, palle — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 002:08 |
2 | Parce, Domine (Motette) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 001:40 |
3 | La Morra — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 002:06 |
4 | Sustinuimus pacem (Motette für 4 Stimmen) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 003:02 |
5 | Innsbruck, ich muß dich lassen — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 003:26 |
6 | Hora e di maggio — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 002:05 |
7 | A la Battaglia — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 004:08 |
8 | Quis dabit capiti meo acquam — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 007:25 |
9 | Sancti Spiritus assit nobis gratia — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 009:43 |
10 | Angeli, Archangeli (Motette für 6 Stimmen) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 008:02 |
11 | La Mi La Sol (Motette nach einem musikalischen Thema des Herzogs von Ferrara) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 004:01 |
12 | Optime Divino date munere pastor ovili (Motette für 6 Stimmen) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 009:13 |
13 | Circumdederunt me gemitus mortis (Motette) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 003:25 |
14 | O Welt, ich muß dich lassen — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 003:12 |
15 | Christus, filius Dei (Motette für 6 Stimmen) — CAPELLA REIAL & HESPERION XXI & JOR | 012:20 |
De op 26 maart 1517 in Florence gestorven componist Heinrich Isaac kennen we vooral van het feit dat Anton Webern promoveerde op diens werk, en van het lied Innsbruck, ich muss dich lassen. Daarmee houdt het vijfhonderd jaar na zijn dood eigenlijk wel op. En dat terwijl Isaac samen met iemand als Josquin des Prez tot de meest vooraanstaande componisten van zijn tijd behoorde. Isaac was jarenlang in dienst van Lorenzo de Medici. In 1497 werd hij door keizer Maximiliaan I in Wenen tot hofcomponist benoemd, een van de meest prestigieuze posten voor een musicus in die dagen. Jordi Savall nam de moeite om bij het vijfhonderdste sterfjaar van de componist diens oeuvre door te lichten en er een eerbetoon voor Isaac van te maken. Geheel op zijn Savalls voegde hij daar een mooi overzicht in vogelvlucht aan toe van een woelige Europese tijd. Savall en de zijnen geven Isaac cachet door een enerverende afwisseling van schitterende renaissancepolyfonie en instrumentale werken die alle gelinkt worden aan belangwekkende gebeurtenissen in Europa. Maar het belangrijkste is dat Henricus Isaac door deze prachtige en goed gedocumenteerde cd veel meer wordt dan de man van dat ene lied.
Paul Janssen (3-2017)