Terug naar het overzicht
cover
Various Composers Fragile for Violin solo
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various Composers

Fragile for Violin solo

8719325805635

Componist Various Composers
Titel Fragile for Violin solo
Artiest Tjeerd Top
Artikel nr. 0000201CD
EAN Code 8719325805635
Aantal CD's 1
Label GUTMAN RECORDS
Releasedatum 2020-10-23

COLUMN

'Verliefd op Ravel' hoewel... niet altijd
Ook muziekliefhebbers zouden eens een kijkje moeten nemen op de site van Kunsten ’92. De in Amsterdam gevestigde ‘Vereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed’. Die ooit begon als een actiegroep, protesteerde tegen drastische bezuinigingen door het rijk, en is uitgegroeid tot een ‘Taskforce culturele en creatieve sector’. Alles, goed of fout, wordt scherp in de gaten gehouden. Wie kan daar tegen zijn? Zeker nu, tijdens de pandemie.

Toestanden als bij de Metropolitan Opera in New York (waar koor en orkest al bijna een jaar op straat staan), zoiets hebben we hier gelukkig niet. Dat de Serie Meesterpianisten in september plotseling met de mededeling kwam dat het afgelopen was met deze Concertgebouwparel, is al erg genoeg. Impresario Marco Riaskoff startte er 35 jaar geleden mee, maar kon het niet meer bolwerken en ging failliet. Zijn tomeloze passie, kennis van zaken en persoonlijke relaties met vele pianisten konden hem niet meer redden.

Hannes Minnaar mocht in het vorige seizoen nog zijn debuut maken op dit prestigieuze podium. Lucky man! Thomas Beijer stond gepland voor 21 maart 2021. ‘Debuut van een Nederlands multitalent’, tipte Riaskoff nog in de folder voor het seizoen dat er niet meer zou komen. Beijer viste achter het net. Hoeveel pech kun je hebben. Ook dat Extra Concert, met de onverwachte ‘comeback van een legendarische pianodichteres’ (Maria João Pires), moeten we missen.

Wie kan of wil zo’n serie voortzetten als de tijden weer ‘normaal’ zijn? Als dat überhaupt mogelijk is. Riaskoff kreeg geen cent subsidie. Hij moest het hebben van de entreegelden plus bijdragen van zijn sponsors. Terwijl de honoraria van ‘zijn’ pianisten almaar stegen. Hij stond met de rug tegen de muur. Had hij kunnen profiteren van al die voorstellen die ik bij Kunsten ’92 aantref? De ene politieke luchtballon is nog mooier dan de andere.

Maar er is enige hoop. VVD en D66 eisten onlangs ‘een garantiefonds voor grote cultuur- en sportevenementen en festivals’. Bedoeld om onvoorzienbare risico’s te kunnen dekken. Ze vroegen 500 miljoen maar er wordt 300 miljoen toegezegd. GroenLinks wil een ‘reanimatiefonds’. Hoe toepasselijk in dit coronajaar! En is ook voorstander van zo’n garantiefonds, maar komt op 1 miljard uit! Nee, dan zie ik meer heil in het Fonds Podium Kunsten, dat 39,6 miljoen vraagt voor vrije producties et cetera.

‘Perspectief bieden’ en ‘Nú vooruitkijken’, zijn de toverwoorden. En nog iets: er moet ook worden afgerekend met het barre beleid van die culturele nitwit Halbe Zijlstra. Hij duwde de cultuursector indertijd een bezuiniging van 200 miljoen door de strot. Inmiddels is Rutte III gevallen. Vraag: bij wie komen die noodkreten straks terecht? Hopelijk niet weer bij zo’n type als Halbe Z.? Want dat zou jammer zijn van alle herstelwerkzaamheden van demissionair minister Van Engelshoven en haar voorganger Jet Bussemaker.

Verder zie ik dat Kunsten ’92 een brief aan alle burgemeesters heeft gestuurd. Met de oproep dat alle gelden die hun gemeentes voor de kunsten ontvangen ook ‘daadwerkelijk aan cultuur ten goede komen’. Goed zo. Maar hoe zit het bij ‘vrije’ musici als Lidy Blijdorp en Hannes Minnaar (en al die andere freelancers en zzp’ers), die hun projecten soms (deels) zelf moeten financieren. Waarbij ik Tjeerd Top even buiten beschouwing laat omdat hij als concertmeester in vaste dienst is van het Concertgebouworkest.

Celliste Blijdorp is een extraverte, om niet te zeggen excentrieke persoonlijkheid. Onomwonden meldt ze in de toelichting bij haar cd dat ze al heel lang verliefd is op de muziek van Ravel. Dat is goed te horen in haar gepassioneerde uitvoeringen van diens Sonate voor viool en cello en ook in de grote Sonate voor cello solo van Kodály. Overtuigend gebracht. Met haar eigen bewerkingen van delen uit Daphnis et Chloé en de Rapsodie espagnole (rijk georkestreerde partituren, die schriel overkomen in een versie voor cello en piano), zit ze echter op een verkeerd spoor. Ravel wordt bijkans doodgeknuffeld. Mede het gevolg van een kille, analytische opname.

Bij de ingenieus samengestelde ‘recitals’ van Minnaar en Top doet zich dat probleem niet voor. De klank van de Maene-vleugel, die Minnaar bespeelt in een Hilversumse radiostudio, is helder én toch warm. En waar nodig mysterieus. Vooral in het recente opus van Robert Zuidam werkt dat goed. Nox (nacht) is een fascinerende, vijfdelige pianocyclus waarin ook flarden Chopin en Messiaen opduiken. Deel 4 is een ontroerende hommage aan Reinbert de Leeuw: Afscheid van Reinbert op Zorgvlied, gecomponeerd in de nacht na zijn begrafenis.

Tussen de vroege Nachtstücke van Schumann en Ravels Gaspard de la Nuit is Nox perfect op zijn plaats. Verrassend maar effectief. Violist Tjeerd Top gaat veel en veel verder in zijn 50 minuten durende solo Fragile. Inderdaad: een ‘rollercoaster’. In twaalf tracks doorloopt hij zo’n beetje de hele muziekgeschiedenis, met onverwachte uitstapjes naar pop en minimal music. Van Vivaldi en Bach, via Paganini en Ysaÿe, naar Van Halen, Glass en Lennon/McCartney. Een verbluffend avontuur. Briljant gespeeld en schitterend vastgelegd in de Amsterdam Zaal in het RCO House, het nieuwe hoofdkantoor van het Concertgebouworkest in de Gabriël Metsustraat.

Hans Heg (Klassieke Zaken 1-2021)



KLASSIEKE KINDERZAKEN

365x2
In de laatste Klassieke Kinderzaken* van vorig jaar had ik het over de Klassieke Muziek Scheurkalender 2021. Mensenkinderen wat heb ik daar een plezier van en wat een extra informatie krijg je met de QR-code: filmpjes, geluidsfragmenten en geestige anekdotes. Laat me weten of je de QR-code hebt geïnstalleerd. Lukt het niet dan stuur ik je een door mij geformuleerde gebruiksaanwijzing, voor kinderen en andere volwassenen, de andere volwassenen kunnen dus ook mailen, je hoeft je leeftijd niet te verjongen, hoor. Ik word door de QR op sporen gezet en nieuwsgierig gemaakt.
En je kent mijn hobbelstokpaardje: nieuwsgierigheid houd je fris. Op mijn verjaardag, 11 januari, gaat het over de componist Domenico Cimarosa. De scheurkalender vertelt dat hij 75 opera’s componeerde, de bekendste is Il Matrimonio Segreto. Keizer Leopold de Tweede vond de uitvoering zo geweldig dat hij gelijk na de première de gehele cast - alle zangers - uitnodigde voor een diner met daarna de hele opera als toegift. De héle opera, als toegift. ‘Daar ben je lekker mee’, zei een mij zeer geliefde zangeres toen zij dit verhaal hoorde.

In de aanbieding
Wie van jullie jarig wordt of geweest is, krijgt de Klassieke Kinderzaken Verjaardag Oorkonde gemaild. Als je wilt dat ik je bel en een swingende Happy Birthday zing? Kan ook, dan pikt mijn eigenwijze maar in dit geval eerlijke halsbandparkiet Milo er enkele mails uit en word je gebeld. Beloofd is beloofd. Zet wel je telefoonnummer in de mail. Ik ben dol op Filosofie. Zal het eerlijk zeggen, ik heb ook de Filosofie Scheurkalender 2021.
Klassiek en filosofie: wat een combinatie, wat een rijkdom. Elke ochtend twee verrassingen, alsof ik het hele jaar door m’n schoen zet. Als ik een spreekbeurt op school zou hebben dan zal de juf (op wie ik ongetwijfeld verliefd ben) raar opkijken waar ik de wijsheid vandaan haal. En nu muziek. Twee juweeltjes.

