5060189560752
Componist | Various |
Titel | Flame |
Artiest | Masin, Gwendolyn / Bucher, Simon |
Artikel nr. | 0100075ORC |
EAN Code | 5060189560752 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ORCHID CLASSICS |
Releasedatum | 2017-11-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro vivo — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 004:31 |
2 | 2. Intermède - Fantasque et leger — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 004:06 |
3 | 3. Finale: Très animé — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 004:34 |
4 | Gesang der Roxane — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 004:45 |
5 | Nr. 1 Après un rêve — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 003:01 |
6 | Thème et Variations (für Violine und Klavier) — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 007:59 |
7 | Berceuse für Violine und Klavier — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 003:19 |
8 | Beau soir (Lorsque au soleil) (bearb. für Violine und Klavier) — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 002:30 |
9 | 1. Allegretto — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 007:34 |
10 | 2. Blues: Moderato — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 005:10 |
11 | 3. Perpetuum mobile (Allegro) — GWENDOLYN MASIN - SIMON BUCHER | 003:42 |
De in Amsterdam geboren violiste Gwendolyn Masin verbindt deze stukken met filosofische overpeinzingen over de zin van het leven. Er is meer tussen hemel en aarde, vindt ze, en dit repertoire schenkt haar al een leven lang troost, kracht en geluk. Dat verklaart vast het elan waarmee ze het speelt. In Debussy’s late Vioolsonate is ze duidelijk in haar element en waar in het debussiaanse idioom Couperin en Rameau om de hoek kijken, wordt ze zelfs een beetje ironisch. Vier arrangementen passeren vervolgens de revue, van Szymanowski, Fauré (Après un rêve), Stravinsky (stukje Vuurvogel) en opnieuw Debussy. Masin is vooral sterk in het cantabile en vindt in pianist Simon Bucher een ideale evenknie. Ontwapenender zul je Beau soir van Debussy niet vaak horen. Een centrale plaats wordt ingenomen door weinig bekende variaties van een nog jonge Olivier Messiaen, die bijzonder trots was op dit jeugdwerk. Aan de vijf speelse variaties hoor je dat zelfs deze nonconformist in 1932 niet vies was van neoclassicisme. Dan is er nog een zwoele Vioolsonate van Ravel, waarin Masin en Bucher de jazzy elementen bewust extra pikant aanzetten. Daarmee wordt een passend uitroepteken achter dit aantrekkelijke boeket twintigste-eeuwse muziek gezet.
Jos van der Zanden (1-2019)