5028421958750
Componist | Wolf-Ferrari |
Titel | Idillio, Serenata, Suite |
Artiest | Nouva Orchestra da Camera 'Ferruccio Busoni' |
Dirigent | Belli, Massimo |
Artikel nr. | 0095875 |
EAN Code | 5028421958750 |
Aantal CD's | 1 |
Label | BRILLIANT CLASSICS |
Releasedatum | 2019-05-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Preambolo — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 003:07 |
2 | 2. Scherzo: Presto — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 003:38 |
3 | 3. Adagio — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 008:05 |
4 | 4. Rondo: Allegro non troppo — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 006:14 |
5 | 1. Allegro — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 005:58 |
6 | 2. Andante — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 007:52 |
7 | 3. Scherzo: Presto — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 003:03 |
8 | 4. Finale: Presto — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 005:53 |
9 | 1. Notturno: Andante un poco mosso — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 010:20 |
10 | 2. Strimpellata: Presto — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 002:25 |
11 | 3. Canzone: Andante cantabile — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 004:20 |
12 | 4. Finale: Andante con moto — NUOVA ORCHESTRA DA CAMERA "FERRUCCIO BUSONI" /MASS | 006:24 |
Mogen we uitgaan van de stelling dat Ermanno Wolf-Ferrari ruim een eeuw te laat werd geboren? Dat de Duits-Italiaanse operacomponist leefde van 1876 tot 1948 zou je op het eerste gehoor niet zeggen, want zijn speelse, welluidende muziek grijpt terug op klassieke stijlvoorbeelden. En ‘neo’-klassiek is het resultaat nauwelijks, want dan verwacht je een moderne context op het gebied van harmonie en/of instrumentatie. Toen Stravinsky, Prokofjev, Hindemith en Strauss zich ooit te buiten gingen aan neoclassicisme, hoorde je toch een twintigste-eeuws idioom. Zo niet bij Wolf-Ferrari. Hij bewonderde vooral Mozart en dat hoeft niemand te verbazen. Met de avant-garde van zijn tijd had hij niets. Zijn uitgangspunt was: direct spreken tot het hart van iedereen die ervoor openstond. Wie luistert naar deze fraaie werken voor kamerorkest zal beamen dat dit zeker gelukt is, want Wolf-Ferrari was beslist een begenadigd melodieënvinder. Hoor hoe zangerig en melancholiek de fagot klinkt in de Suite - Concertino, en hoe lichtvoetig de hobo kwinkeleert in Idillio. Beide werken dateren uit 1933, de tussenliggende Serenade is veertig jaar ouder. Zoveel volwassen inventiviteit bij een tiener-componist: daar valt je mond van open. En natuurlijk óók van de briljante vertolkingen. Heerlijk!
Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 3-2019)