Gluck

Demofoonte

5028421952833

Componist Gluck
Titel Demofoonte
Artiest Il Complesso Barocco / Curtis, Alan
Artikel nr. 0095283
EAN Code 5028421952833
Aantal CD's 3
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2020-12-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Allegro (Sinfonia) — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:50
2 Andante — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:46
3 Presto — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:05
4 Credimi, o padre (1. Akt) — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:53
5 O più tremar non voglio — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 005:16
6 Se il mio principe almeno — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:50
7 In te spero, o sposo amato — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 008:04
8 Ma viene il real genitor — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:56
9 Per lei fra l'armi — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:29
10 Ma che vi fece, o stelle — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:38
11 Sperai vicino al lido — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 008:00
12 Marsch — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:10
13 Ma che t'affanna, o prence? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 002:02
14 T'intendo, ingrata — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:50
15 Dove? Ferma - Dimmi Cherinto. E questa la frigia principessa? - Numi! A Creusa? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 002:56
16 Non curo l'affetto — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:06
17 Oh dei! Perché tanto furor! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:43
18 Il suo leggiadro viso — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 005:02
19 Olà ministri — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:35
20 Padre, perdona... oh pene! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:23
21 Appresso a lei — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:31
22 Gemo in un punto e fremo — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 006:09
1 Creusa intendo (2. Akt) — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:58
2 Tu sai chi son — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 006:04
3 Che alterezza ha costei! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:56
4 Prudente mi chiedi? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:16
5 Dunque m'insulta ognum? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:25
6 Se tronca un ramo — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 007:13
7 E l'unica speranza — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:35
8 E soccorso d'incognita mano — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:42
9 Ah principessa — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:15
10 Se tutti i mali miei — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 006:46
11 Che incanto è la beltà! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:40
12 No, non chiedo, amate stelle — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 005:16
13 Se immaginar potessi — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:20
14 Felice età dell'oro — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 005:05
15 Santi numi del cielo - Indegno. Non fuggirmi. T'arresta — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:18
16 Perfidi! Già che in vita — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 002:52
17 Sposp - Consorte — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:00
18 La destra ti chiedo — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 009:32
1 Taci (3. Akt) — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:53
2 Non odi consiglio? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:02
3 Perché bramar la vita? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:42
4 Nel tuo dono io veggo assai — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 006:31
5 Oh figlio, oh sposa — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:03
6 Ah che né mal verace — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 003:17
7 Misero me! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 002:24
8 Timante - Ah, principessa — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 001:46
9 Misero pargoletto — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 006:37
10 Sieguilo, Adrasto — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:44
11 Odo il suono de' queruli accenti — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:53
12 E tu Dircea, che fai? — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:40
13 Che mai risponderti — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 004:01
14 Qual terra è questa! — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:31
15 Non dura una sventura — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 005:45
16 Il re per tutto ti ricerca - Non t'ingannan, Timante - Signor, veraci sono — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 002:56
17 Par maggiore ogni diletto — IL COMPLESSO BAROCCO /ALAN CURTIS 000:37

OPERA

Een vergeten Gluck herleeft
Met een opname van de opera Demofoonte presenteert Brilliant Classics een waardevol voorbeeld van de vroege stijl van Christoph Willibald von Gluck. Tegelijkertijd is de opname een mooi eerbetoon aan de in 2015 overleden Alan Curtis, die de opera van de vergetelheid redde.

Grote hervormers worden zelden als zodanig geboren. Meestal lopen ze een behoorlijke tijd mee binnen het systeem voor ze besluiten dat overhoop te gooien. Dat geldt zeker voor Christoph Willibald von Gluck. In zijn drie grote Weense hervormingsopera’s – Orfeo ed Euridice, Alceste en Paride ed Elena – keerde hij zich tegen het traditionele model van de opera seria met zijn onnodige virtuositeit en de pronkzucht van individuele zangers die ten koste gingen van het drama. Maar daarvóór componeerde Gluck een behoorlijk aantal werken waarin hij de heersende conventies niet bestreed, maar met groot succes volgde. Brilliant Classics brengt met een opname van Demofoonte een prachtig voorbeeld uit van zo’n vroege Gluck.

Na het sensationele succes in 1742 van Glucks allereerste opera Artaserse in het theater aan het hertogelijke hof van Milaan, op dat moment het grootste en beroemdste theater in het noorden van Italië, kreeg de componist onmiddellijk een nieuwe opdracht voor het volgende seizoen. Dat werd Demofoonte, en net als voor zijn eersteling gebruikte Gluck voor deze opera een libretto van Pietro Metastasio, de invloedrijkste tekstdichter binnen het genre van de opera seria.

Het is inderdaad een typische Metastasio, waarin de plicht van de heerser, in dit geval de koning van Thracië die elk jaar een adellijke maagd aan de goden moet offeren, in conflict komt met vaderliefde en er sprake is van allerlei heimelijke romantische verwikkelingen. Het eindigt met een voor het genre verplichte happy end: de barbaarse offerpraktijk komt ten einde en liefdesgeluk gloort voor twee voor elkaar bestemde koppels. Dat alles gebeurt in een muzikaal parelsnoer van opeenvolgende aria’s waarin zangers hun kunnen optimaal konden etaleren.

Demofoonte was een van de laatste grote projecten van de in 2015 overleden dirigent Alan Curtis, die tijdens zijn loopbaan talloze barokopera’s op de planken bracht die vaak al sinds de achttiende eeuw niet meer te horen waren geweest. Hij maakte van Glucks dramma per musica een nieuwe editie. Hoewel de aria’s, het duet aan het slot van de tweede akte en het slotkoor volledig bewaard waren gebleven, ontbraken vrijwel alle secco-recitatieven. Die componeerde Curtis zelf, waarbij hij zo trouw mogelijk bleef aan de vroege stijl van Gluck. In 2014 volgde de eerste moderne uitvoering van Demofoonte. Voor die uitvoeringen en de opname verzamelde Curtis een uitgelezen cast, waaronder klinkende namen uit de barokmuziek als Ann Hallenberg en Romina Basso.

De verleiding is groot om in Glucks vroegere opera’s al op zoek te gaan naar de zaden van zijn latere stijl. Dat lijkt toch in het geval van Demofoonte vergeefs. Toch bewijst deze opname dat het eeuwig zonde zou zijn om alles wat Gluck vóór zijn Weense hervormingsopera’s componeerde zomaar af te schrijven. We horen weliswaar een componist die nog keurig in de pas loopt, maar Demofoonte laat duidelijk horen dat Gluck ook binnen het heersende model moeiteloos de briljantste, opwindendste en ontroerendste muziek wist te componeren.

Benjamin Rous (Klassieke Zaken 6-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht