Terug naar het overzicht
cover
Gounod, Charles Faust
€ 14,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Gounod, Charles

Faust

5099963161199

Componist Gounod, Charles
Titel Faust
Artiest Gheorghiu, Angela \ Alagna, Roberto \ Terfel, Bryn \ Orchestra of the Royal Opera House
Dirigent Pappano, Antonio
Artikel nr. 5099963161199
EAN Code 5099963161199
Aantal CD's 2
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2010-09-13
# Titel & Artiest Tijd
1 Introduction — GHEORGHIU, ANGELA
2 Rien! En vain j'interroge (1. Akt) — GHEORGHIU, ANGELA
3 Mais, ce Dieu que peut-il pour moi? — GHEORGHIU, ANGELA
4 O merveille! — GHEORGHIU, ANGELA
5 Vin ou bière (2. Akt) — GHEORGHIU, ANGELA
6 O sainte médialle... Avant de quitter ces lieux — GHEORGHIU, ANGELA
7 Allons, amis!... Le veau d'or — GHEORGHIU, ANGELA
8 Merci de ta chanson! — GHEORGHIU, ANGELA
9 Nous nous retrouverons, mes amis! — GHEORGHIU, ANGELA
10 Ainsi que la brise légère — GHEORGHIU, ANGELA
11 Introduction (3. Akt) — GHEORGHIU, ANGELA
12 Faites-lui mes aveux — GHEORGHIU, ANGELA
13 C'est ici?... Attendez-moi là — GHEORGHIU, ANGELA
14 Quel trouble inconnu me pénètre!... Salut! demeure chaste et pure — GHEORGHIU, ANGELA
15 Alerte! la voilà! — GHEORGHIU, ANGELA
16 Je voudrais bien savoir... Il était un roi de Thulé — GHEORGHIU, ANGELA
17 Que vois-je là?... O Dieu! que de bijoux! — GHEORGHIU, ANGELA
18 Seigneur Dieu, qu vois-je! — GHEORGHIU, ANGELA
19 Prenez mon bras un moment — GHEORGHIU, ANGELA
20 Il était temps! — GHEORGHIU, ANGELA
21 Il se fait tard! Adieu! — GHEORGHIU, ANGELA
22 O nuit d'amour, ciel adieux! — GHEORGHIU, ANGELA
23 Tête folle!... Tenez! Elle ouvre a fenêtre! — GHEORGHIU, ANGELA
1 Seigneur, daignet permettre (4. Akt) — GHEORGHIU, ANGELA
2 Déposons les armes! — GHEORGHIU, ANGELA
3 Gloire immortelle de nos aïeux — GHEORGHIU, ANGELA
4 Allons, Siebel — GHEORGHIU, ANGELA
5 Qu'attendez-vous encore?... Vous qui faites l'endormie — GHEORGHIU, ANGELA
6 Que voulez-vous, messieurs? — GHEORGHIU, ANGELA
7 Par ici, par ici, mes amis!... Écoute-moi bien, Marguerite! — GHEORGHIU, ANGELA
8 Entr'acte... Dans les bruyères (5. Akt) — GHEORGHIU, ANGELA
9 Jusqu'aux premiers feux du matin — GHEORGHIU, ANGELA
10 Ballets — GHEORGHIU, ANGELA
11 Qu'as tu donc?... Ne la vois-tu pas? — GHEORGHIU, ANGELA
12 Intermezzo — GHEORGHIU, ANGELA
13 Va-t-en!... Le jour va luire — GHEORGHIU, ANGELA
14 Marguerite!... Ah! C'est la voix du bien-aimé! — GHEORGHIU, ANGELA
15 Alerte, alerte, ou vous êtes perdus!... Anges purs — GHEORGHIU, ANGELA
16 Christ est ressuscité! — GHEORGHIU, ANGELA
17 Applaus — (keine Angaben)

La Gheorghiu in de schijnwerpers

Dvoráks Rusalka en Spontini's La vestale uit de keel van sopraan Angela Gheorghiu: dat moet een bijzondere avond worden. Op 24 september staat ze in het Koninklijk Concertgebouw.

“Ik hoop dat ze dit niet hoort,” vertrouwt tenor Marius Brenciu een miljoenenpubliek toe in de pauze van de live bioscoopvertoning van Puccini’s La Rondine vanuit de Metropolitan Opera, “maar ze is echt een aardige collega.” Waarvan akte. Sopraan Angela Gheorghiu heeft een reputatie opgebouwd: afzeggingen, intense relaties, gepeperde uitspraken en wat dies meer zij. Operaliefhebbers hebben waar voor hun divageld gekregen: een zangeres van wie je kunt houden en over wie je je lekker kunt opwinden.

Dat is beslist niet het hele plaatje. Eén keer maar zong Angela Gheorghiu samen met acteur Jeroen Willems. Het jubileum van koningin Beatrix werd in 2005 opgeluisterd met een Brelvertolking in duet. Ze vergat hem niet. Toen Willems op 3 december 2012 overleed, plaatste Gheorghiu een warmbloedige reactie op haar Facebookwall, vol authentieke primadonnapassie: “Een dierbare vriend heeft deze wereld te vroeg verlaten. We zijn in rouw. Waarom heeft God dit besloten? Om de beste onder zijn engelen te hebben…” Ziedaar. Er schuilt een hart in Gheorghiu dat zo uniek is als haar stembanden: het stemgeluid en de intelligente emotie die ze in haar vertolkingen weet te leggen zijn onmiskenbaar, en beslist niet inwisselbaar met die van andere zangeressen. Je kunt ervan houden of niet: Gheorghiu is Gheorghiu.

Luister bijvoorbeeld naar haar cd-opname van Madama Butterfly van Puccini. In de eerste akte verschijnt beslist geen porseleinen poppetje voor een huwelijk met de Amerikaanse luitenant Pinkerton: Gheorghiu’s audio-evocatie van de vijftienjarige geisha Cio-Cio San is een combinatie van een jong, kwetterend meisje, een door het leven getekende vrouw en een sensuele geliefde. Gheorghiu gaat verder dan de vocale prestatie. Geef haar een sterke regisseur en er komt een sterke performance: haar onconventionele Marguerite in Gounods Faust is hier een voorbeeld van. Regisseur David McVickar plaatste haar in het Royal Opera House in Londen als doortastende, blonde serveerster in een kroeg die Cabaret l’Enfer heet. Gheorghiu schetst Marguerites verval tot waanzin in opmerkelijk scherpe contouren, met als aangrijpendste punt haar geschokte, verwarde reactie op de dood van haar broer Valentin.

Haar Tosca, net als Marguerite gefilmd in Londen, beweegt zich wellicht wat meer langs de lijnen der verwachting: diva speelt diva, maar o jee, wat is ze een knap koppel met Jonas Kaufmann en wat een ijzig afkeurende blik krijgt Bryn Terfels baron Scarpia als ze haar exit maakt op de glorieuze muziek die Puccini zijn titelheldin geeft in het eerste bedrijf. Haar Magda in La Rondine lijkt daarnaast een bijna relaxte vertolking: het is een rol die ze zich met enig recht heeft toegeëigend, en dat laat ze onverbloemd zien.

Nu is er een optreden in het Koninklijk Concertgebouw, op 24 september: hoewel ze aria’s zingt van onder meer Händel en Dvorák wordt ze aangekondigd als een ‘nieuwe Callas’ en dat is waarschijnlijk omdat ze een fraaie hommage opgenomen heeft met aan de Griekse diva gelieerde aria’s. Ga echter kijken en luisteren naar Gheorghiu en bepaal dan zelf wie zij is.

Hein van Eekert (4-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht