Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Homage to Maria Callas
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Homage to Maria Callas

5099908437723

Componist Diverse Componisten
Titel Homage to Maria Callas
Artiest Gheorghiu, Angela \ Royal Philharmonic Orchestra \ Armiliato, Marco
Artikel nr. 5099908437723
EAN Code 5099908437723
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2011-11-07

Dvoráks Rusalka en Spontini's La vestale uit de keel van sopraan Angela Gheorghiu: dat moet een bijzondere avond worden. Op 24 september staat ze in het Koninklijk Concertgebouw.

“Ik hoop dat ze dit niet hoort,” vertrouwt tenor Marius Brenciu een miljoenenpubliek toe in de pauze van de live bioscoopvertoning van Puccini’s La Rondine vanuit de Metropolitan Opera, “maar ze is echt een aardige collega.” Waarvan akte. Sopraan Angela Gheorghiu heeft een reputatie opgebouwd: afzeggingen, intense relaties, gepeperde uitspraken en wat dies meer zij. Operaliefhebbers hebben waar voor hun divageld gekregen: een zangeres van wie je kunt houden en over wie je je lekker kunt opwinden.

Gheorghiu is Gheorghiu
Dat is beslist niet het hele plaatje. Eén keer maar zong Angela Gheorghiu samen met acteur Jeroen Willems. Het jubileum van koningin Beatrix werd in 2005 opgeluisterd met een Brelvertolking in duet. Ze vergat hem niet. Toen Willems op 3 december 2012 overleed, plaatste Gheorghiu een warmbloedige reactie op haar Facebookwall, vol authentieke primadonnapassie: “Een dierbare vriend heeft deze wereld te vroeg verlaten. We zijn in rouw. Waarom heeft God dit besloten? Om de beste onder zijn engelen te hebben…” Ziedaar. Er schuilt een hart in Gheorghiu dat zo uniek is als haar stembanden: het stemgeluid en de intelligente emotie die ze in haar vertolkingen weet te leggen zijn onmiskenbaar, en beslist niet inwisselbaar met die van andere zangeressen. Je kunt ervan houden of niet: Gheorghiu is Gheorghiu.

Luister bijvoorbeeld naar haar cd-opname van Madama Butterfly van Puccini. In de eerste akte verschijnt beslist geen porseleinen poppetje voor een huwelijk met de Amerikaanse luitenant Pinkerton: Gheorghiu’s audio-evocatie van de vijftienjarige geisha Cio-Cio San is een combinatie van een jong, kwetterend meisje, een door het leven getekende vrouw en een sensuele geliefde. Gheorghiu gaat verder dan de vocale prestatie. Geef haar een sterke regisseur en er komt een sterke performance: haar onconventionele Marguerite in Gounods Faust is hier een voorbeeld van. Regisseur David McVickar plaatste haar in het Royal Opera House in Londen als doortastende, blonde serveerster in een kroeg die Cabaret l’Enfer heet. Gheorghiu schetst Marguerites verval tot waanzin in opmerkelijk scherpe contouren, met als aangrijpendste punt haar geschokte, verwarde reactie op de dood van haar broer Valentin.

Gefilmd in Londen
Haar Tosca, net als Marguerite gefilmd in Londen, beweegt zich wellicht wat meer langs de lijnen der verwachting: diva speelt diva, maar o jee, wat is ze een knap koppel met Jonas Kaufmann en wat een ijzig afkeurende blik krijgt Bryn Terfels baron Scarpia als ze haar exit maakt op de glorieuze muziek die Puccini zijn titelheldin geeft in het eerste bedrijf. Haar Magda in La Rondine lijkt daarnaast een bijna relaxte vertolking: het is een rol die ze zich met enig recht heeft toegeëigend, en dat laat ze onverbloemd zien.

Nu is er een optreden in het Koninklijk Concertgebouw, op 24 september: hoewel ze aria’s zingt van onder meer Händel en Dvorák wordt ze aangekondigd als een ‘nieuwe Callas’ en dat is waarschijnlijk omdat ze een fraaie hommage opgenomen heeft met aan de Griekse diva gelieerde aria’s. Ga echter kijken en luisteren naar Gheorghiu en bepaal dan zelf wie zij is.

Hein van Eekert (4-2013)

Wat krijgen we nu? Angela Gheorghiu en Maria Callas die samen Bizets fameuze ‘Habanera’ zingen? Het onmogelijke wordt mogelijk dankzij slimme digitale technieken. Gelukkig weet Angela Gheorghiu, de Roemeense stersopraan, zich op haar nieuwe cd ook op eigen kracht uitstekend te redden. “Met de jaren is ze alleen maar mooier gaan zingen.”

Eigenlijk wilde Angela Gheorghiu iets doen met Roemeense liedjes of aria’s van Mozart. Maar op verzoek van haar platenmaatschappij koos de stersopraan voor het zwaardere werk: aria’s uit Puccini’s La Bohème, Giordano’s Andrea Chenier en Catalani’s LaWally. Het grote dramatische Franse en Italiaanse repertoire dus. “Op zeker moment besefte ik dat dit ook het repertoire van Callas was”, zei Gheorghiu onlangs in een radio-interview. En toen bleek het nog maar een kleine stap naar een ‘tribute-cd’. Dat is opmerkelijk, want Gheorghiu heeft zich gedurende haar carrière nooit geprofileerd als Callas-adept. Sterker nog: wie vroeg naar haar grote voorbeeld kreeg een heel andere naam te horen: die van Virginia Zeani. Deze Roemeens zangeres was en is Gheorghiu’s voorbeeld en inspiratiebron. Over haar spreekt ze keer op keer met bewondering.
Maar goed: in het land van de hoge c’s is Maria Callas nu eenmaal de koningin. Wie bewondert de Griekse sopraan nou niet? Ook Gheorghiu noemt haar voorgangster een fenomeen. “Callas   s vocaaltechnisch en qua emotionele uitdrukkingskracht uniek”, lezen we op haar site. “In elke voorstelling gaf ze alles wat ze had. Ze schilderde met klankkleuren, zoals een schilder met verf. Wie haar hoort zingen beseft de kracht en kwetsbaarheid van haar emoties en dat is een talent dat slechts weinigen gegeven is.”
Angela Gheorghiu is niet de eerste zangeres die met een ode aan Callas op de markt komt, en ze zal ook de laatste niet zijn. Toch is haar cd bijzonder. Niet alleen vanwege de stem van Gheorghiu, maar vooral vanwege de ‘Habanera’ uit Bizets opera Carmen. Die aria - ‘L’amour est un oiseau rebelle’ - biedt een wel zeer eigenaardige vrijage tussen Callas en Gheorghiu.
Beide dames komen uit de stal van EMI. Dus misschien lag digitale trucage voor de hand. Een mastertape uit 1961 waarop Callas de ‘Habanera’ zingt legde de basis. Het Orchestre National de la Radiodiffusion Française onder leiding van George Prêtre werd weggeretoucheerd. Die plek wordt nu ingenomen door The Royal Philharmonic Orchest   onder leiding van Marco Armiliato. Vervolgens werd de stem van Gheorghiu erbij gevoegd en het resultaat is een duet tussen Callas en Gheorghiu.
De vraag is natuurlijk wel of je dit nog een duet mag noemen, een duet bestaat immers bij de gratie van twee zangers die op elkaar reageren en daar is hier geen sprake van. Dat maakt deze ‘Habanera’ in essentie een grappige marketingstunt waar je nog heel wat varianten op kunt bedenken: Horowitz met de broertjes Jussen, Schwarzkopf met Eva- Maria Westbroek, Oistrach met Janine. Wat zou Callas hiervan hebben gevonden? Zij doet wat doden moeten doen: ze zwijgt.
Verder is op deze cd het woord geheel aan Angela Gheorghiu. En het moet gezegd: de zangeres overtuigt volledig. Het lijkt zelfs alsof Gheorghiu - in het echte leven partner van zanger Roberto Alagna - met de jaren alleen maar mooier is gaan zingen. Wat een stem! Wat een finesse! Grossierde ze vroeger nogal eens met overmatige vibrato’s, nu klinkt haar aanpak van aria’s als ‘Donde lieta usci’ (La Bohème) en ‘Col  orr iso d’innocenza’ (Il Pirata van Bellini) veel natuurlijker. Grote klasse!

Oswin Schneeweisz (6-2011)

  • Angela Gheorghiu
  • cover

Terug naar het overzicht