Terug naar het overzicht
cover
Waxman / Vaughan / Williams e.a. Fantasies, Rhapsodies and Daydreams
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Waxman / Vaughan / Williams e.a.

Fantasies, Rhapsodies and Daydreams

0827949053665

Componist Waxman / Vaughan / Williams e.a.
Titel Fantasies, Rhapsodies and Daydreams
Artiest Steinbacher, Arabella / Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo
Dirigent Foster, Lawrence
Artikel nr. 5186536PTC
EAN Code 0827949053665
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2016-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Carmen-Fantasie (nach Georges Bizet) (für Violine und Orchester) — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 011:44
2 Zigeunerweisen op. 20 Nr. 1 — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 009:04
3 The Lark Ascending (Romanze für Violine und Orchester) — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 014:45
4 Havanaise op. 83 (für Violine und Orchester) — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 011:11
5 Introduktion und Rondo capriccioso a-moll op. 28 (für Violine und Orchester) — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 009:56
6 Méditation — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 006:01
7 Tzigane (Rhapsodie) (für Violine und Orchester) — ARABELLA STEINBACHER - LAWRENCE FOSTER - ORCHESTRE 010:52

GESIGNALEERD

De klassieke musicus als entertainer
Muziek als voertuig van emoties - dat is wat Arabella Steinbacher nastreeft. Daarom kent ze geen reserves om een reeks klassieke tophits achter elkaar te spelen. Op haar nieuwe cd Fantasies, Rhapsodies & Daydreams presenteert ze zeven vioolfavorieten die je maar zelden op het podium hoort.

‘Echt, de laatste keer dat ik dit repertoire speelde was ik nog een teenager. Ik was het nagenoeg vergeten!’ Violiste Arabella Steinbacher windt er geen doekjes om. De stukken hier verzameld worden door menigeen – uitvoerenden zowel als publiek – niet zo geschikt geacht voor de concertzaal. Te lichtvoetig en entertaining, niet serieus genoeg. Steinbacher vindt dat onzin. ‘Laten we niet vergeten’, zegt ze, ‘dat er een tijd is geweest dat violisten uitgerekend om deze muziek werden binnengehaald. Dat van hen werd verwacht dat ze juist dit speelden, desnoods half geïmproviseerd of in eigen arrangementen. Zo ging dat vroeger.’

Als solist hoef je je dus niet te generen voor de Habanera van Saint-Säens, vindt ze. Laat die glissandi van Sarasates Zigeunerweisen maar lekker sentimenteel klinken, tegen een meeslepende, huppelende en zwierende begeleiding. Laat de leeuwerik van Vaughan Williams maar nostalgisch en geheimzinig zingen en fluiten, alsof hij terugblikt op een verloren wereld. Geef de meezingers van Massenets Méditation volop de ruimte om de harten te roeren. En onthou het publiek evenmin Ravels brutale en sensuele dans die als Tzigane de wereld in werd gezonden. Kortom, laat op cd ook eens horen wat violisten gewoonlijk alleen thuis op de lessenaar zetten, niet alleen de concerten en sonates waarmee ze buitenshuis furore maken.

Op deze cd is een zevental publieks- en tranentrekkers zonder bedenken achter elkaar geplaatst. Steinbacher maakt van deze ‘Fantasies, Rhapsodies & Daydreams’ een geweldig feest. Gewoonlijk kiest ze een van deze stukken uit als encore of als intermezzo bij haar concerten. Jarenlang kreeg ze er wereldwijd de handen voor op elkaar van een dolenthousiast publiek. Dat bracht haar op het idee om Pentatone te benaderen met het gehele boeket. Natuurlijk zagen ze er wat in. Succes is immers verzekerd: welke muziekliefhebber laat zich hierdoor niet graag meevoeren?

Zeker als dit repertoire met zoveel brille en technisch meesterschap wordt gespeeld. Opvallend aan Steinbacher – kind van twee professionele musici – is vooral haar subtiele, fijn gedoseerde vibrato. Dat komt met name tot uiting in de intiemere werken, zoals Vaughan Williams’ The Lark Ascending. Een fraaie overpeinzing met innige gevoelssensaties, een droevige bezonnenheid, melancholie, dat alles zonder effectbejag. Dissonanten, mineurtoonsoorten, lage registers, appogiaturen en seufzers buitelen over elkaar heen. In veel andere stukken overheerst echter een zonnige uitgelatenheid. Steinbacher houdt niet van een overdreven romantische wolk, maar al te gestileerd spel laat ze evenmin horen. Lekker vrijuit klinken de dansritmen en daar sluiten dirigent Lawrence Foster en zijn Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo zich naadloos bij aan. Zo is deze cd bijna een statement: wees als klassiek musicus niet benauwd om entertainer te zijn. Ook lichtvoetige klanken vereisen vakmanschap, muzikaal inzicht en technisch vernuft. Een overtuigend pleidooi van een topvioliste – om heel serieus te nemen.

Jos van der Zanden (KZ 6-2016)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht