Terug naar het overzicht
cover
Wolf-Ferrari Idillio, Serenata, Suite
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Wolf-Ferrari

Idillio, Serenata, Suite

5028421958750

Componist Wolf-Ferrari
Titel Idillio, Serenata, Suite
Artiest Nouva Orchestra da Camera 'Ferruccio Busoni'
Dirigent Belli, Massimo
Artikel nr. 0095875
EAN Code 5028421958750
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2019-05-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Preambolo — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 003:07
2 2. Scherzo: Presto — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 003:38
3 3. Adagio — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 008:05
4 4. Rondo: Allegro non troppo — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 006:14
5 1. Allegro — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 005:58
6 2. Andante — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 007:52
7 3. Scherzo: Presto — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 003:03
8 4. Finale: Presto — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 005:53
9 1. Notturno: Andante un poco mosso — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 010:20
10 2. Strimpellata: Presto — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 002:25
11 3. Canzone: Andante cantabile — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 004:20
12 4. Finale: Andante con moto — NUEVA ORCHESTRA DA CAMERA FERRUCCIO BUSONI /MASSIM 006:24

Mogen we uitgaan van de stelling dat Ermanno Wolf-Ferrari ruim een eeuw te laat werd geboren? Dat de Duits-Italiaanse operacomponist leefde van 1876 tot 1948 zou je op het eerste gehoor niet zeggen, want zijn speelse, welluidende muziek grijpt terug op klassieke stijlvoorbeelden. En ‘neo’-klassiek is het resultaat nauwelijks, want dan verwacht je een moderne context op het gebied van harmonie en/of instrumentatie. Toen Stravinsky, Prokofjev, Hindemith en Strauss zich ooit te buiten gingen aan neoclassicisme, hoorde je toch een twintigste-eeuws idioom. Zo niet bij Wolf-Ferrari. Hij bewonderde vooral Mozart en dat hoeft niemand te verbazen. Met de avant-garde van zijn tijd had hij niets. Zijn uitgangspunt was: direct spreken tot het hart van iedereen die ervoor openstond. Wie luistert naar deze fraaie werken voor kamerorkest zal beamen dat dit zeker gelukt is, want Wolf-Ferrari was beslist een begenadigd melodieënvinder. Hoor hoe zangerig en melancholiek de fagot klinkt in de Suite - Concertino, en hoe lichtvoetig de hobo kwinkeleert in Idillio. Beide werken dateren uit 1933, de tussenliggende Serenade is veertig jaar ouder. Zoveel volwassen inventiviteit bij een tiener-componist: daar valt je mond van open. En natuurlijk óók van de briljante vertolkingen. Heerlijk!

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht