Terug naar het overzicht
cover
Brahms, Johannes Hans Vonk 1942 - 2004 The Final Sessions
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, Johannes

Hans Vonk 1942 - 2004 The Final Sessions

0827949004568

Componist Brahms, Johannes
Titel Hans Vonk 1942 - 2004 The Final Sessions
Artiest Naef, Yvonne / Netherlands Radio Choir / Netherlands Radio Symphonie Orchestra
Dirigent Vonk, Hans
Artikel nr. 5186045PTC
EAN Code 0827949004568
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2005-08-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Akademische Fest-Ouvertüre c-moll op. 80 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 011:45
2 Rhapsodie op. 53 (für Alt, Männerchor und Orchester) — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 012:45
3 Variation 1 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 002:03
4 Variation 2 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:21
5 Variation 3 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:05
6 Variation 4 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:49
7 Variation 5 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:57
8 Variation 6 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:00
9 Variation 7 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:23
10 Variation 8 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 002:32
11 Variation 9 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 001:06
12 Variation 10 — YVONNE NAEF - NETHERLANDS RADIO SYMPHONY ORCHESTRA 003:52

KLASSIEKE KINDERZAKEN

Monk & Vonk

Als jullie later 34, 43, 57 of 75 jaar zijn – of als je dat nu al bent – dan zal je zien dat er namen van musici zijn die in je kopje gekrast zijn toen je jong was. Ik ga helemaal niet zeggen “Oh, vroeger was alles beter”. Nee hoor, helemaal niet. “De goeie ouwe tijd is de tijd dat het onze voorouders zo slecht ging.”*

“Vroeger werd er nog gelachen”, zei een van de musici van het Metropole Orkest, toen ik daar twee jazzliedjes zong voor de radio. Wat een rare opmerking. Hoezo vroeger? Ik was toen 17 jaar. De lach is van altijd. En dat is maar goed ook. Je school, je opvoeding en je leven moeten tenslotte, dankzij de lach en de humor, een beetje leuk blijven.

Twee namen die in mijn hoofd gekrast zijn. Oktober 2017 is het 100 jaar geleden dat pianist en componist* Thelonious Monk geboren werd. Ik vond er niet veel aan toen ik Monk voor het eerst hoorde. Omdat het anders klonk dan wat ik gewend was. Hij wandelde op zijn eigen manier over de 88 zwart-witte toetsen van de piano. Soms legde hij een volle vuist of een hele arm dwars op de toetsen. Het gaat in de kunsten en het leven vaak om durf. Nu beluister ik Monks spel en composities met andere oren. Waar maar weer uit blijkt dat je minstens moeite moet doen of moet rijpen om iets opnieuw te waarderen.

Zodra ik de naam Monk lees of hoor moet ik aan de beroemde dirigent Hans Vonk denken. Hans Vonk studeerde klassiek piano op het conservatorium. Hans was een makker van mij toen wij elk tijdens en na onze middelbare school een jazzbandje hadden. Ik zong en speelde (potje drummen) samen met klasgenoot Rogier van Otterloo (piano) en René Holdert (bas) jazzliedjes. Hans had meteen door dat Monk een originele vogel was. Hij speelde in de stijl van Monk. Hans Vonk had toen twee bijnamen waar we allemaal geweldig veel schik in hadden: Thelonious Vonk en Hans Monk.

Hans vertelde mij járen later toen ik hem interviewde – hij was toen al een beroemde dirigent – dat hij op advies van docenten beter geen directie kon gaan studeren (dirigent worden), want er waren studenten die veel beter praatten dan hij en sierlijker dirigeerden. Hans zei er gelijk bij: “Maar van hen heb ik nooit meer iets gehoord.” Zoals de filosoof ooit zei: “Niets blijkt zoals het schijnt dat het lijkt.” Laat je nooit ontmoedigen door familie, klasgenoten of leraren. Als je iets wilt, moet je het gewoon doen. Dat is moeilijk genoeg.

Klassiek
Hans Vonk. 1942-2004. The Final Sessions. Een jaar voor zijn dood opgenomen. Composities van Johannes Brahms. Met het Radio Symfonie Orkest (Ach, waar is dat orkest gebleven? Weg door bezuiniging...), mannenkoor en soliste. Hans dirigeerde vanuit een rolstoel. Ik wil daar niet dramatisch over doen, maar het is wel zo. Laat de cd over je heen komen. Je hoeft niets van de muziek te weten. Dat komt later misschien wel. Draai je fantasieknopje om bij de Altrapsodie, laat de beelden en gedachten die in je hoofd opkomen de vrije loop. Aardig is dat ik nu bij het luisteren andere dingen denk en zie dan vroeger. Ik luister naar Brahms en denk aan Monk en Vonk en Vonk en Monk.

Jazz
Art Blakey’s Jazz Messengers with Thelonious Monk.
#1 Evidence*. In een paar maten is de speel- en compositiestijl van Monk te herkennen.
2’09” Hélemaal Monk! En wat gaat die bas onverstoorbaar door.
Art Blakey is een drummer. Hoe is het mogelijk dat je hem alleen al aan zijn roffels kunt herkennen?
#2 4’20 Dé typische Blakey-roffel. Drie stukken zijn tweemaal opgenomen. Zoek de verschillen. Jazz is vrijheid.

Jazzgrap. Dit moet je hardop lezen: “Ik Ben Webster tegengekomen, maar Art Blakey niet te kennen.” (Ben Webster is een saxofonist.)

Plannetje
Ga je mee naar een concertje? Ik nodig je uit. Met z’n tweeën, drieën of vieren. 2 december, Peter en de Wolf in Leiden. Of 9 december jazzconcertje in Zwolle. Lijkt je dat wat? Ik koop de kaartjes. Beloofd is beloofd.
Mailen maar. De Merel op de hoek van mijn tafel pikt er twee mails uit. Grote Mensen zonder kinderen kan ook.

Nog even dit
Wat is een cd waarvan je zegt: “Hé edwinrutten, dié cd moet je eens horen.”
Iedere mailer krijgt de intussen fel begeerde Klassieke Kinderzaken oorkonde.

edwinrutten@edwinrutten.nl

Nou dag!
Edwin Rutten (6-2017)

*PPS. Citaat van de dichter Cees Buddingh.
*PS. Round Midnigt is een van zijn beroemdste composities.
*PPS. Jazzzangeres Lydia van Dam maakte een tekst op deze compositie.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht