Terug naar het overzicht
cover
Schubert / Beethoven Hammerklavier Sonata e.a.
€ 19,99 € 26,99 Niet-leden € 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Schubert / Beethoven

Hammerklavier Sonata e.a.

8718456044357

Componist Schubert / Beethoven
Titel Hammerklavier Sonata e.a.
Artiest Sokolov, Grigory
Artikel nr. 0161753VKZ
EAN Code 8718456044357
Aantal CD's 1
Label VKZ 2001 VKZ 2001
Releasedatum 2016-01-19

Een goddelijke Sokolov

Het Engelse tijdschrift Pianist schreef ooit over het spel van de pianist Grigory Sokolov: ‘Het woord ‘goddelijk’ vat het waarschijnlijk het beste samen’. En dat is misschien wel de treffendste omschrijving voor deze wonderlijke Russische pianist, in ieder geval als het gaat om de jongste loot aan zijn cd-stam. De dubbel-cd met liveopnamen uit Warschau en Salzburg bevat schijnbaar niet veel nieuws: Schuberts veel gespeelde en zeer geliefde Impromptus D 899, Beethovens Hammerklaviersonate en een ruime handvol encores van Rameau en Brahms. Maar Sokolov zorgt ervoor dat je als luisteraar vanaf de eerste noot aan zijn lippen hangt. Wat een verteltrant, wat een even mooie als gewaagde afwijking van wat allerwegen bekend is… Schuberts Impromptus klinken alsof ze gisteren gecomponeerd zijn, Beethovens Hammerklaviersonate is een revolutionaire openbaring en zelfs Rameau klinkt dankzij Sokolov als een hemelbestormer. Want dat is wat Sokolov doet: hij maakt het bekende weer bijzonder.

(KZ 1-2016)

SPECIAL

Grigory Sokolov - magische Schubert en Beethoven

De Russische meesterpianist Grigory Sokolov, de visionaire titaan onder de pianisten, gelooft niet in studio-opnames. Musiceren is voor hem een mystieke eredienst in het hier en nu. Een tweede liveopname, met Schubert en Beethoven, is net verschenen.

In 2014 tekende Grigory Sokolov (1950) een contract met Deutsche Grammophon om uitsluitend liveopnames van hem uit te brengen. Dat resulteerde begin 2015 in The Salzburg Recital, met werken van Mozart, Chopin, Skrjabin, Rameau en Bach. En nu is daar een tweede dubbel-cd met muziek van Schubert en Beethoven, die in zijn essentiële puurheid zo mogelijk nog indrukwekkender is dan het eerste album. Wanneer hij de rode trappen van het Amsterdamse Concertgebouw afdaalt, doet zijn licht gebochelde gestalte een beetje denken aan de klokkenluider van de Notre Dame. Maar terwijl Quasimodo ongeneeslijk verliefd was op de beeldschone zigeunerin Esmeralda, telt voor Sokolov enkel en alleen de universele schoonheid van de muziek.

Tijdens zijn bijna religieuze optredens draait alles om de unieke beleving van de diepere betekenis en de expressieve zeggingskracht van muziek, die eenmalig in het hier en nu tot leven wordt gewekt door het vakmanschap, de toewijding, de concentratie en de absolute integriteit van de uitvoerder. Sokolov, die voor insiders al sinds hij op zijn zestiende het Tsjaikovski Concours in Moskou won, doorgaat voor de grootste nu levende pianist ter wereld, staat erom bekend dat hij niet met orkesten wil optreden (te weinig tijd om te repeteren), niet op vleugels speelt die ouder dan vijf jaar zijn (dan neemt de geluidskwaliteit te veel af), de hoogste eisen stelt aan de pianotechnici (waarbij hij soms ook zelf de vleugel uit elkaar haalt) en voor recitals twee keer zo lang in de zaal repeteert als ieder ander (om de ideale balans tussen hemzelf, de vleugel en de zaal te kunnen vinden).

Sokolov eet strikt vegetarisch en is geobsedeerd door het occulte. Hij weet alles van vliegtuigen en ruimtevaart, en hij staat erom bekend dat hij voor vrienden uiterst gul en genereus is. De maestro heeft een hekel aan publiciteit en interviews, want dat leidt maar af van de muziek.

Desondanks heb ik hem twee keer mogen interviewen. De eerste keer in 1998, toen hij in ons land nog niet zo bekend was. Uiterst beminnelijk verklaarde de maestro: “Muziek is een universele taal, die zich onttrekt aan modes en stijlen. Ik speel alleen maar werken waar ik zielsveel van houd, want zonder liefde blijft muziek een dode aangelegenheid. Tegenover de beoogde objectiviteit van theoretici en specialisten plaats ik de ultieme subjectiviteit van de vertolker als een voorwaarde voor geloofwaardige interpretaties. Uiteindelijk komt alle muziek van boven, alle energie komt uit de kosmos.” De tweede keer was in 2014. Sokolov was nog altijd reuze aardig, maar gaf de cryptische antwoorden van een muzikale zenmeester. En nu is er zijn Schubert-Beethoven-cd, waarop Sokolov erin slaagt de late Schubert zonder sentimentaliteit terug te brengen tot zijn poëtische essentie, terwijl hij Beethovens ongenaakbare Hammerklaviersonate, doorgaans een mega-expeditie die gepaard gaat met veel gezwoeg en verbetenheid, weet te reduceren tot een overwegend lyrische en filosofische ontdekkingsreis, uitlopend op vijf betoverend mooi vertolkte encores van Rameau en een wonderschoon Intermezzo van Brahms.

Wenneke Savenije (1-2016)

  • 0028947954262 Cvr

Terug naar het overzicht