9788494138577
Componist | Diverse Componisten |
Titel | Guerre & Paix, 1614-1714 |
Artiest | Hespèrion XXI \ Le Concert des Nations \ La Capella Reial de Catalunya |
Dirigent | Savall, Jordi |
Artikel nr. | 941385781560 |
EAN Code | 9788494138577 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA A - F ALIA-VOX |
Releasedatum | 2015-01-19 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Pavane pour la petite guaire — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:16 |
2 | Taksim — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:15 |
3 | Marche turque — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:29 |
4 | Ha lahma 'anya — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:27 |
5 | Galliarda La Battaglia — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:19 |
6 | Ya es tiempo de recoger (Romanze) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:49 |
7 | Zion spricht: Der Herr hat mich verlassen — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 006:26 |
8 | Charivaris (für Oboe) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 000:50 |
9 | Gavotte en suitte — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 000:41 |
10 | Catalunya comptat gran (bearb. von Jordi Savall) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:49 |
11 | Hymne de la Catalogne (bearb. von Jordi Savall) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:20 |
12 | Intrada - Geschwindt - Langsamer - Sarabande — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:24 |
13 | Taksim und Makam "Uzzäl usules Darb-I feth" — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:17 |
14 | Siehe an die Werke Gottes (aus Kern-Sprüche) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 006:36 |
15 | The Newark siege — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 004:28 |
16 | Philippus rex Hispanioe — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:23 |
17 | Jubilate Deo — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 015:43 |
18 | Der makam-i Räst "Murass'a" — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 004:05 |
19 | Marche des combattants — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:32 |
20 | Menuet — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:45 |
21 | Praise the Lord, o my soul — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 005:48 |
1 | Prélude — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:44 |
2 | Te Deum Laudamus — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:18 |
3 | Te aeternum patrem — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:55 |
4 | Pleni sunt caeli — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:07 |
5 | Sonata — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:39 |
6 | Die Schlacht — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 000:43 |
7 | Cant dels Aucells quant arribaren los Vaixells (bearb. von Jordi Savall) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 005:30 |
8 | Sinfonia — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:39 |
9 | Cor di Seguaci della virtù — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 000:45 |
10 | Arie: Cari Elisi — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:09 |
11 | Marcia funebre — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:43 |
12 | Kyrie — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 005:14 |
13 | Florilegium 2 (Chaconne) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:18 |
14 | Der Makam-i "Turna" — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 004:02 |
15 | Beznevéstnaya Dévo, O Virgo — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:25 |
16 | Batalla Imperial — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 005:17 |
17 | Battalia à 10 — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:17 |
18 | Hei mihi — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 006:01 |
19 | Catalunya en altre temps (Plainte) (bearb. von Jordi Savall) — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 004:23 |
20 | Soli und Chor: O be joyful in the Lord — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:08 |
21 | Chor: Serve the Lord with gladness — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:19 |
22 | Duett: Be ye sure that the Lord he is God — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 002:32 |
23 | Chor: O go your way into hisgates — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:28 |
24 | Terzett: For the Lord is gracious — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 003:29 |
25 | Chor: Glory be to the Father — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 001:29 |
26 | Chor: As it was beignning — CAPELLA REIAL HESPERION XXI | 004:03 |
Het kan geen toeval zijn dat Jordi Savall en zijn ensembles juist in 2014, het jaar waarin het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd herdacht, langs de internationale festivals en concertpodia toerden met hun programma Oorlog & Vrede. Voor een oudemuziekspecialist, zelfs zo’n veelzijdige als Savall, zou 1914 echter wel erg recent zijn als uitgangspunt voor een concert. 1814 (Verdrag van Parijs) zou al meer in de buurt komen, maar Savall vond zijn aanknopingspunten in 1714, het einde van de Spaanse Successieoorlog, en 1614, de pogrom in Frankfurt. Hij stelde een programma samen dat de thema’s oorlog en vrede in – en aan de randen van – het barokke Europa verklankt. Dat heeft opnieuw geresulteerd in een schitterende uitgave: een boek vol essays en prachtige illustraties plus twee rijk gevulde sacd’s, waarop battaglia’s, lamenti en jubilates elkaar strikt chronologisch, maar in een ongekende afwisseling van stijlen en stemmingen opvolgen. De Duitse motetten, Ottomaanse marsen, Franse fanfares, Catalaanse klaagzangen (waaronder het schrijnend mooie, door Savall bewerkte Catalunya en altre temps) en Engelse anthems (onder andere Händels Jubilate Deo) vormen samen een overweldigend muzikaal fresco van strijd, leed, zege en vrede. Wat dat laatste betreft: wordt het niet tijd dat Savall, humanist en muzikale bruggenbouwer, hier eens een Nobelprijs voor krijgt?
Jan Kunst (2-2015)