Cd Jazz
Afterglow. Enrico Pieranunzi: piano, en Bert Joris: trompet.
PATS! Track 1. Raak. Bij de eerste maten zat ik rechtop. Oren op steeltjes*. Een zijden doek dwarrelt langzaam naar beneden en betovert me. En al dit moois met z’n tweeën? Nou en of. Elk heeft 50% van de aandelen.
Wat een thema. Het wordt windstil in je hoofd. En dan gaan ze improviseren. Op deze cd staan eigen composities. Een wiegeliedje op #4 met een mooi gedragen slot. Als ik in dat wiegje lag zou ik niet gaan slapen maar net zolang jengelen tot ze met het volgende stuk begonnen.
#6 Tikkertje spelen, luisteren naar elkaar, elkaar na-apen. Een versnelling inzetten en de ander volgt.
#8 Lekker unisono (samen tegelijk dezelfde noten spelen). Fenomenale linkerhand van de pianist.
#10 Vanaf 3’30” gaan de mannen tekeer. Not found is de titel, je hoort ze naar elkaar zoeken terwijl ze nota bene al in een omarming zitten.
#11 De laatste track. Het wordt weer windstil. De cirkel is rond, de cd ook en ‘rond is een cirkel op z’n mooist’. Zei je dat al niet eens eerder, Edwin? Ja, wel degelijk.
Alles klinkt geruststellend makkelijk. Maar o wee, mijn stokhobbelpaardje: simpel is gecompliceerd.

De producer is de vermaarde componist en bassist Jasper Somsen. Juweeltje. Ik begrijp dat jongetjes en meisjes van 8, 10, 12 of 14 jaar zeggen: ‘Dit wil ik ook.’ Zal ik jullie eens wat zeggen? Ja, toe maar. Tot in 2051 zijn er weer nieuwe muziekjuweeltjes. Componisten en spelers gaan altijd door, vermits zij dat willen en mits* de ozonlaag (zoek maar eens op) ons nog beschermt en er nog wat bomen groeien.

Cd Klassiek
TOP. Fragile. Tjeerd Top. For violin solo. Eén viool.
PATS! Track 1. Raak. Bij de eerste maten zat ik rechtop. Oren op steeltjes*. Een bliksemschicht schiet naar beneden en prikt me. En al dit moois in z’n eentje? Nou en of. Hij heeft 100% van de aandelen. Op muziekkoffers zie je vaak staan TOP ‘Dit boven’, met pijltjes, Fragile betekent breekbaar.
Op deze koffer zou ook mogen staan: Tjeerd is TOP.

Waar ik met deze cd het meest blij van word zijn de verschillende genres. Over alle muzikale grenzen heen. Ik luisterde in één keer door. Ik was steeds nieuwsgierig naar het volgende stuk.
Track 5, zijn dat vier handen op één viool? Ga op ontdekkingsreis. Alles klinkt geruststellend makkelijk. Maar o wee, mijn stokhobbelpaardje: simpel is gecompliceerd. Juweeltje.
Als je ooit het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) ziet spelen dan zit waarschijnlijk op de eerste rij op het hoekje bij de dirigent, de concertmeester, Tjeerd Top. Draai daarna nog maar eens #1.
Ah ja. Ik heb nog nooit zo’n inleiding gelezen in een cd-boekje. Wat een boef is deze verslaggever.

Suggesties
Als er onderwerpen zijn waarvan je zegt: schrijf daar eens over, dan hoor ik het wel.
Mailen naar: edwinrutten@edwinrutten.nl. Iedere mailer krijgt de intussen felbegeerde KKZ Oorkonde.
Laat je weten of ik Happy Birthday voor je zal zingen?
Veel plezier met 365x2 scheuren.

Nou dág!
Edwin Rutten (Klassieke Zaken 1-2021)

PS. Alle columns zijn te lezen op www.edwinrutten.nl bij LEZEN
PPS. Oren op steeltjes. Klopt dat?
PS. Mits? Vermits? Hoe zit dat? De halsbandparkiet loot onder de goede
oplossingen en een lekker cd’tje vliegt naar je toe.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht