Terug naar het overzicht
cover
Various Enchanted Isle
€ 14,99 € 24,99 Niet-leden € 16,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Enchanted Isle

0028948346707

Componist Various
Titel Enchanted Isle
Artiest Voces8
Artikel nr. 483467000289
EAN Code 0028948346707
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2019-01-18
# Titel & Artiest Tijd
1 Soay (Arr. Dale) — VOCES8 003:48
2 Theme from Harry's Game (Arr. Lawson) — VOCES8 004:10
3 Carrickfergus (Arr. Pacey) — VOCES8 004:33
4 May it be (Arr. M. Sheeran) — VOCES8 003:45
5 Agnus Dei — VOCES8 007:42
6 The Rains of Castamere (Arr. Lawson) — VOCES8 003:07
7 Pyramid Song (Arr. Lawson) — VOCES8 004:35
8 6. O Albion (Arr. Clements) — VOCES8 002:47
9 Song for Athene — VOCES8 006:35
10 The Parting Glass (Arr. Pacey) — VOCES8 003:44
11 My Luve is like a Red, Red Rose (Arr. E¿envalds) — VOCES8 004:26
12 Let my Love be heard — VOCES8 004:48
13 Danny Boy (Arr. Pacey) — VOCES8 004:34
14 I was born for this (Arr. Lawson) — VOCES8 005:14
15 She walks in beauty — VOCES8 004:53
16 The Sun never says — VOCES8 004:51
17 Caledonia (Arr. Morgan) — VOCES8 005:25

Hallucinerende trip naar Schotland en Ierland

Ooit een reis naar Schotland en Ierland willen maken en geen tijd of geen geld om daadwerkelijk te gaan? Dan is er nu een heerlijke oplossing: VOCES8. Dit onberispelijk zingende Engelse vocale octet zingt op de cd Enchanted Isle van groene heuvels, woeste hoogten en wilde kusten. De opname is één grote klanktrip langs diepgewortelde traditionals als Danny Boy en My Luve is like a Red, Red Rose, hedendaagse film- en tv-hits als May it be, de prachtige Enya-song die werd gebruikt in Lord of the Rings, en The Rains of Castamere uit The Game of Thrones, aangevuld met enkele modernere werken op traditionele leest. In elke track schemert de rijke Schotse en Ierse volksmuziektraditie en telkens weer zingen de vocalisten van VOCES8, hier en daar aangevuld met een cello, een fluit of een harp, de sterren van de hemel. Het resultaat is een meditatieve reis die de pracht van Schotland en Ierland hoor- en voelbaar in de huiskamer brengt.

KZ 1-2019

INTERVIEW

VOCES8 biedt rijke verscheidenheid
In zijn dertienjarig bestaan was de groep VOCES8 nog niet vaak in Nederland, maar de laatste jaren raakt het publiek in de ban van de groep zangers die de klassieke samenzang een nieuwe glans geeft door het vertolken van allerlei vormen van moderne en oudere muziek. Er is een nieuw album met een Keltisch karakter: Enchanted Isle. Opvallend is het gevarieerde repertoire op de cd.

Een betoverd en betoverend eiland is het, dat achter de mysterieuze mist zichtbaar wordt op het nieuwe album van VOCES8: klassieke stukken, film- en popmuziek en Keltische volksliederen vormen op Enchanted Isle een ode aan het landschap van de Britse eilanden. Samuel Barber, Enya, ‘Danny Boy’ en Radiohead vinden elkaar in het programma van zeventien songs. Muziek uit films staat naast oude stukken en nieuwe composities. VOCES8 brengt met zijn verfijnde ensemblezang eenheid in de variëteit aan repertoire. VOCES8 is een klein ensemble van acht jonge zangers met een kenmerkende frisse en heldere klank. Erachter steekt een veel grotere organisatie, de VCM Foundation, die zich bezighoudt met educatieprojecten over koorzang. Countertenor Barnaby Smith en zijn broer Paul richtten de vocale groep op. Terwijl Paul Smith zich tegenwoordig vooral bezighoudt met alles rond de VCM Foundation, zingt Barnaby nog altijd in het ensemble en ontfermt hij zich over de jonge zangers die in het inmiddels dertien jaar oude VOCES8 meezingen.

“We proberen zangers op jonge leeftijd, rond hun drieëntwintigste, aan ons te binden en ze tien jaar bij ons te houden,” legt Barnaby Smith uit, “en we kiezen daarbij voor opmerkelijke stemmen met mogelijkheden voor een solocarrière. Het is de leeftijdsperiode waarin een stem zich nog verder moet ontwikkelen en waar in de opleiding van zangers een lacune zit. Jonge zangers kunnen bij ons veel zingen en groeien, maar zijn tegelijkertijd beschermd tegen al te grote druk. Het is mijn taak om erop te letten dat ze inderdaad niet onder te hoge druk komen te staan. Na een aantal jaren bij ons kunnen ze door naar een solocarrière.” VOCES8 geeft de zangers een plek, terwijl de VCM Foundation in maar liefst negen landen zangprojecten uitvoert: soms met de zangers van VOCES8 zelf, dan weer met aan het gezelschap verbonden docenten. Middelbare scholen kunnen in principe ook zelfstandig aan de slag met de zangmethode die Paul Smith heeft ontwikkeld. Scholen in Nederland met interesse in koorzangprojecten zijn van harte uitgenodigd contact op te nemen met de Foundation.

Zo wijdverbreid als de activiteiten van VOCES8 is het repertoire van de groep op het nieuwe album Enchanted Isle. “We richten ons graag erop om bestaand werk als nieuw te laten klinken. Koorzang is in feite al een oud genre; daarom brengen we naast speciaal voor ons geschreven nieuwe stukken ook oudere, bekende stukken in nieuwe arrangementen.”

Smith prijst streaming services als Spotify, omdat ze de repertoirekennis van het publiek aanzienlijk hebben vergroot. Tegelijkertijd moet hij toegeven dat liefhebbers vaak niet meer lang achtereen naar een album luisteren, maar zich meer focussen op playlists. Daarom biedt het album die rijke verscheidenheid aan repertoire.

Het is opmerkelijk hoe uiteenlopend de stukken op de cd zijn. Smith: “Een van de voordelen van een groep van acht is dat er acht verschillende smaken zijn. Ik kom uit de hoek van de oude muziek en het koorzingen en ik word verrast door suggesties van mensen van wie ik niet eens weet dat ze ooit geboren zijn. Ik kende de Pyramid Song van Radiohead helemaal niet. Jonathan Pacey zit in zijn vrije tijd graag in de British Library, kijkt daar naar facsimiles en maakt nieuwe edities van onuitgegeven werken, terwijl Blake Morgan uit Detroit komt en de zoon is van de drummer van Tina Turner. Hij groeide op tussen drums en gitaren. Iedereen komt met eigen ideeën. We blijven ook graag eigentijds: als we Radiohead opnemen, komt dat ergens op een Spotifyplaylist terecht met Radioheadcovers. Misschien hoort een miljoen mensen de track en gaan er tienduizend op zoek naar het album waar die track vandaan komt: zo horen ze dan voor het eerst koormuziek.”

Hein van Eekert (1-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht