0825646231775
Componist | Händel, G.F. |
Titel | Heroes from the Shadows |
Artiest | Stutzmann, Nathalie \ Jaroussky, Philippe \ Orfeo 55 |
Dirigent | Stutzmann, Nathalie |
Artikel nr. | 0825646231775 |
EAN Code | 0825646231775 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2014-09-26 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Sinfonia — STUTZMANN,NATHALIE | 001:05 |
2 | Dover, giustizia, amor — STUTZMANN,NATHALIE | 003:28 |
3 | Sinfonia — STUTZMANN,NATHALIE | 001:01 |
4 | Pena tiranna — STUTZMANN,NATHALIE | 005:35 |
5 | Sarò qual vento — STUTZMANN,NATHALIE | 002:22 |
6 | Non so se sia la speme — STUTZMANN,NATHALIE | 005:20 |
7 | Sinfonia — STUTZMANN,NATHALIE | 000:34 |
8 | Son contenta di morire — STUTZMANN,NATHALIE | 004:20 |
9 | Voi che mi nasca in seno — STUTZMANN,NATHALIE | 005:38 |
10 | Par che mi nasca in seno — STUTZMANN,NATHALIE | 007:01 |
11 | Sinfonia — STUTZMANN,NATHALIE | 001:24 |
12 | L'aure che spira — STUTZMANN,NATHALIE | 004:28 |
13 | Sinfonia — STUTZMANN,NATHALIE | 003:04 |
14 | Son nata a lagrimar — STUTZMANN,NATHALIE | 007:45 |
15 | Son qual stanco pellegrino — STUTZMANN,NATHALIE | 009:42 |
16 | Se fiera belva ha cinto — STUTZMANN,NATHALIE | 004:41 |
17 | Senti, bell'idol mio — STUTZMANN,NATHALIE | 004:48 |
18 | Io seguo sol fiero — STUTZMANN,NATHALIE | 005:40 |
19 | Ballo di pastori e pastorelle — STUTZMANN,NATHALIE | 001:26 |
AANBEVOLEN DOOR...
In haar rijke carrière heeft de alt Nathalie Stutzmann veel hoofdrollen vervuld in opera’s van Händel. Daarbij viel het haar op dat Händel juist voor de bijrollen de prachtigste aria’s vol dramatiek en schoonheid had gecomponeerd. Langzamerhand rijpte het idee om deze karakters uit de schaduw tevoorschijn te halen en ze op een album in de schijnwerpers te zetten. Het is een prachtige verzameling geworden van afwisselend virtuoze of juist expressieve aria’s, die de vergelijking met de beroemdste aria’s moeiteloos kunnen doorstaan. Je kunt alleen maar bewondering hebben voor deze componist, die precies wist hoe hij theatrale effecten in muziek tot uitdrukking moest brengen. En net zoveel bewondering voor Stutzmann, die als solist én dirigent met haar eigen orkest een topprestatie neerzet! Het album is bij Het Colofon voor een aantrekkelijke prijs verkrijgbaar!
Het Colofon, Arnhem
Martin Bunninga (Klassieke Zaken 1-2022)
De peilloze diepte van Nathalie Stutzmann
Portret
Nathalie Stutzmann is een van de belangrijkste en interessantste vertegenwoordigers van die zeldzaamste van alle vrouwelijke zangstemmen: de late alt. Op een recent nieuw Händelrecital en een heruitgave van de drie grote liederencycli van Schubert laat zij de uiteenlopende mogelijkheden van dit stemtype horen.
Al bijna dertig jaar draait Nathalie Stutzmann mee op het hoogste muzikale niveau. Een karakteristieke stem met een uitgesproken androgyn tintje, vooral als zij in haar formidabele borstregister duikt. Ze heeft geen stem zonder rafelranden, en risico’s worden niet gemeden. In haar streven naar expressiviteit scheert Stutzmann soms gevaarlijk dicht langs de randen van wat muziekpuristen betamelijk vinden, en volgens sommigen gaat ze af en toe zelfs over die grenzen heen. Maar als je haar hoort, al is het op cd, dan klinkt daar een persoonlijkheid van jewelste. Geen anonieme perfectie, maar een gepassioneerde alles-of-nietsmusicus.
De avontuurlijke mentaliteit die haar zang kenmerkt, vind je ook terug in haar repertoirekeuze. Zo zoekt Stutzmann het op haar nieuwste cd, Heroes from the shadows, in de zijlijnen van Händels opera’s, met aria’s die aan bijfiguren zijn toebedeeld maar die daardoor niet minder briljant of aangrijpend zijn. Volgens Stutzmann werd door Händel voor deze schaduwhelden vaak zelfs de beste muziek van de opera geschreven. Neem bijvoorbeeld het duet Son nata a lagrimar uit Giulio Cesare: voor velen het emotionele hart van de opera. Stutzmann wordt hier terzijde gestaan door Philippe Jaroussky; door het verrassende contrast met zijn lieflijke timbre vallen de bijzondere, donkere kleuren van haar altstem extra op. Opmerkelijk is dat de zangeres op de cd ook dienst doet als dirigente van het door haarzelf in 2009 opgerichte ensemble Orfeo 55. Helemaal verwonderlijk is deze recente stap om het dirigentenstokje op te pakken niet; op het conservatorium studeerde de veelzijdige Stutzmann naast zang, piano, fagot en kamermuziek namelijk ook directie.
Naast barok is het romantische lied een hoeksteen van Stutzmanns muzikale leven, en ook hier onderscheidt zij zich. Die schöne Müllerin, Winterreise en Schwanengesang, de drie grote liederencycli van Franz Schubert zijn altijd het vrijwel exclusieve domein van mannelijke zangers geweest. Maar wie denkt dat vrouwen weinig toe te voegen hebben aan de interpretatie van Schuberts meesterwerken, is het aan zichzelf verplicht om naar de opnamen van Stutzmann te luisteren, nu in één boxje uitgebracht door Erato. De zangeres denkt overduidelijk goed na over haar muzikale keuzes, maar het knappe is dat alles zo spontaan klinkt. De muziek wordt intuïtief benaderd en de luisteraar als het ware uitgenodigd mee te gaan in het verhaal dat de zangeres vertelt, vergezeld door haar vaste liedpartner, pianiste Inger Södergren. Luister eens hoe prachtig desolaat en mat zij samen het laatste lied van Winterreise, Der Leiermann, laten klinken, of Die Stadt in Schwanengesang, en hoe effectief de koude rillingen van Der Doppelgänger worden overgebracht. Je moet ervoor openstaan, maar dan wacht je een bijzondere luisterervaring.
Muziekliefhebbers die nog niet helemaal overtuigd zijn, of die graag live nog eens gesterkt willen worden in hun overtuiging, kunnen op 31 januari naar het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Dan zal Nathalie Stutzmann samen met Inger Södergren Schuberts Winterreise uitvoeren. Het belooft een memorabel concert te worden!
Benjamin Rous (1-2015)