Terug naar het overzicht
cover
Rachmaninov \ Gluck \ Bizet \ Schubert \ Scriabin Fantasia
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Rachmaninov \ Gluck \ Bizet \ Schubert \ Scriabin

Fantasia

GRATIS: Folk

0028947900528

Componist Rachmaninov \ Gluck \ Bizet \ Schubert \ Scriabin
Titel Fantasia
Artiest Wang, Yuja
Artikel nr. 479005200289
EAN Code 0028947900528
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2012-03-02
# Titel & Artiest Tijd
1 No.6 in A minor (Etudes-Tableaux, op. 39) — WANG,YUJA 002:31
2 No.4 in B minor (Etudes-Tableaux, op. 39) — WANG,YUJA 002:31
3 Original Version — WANG,YUJA 004:45
4 No.5 in E flat minor (Etudes-Tableaux, op. 39) — WANG,YUJA 004:37
5 Sonata in G major, KK.455 — WANG,YUJA 001:44
6 Melodie dell'Orfeo (Act 2) — WANG,YUJA 003:02
7 6. Triana (Book 2) — WANG,YUJA 005:25
8 Variations on a theme from G. Bizet's "Carmen" (The Gypsy Song Act II) White House Version — WANG,YUJA 003:39
9 arranged by Franz Liszt — WANG,YUJA 003:36
10 arranged by György Cziffra — WANG,YUJA 003:20
11 Tempo giusto (Original Version) — WANG,YUJA 003:49
12 L'apprenti sorcier - arranged by Victor Staub — WANG,YUJA 009:49
13 No. 11 in B (Original Version) — WANG,YUJA 001:31
14 No. 6 in B minor (Original Version) — WANG,YUJA 001:18
15 No. 12 in G sharp minor (Original Version) — WANG,YUJA 001:30
16 No. 9 in C sharp minor (Original Version) — WANG,YUJA 004:31
17 1. Po#me in F sharp (Original Version) — WANG,YUJA 003:23
18 arranged by Franz Liszt & Vladimir Horowitz — WANG,YUJA 007:52

Yuja Wang: 'ik heb een emotionele reis gemaakt'
Rachmaninov, Albéniz, Schubert, Skrjabin, Bizet: zomaar een handvol componisten die Yuja Wang op haar nieuwe album Fantasia speelt. De Chinese pianiste heeft voor Deutsche Grammophon een greep gedaan uit haar favoriete stukken.

Yuja Wang zoekt na een virtuoos pianoconcert het liefst de intimiteit van de Mélodie de Gluck – een bewerking van een fragment uit Glucks opera Orfeo ed Euridice – of de Wals in cis opus 64 nr. 2 van Chopin. Een toegift is voor haar niet per definitie een showstuk. “Vaak wil ik na een pianoconcert van Prokofjev een moment creëren waarop ik in mijn eentje ingetogen tot het publiek spreek.” Die momenten heeft ze samengebracht op haar nieuwe cd Fantasia.

Zo speelt ze haar eigen bewerking van Paul Dukas’ L’apprenti sorcier, die ze instudeerde voor haar debuut in Carnegie Hall, New York afgelopen oktober. Ze hoorde het origineel voor het eerst in de Disneyfilm Fantasia, een van de connecties met de naam van haar nieuwe album. Een andere: “Bij veel van de opgenomen composities kun je je gedachten laten gaan, ze zijn fantasie-achtig of vormen een soort reisverslag. Ik ben vaak onderweg in verschillende landen. De componisten op de cd komen uit Polen, Frankrijk, Duitsland, Italië, noem maar op. Ik heb een geografische reis vastgelegd, maar ook een emotionele.”

Vijfentwintig jaar jong en fulltime pianist: Yuja Wang deelde het podium met grote dirigenten als Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Lorin Maazel en Antonio Pappano. Ze heeft een appartement in New York, maar leeft overal. Ze vliegt rond als het meisje met de zwart gevederde vleugels op de cover van haar cd. Voor het interview is ze telefonisch beschikbaar in Tel Aviv, waar ze een stuk of tien keer het Derde pianoconcert van Rachmaninov speelt met het Israel Philharmonic Orchestra. Een componist op wie ze gek is, net als op de pianist Rachmaninov. Fantasia opent met een viertal stukken van de Rus. Pas een paar jaar geleden ontdekte Wang hem als pianist, in uitvoeringen van zijn eigen composities. “Een schok, wow! Zijn ideeën zijn zo duidelijk, zijn interpretatie en geluid zo eerlijk en nobel, en tegelijkertijd is hij erg gevoelig.”

Wangs vorige album was helemaal gewijd aan Rachmaninov. En als we teruggaan in haar vrij prille opnamegeschiedenis komen we onder meer Stravinsky, Chopin en Liszt tegen, en twee sonates van Domenico Scarlatti. Speelt ze ook meesters als Bach en Beethoven? “Jazeker, maar dat houd ik nog privé. Om ze uit te voeren heb ik meer tijd en ervaring nodig. Ik moet leren ademen met een werk, de noten laten bezinken en een deel van me laten worden, eer ik ze uit kan voeren. Ik ben een beetje bang Bach nu al voor publiek te spelen.” Angst is wel het laatste waar we Yuja Wang mee associëren. Ze lacht: “Ja, maar niemand weet wat ik denk. Als ik precies weet wat ik moet zeggen, ben ik niet bang maar bij Bach weet ik dat nog niet goed. Toen ik klein was, speelde ik zijn muziek al. Die voelt heel persoonlijk. Ik ben er nog niet aan toe hem met anderen te delen.”

“Iemand als Rachmaninov is in zekere zin makkelijker, met heerlijke melodieën en weelderige harmonieën. Makkelijker, zoals het eenvoudiger is om door te dringen tot de filmversie van The lord of the rings dan tot een toneelstuk van Shakespeare. En nu, met de concerten hier in Tel Aviv, merk ik dat het Derde pianoconcert steeds mooier wordt. Ik kom er steeds meer achter hoe goed en slim de compositie is geschreven.” Ook de legendarische pianist Vladimir Horowitz is iemand die bovenaan haar lijstje met helden staat. Van hem heeft ze de Variaties op een thema van Bizets Carmen en Saint-Saëns’ Danse macabre vastgelegd. “Horowitz is een tovenaar achter de piano. Hij kan alle mogelijke kleuren laten opbloeien en echt fantaseren op het instrument.”

Hoe is het om een toegift op te nemen zonder de adrenaline van een net gespeeld concert? “Heel lastig! Ik zat in een koude winter in een Berlijnse opnamestudio. Voor een concert ben ik gespannen, maar ik weet hoe ik daarmee om moet gaan. Daar ben ik nu al zo lang aan gewend. Maar dat rode lampje in de studio, daar word ik bloednerveus van, alleen al het idee dat wat ik op dat moment speel voor altijd op een schijfje komt te staan!”

“De cd heeft de opzet van een popalbum, met al die korte stukken”, zegt Wang. “Iedereen zal z’n eigen favorieten hebben. De luisteraar heeft de keuze!”

Frederike Berntsen

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht