Terug naar het overzicht
cover
Porpora, Nicola Farinelli – Porpora arias
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Porpora, Nicola

Farinelli – Porpora arias

5099993413329

Componist Porpora, Nicola
Titel Farinelli – Porpora arias
Artiest Jaroussky, Philippe \ Bartoli, Cecilia \ Venice Ba
Dirigent Marcon, Andrea
Artikel nr. 5099993413329
EAN Code 5099993413329
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2013-09-13
# Titel & Artiest Tijd
1 Mira in cielo — JAROUSSKY, PHILIPPE 005:53
2 Si pietoso il tuo labbro — JAROUSSKY, PHILIPPE 007:59
3 Come nave in ria tempesta — JAROUSSKY, PHILIPPE 005:14
4 Placidetti zefiretti — JAROUSSKY, PHILIPPE 002:53
5 Alto Giove — JAROUSSKY, PHILIPPE 010:29
6 La gioia ch'io sento — JAROUSSKY, PHILIPPE 004:50
7 Le limpid'onde — JAROUSSKY, PHILIPPE 009:43
8 Nell'attendere il mio bene — JAROUSSKY, PHILIPPE 005:31
9 Nell'attendere il mio bene — JAROUSSKY, PHILIPPE 008:30
10 Dall'amor più sventurato — JAROUSSKY, PHILIPPE 004:30
11 Sente del mio martir — JAROUSSKY, PHILIPPE 004:39

Aangenaam Klassiek 2013:

Philippe Jaroussky zingt meesterlijke aria’s van de nagenoeg vergeten, maar briljante Nicola Porpora, een tijdgenoot van Vivaldi. Porpora schreef vele aria’s voor de fameuze castraat Farinelli, zoals het uitvoerige boekje van deze mooie deluxe-editie uitgebreid beschrijft en Jaroussky laat deze opwindende tijden van de castraten herleven. Bovendien krijgt de Franse countertenor voor twee zinderende duetten gezelschap van niemand minder dan Cecilia Bartoli én geeft de aanschaf van deze cd de mogelijkheid om Jaroussky binnenkort met flinke korting live in Nederland te aanschouwen.

Philippe Jaroussky; een moderne FarinelliZeg Farinelli, en de meeste mensen denken aan bijna onzingbare muziek, die het uiterste vergt van de vertolker. Composities die voor deze castraat werden geschreven zijn voor veel barokzangers wat de Mount Everest voor alpinisten is: een ultieme uitdaging. Op zijn nieuwste cd bereikt countertenor Philippe Jaroussky overtuigend de top.De Franse countertenor Philippe Jaroussky nam al eerder een cd op met muziek gecomponeerd voor een castraatzanger, Arias for Carestini. Maar Farinelli, de beroemdste achttiende-eeuwse castraat, is natuurlijk van een net andere orde, alleen al om de mythische connotaties die die naam bij veel luisteraars oproept. Tijdgenoten schrijven dat Farinelli beschikte over een uitzonderlijk pure en krachtige sopraanstem. Of dat natuurlijke geluid benaderd kan worden door mannen die in falset zingen is een langlopende discussie. In de bekende film Farinelli uit 1995 werd de stem van countertenor Derek Lee Ragin nog digitaal vermengd met die van sopraan Ewa Mallas-Godlewska om het bijna bovennatuurlijke geluid van de castraat te vangen. Jaroussky laat horen dat die digitale trukendoos anno 2013 dicht kan blijven. Hij staat model voor een nieuwe generatie countertenoren die de afgelopen twee decennia is opgestaan, die allen de enorme veelzijdigheid illustreren van de hoge mannenstem. Op een recente opname van de opera Artaerse van Leonardo Vinci nemen Jaroussky en niet minder dan vier collega-countertenoren de vijf belangrijkste mannen- én vrouwenrollen voor hun rekening. Een betere illustratie van de emancipatie van het stemtype is nauwelijks denkbaar. De opname met de bijzonder uitdagende muziek gecomponeerd voor Farinelli is dan ook niet meer dan een logische vervolgstap.Jaroussky, vermaard om zijn pure, hooggeplaatste geluid, heeft geen enkele moeite met het technisch complexe vocale vuurwerk in bravourearia’s vol loopjes en trillers. Hij weet bovendien te ontroeren in de prachtige, langzame aria’s met brede, smachtende melodieën. Daarnaast lijkt zijn stem de afgelopen jaren aan kracht te hebben gewonnen, waardoor hij ook in de lage registers overtuigt. Geen moment bekruipt de luisteraar het gevoel te moeten luisteren naar een compromis; Jaroussky overtuigt zonder meer als een moderne Farinelli. De Fransman koos voor aria’s van één enkele componist, Nicola Antonio Porpora, zangleraar van Farinelli, en hij dook zelf de muzikale archieven in om materiaal te verzamelen. Niet minder dan negen aria’s die nog nooit eerder werden opgenomen zijn het resultaat van Jaroussky’s musicologische inspanningen. De composities geven ons niet alleen een beeld van de beroemde castraat, maar ook van de buitengewone kwaliteiten van zijn leermeester, die in zijn muziek blijk geeft van een uitzonderlijk gevoel voor de bijzondere ilaspecten van de zangkunst van zijn protegé. Jaroussky ziet het als een persoonlijke missie om aandacht te vragen voor zangers of componisten die niet de erkenning krijgen die ze volgens hem verdienen. Zo verschenen bijvoorbeeld al Caldara in Vienna, met aria’s van Antonio Caldara, en La dolce fiamma, gewijd aan de muziek van Johann Christian Bach, op het kantelpunt tussen de barokke en klassieke periode. Met zijn jongste project bewijst Jaroussky dat ook Porpora een prominente plek verdient tussen de sterren aan het barokfirmament, en dat de bodem van de schatkist met onontdekte vocale juwelen nog lang niet in zicht is.

Benjamin Rous (5-2013) 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht