Terug naar het overzicht
cover
Einaudi, Ludovico Elements
€ 11,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Einaudi, Ludovico

Elements

GRATIS: Folk

0028948119707

Componist Einaudi, Ludovico
Titel Elements
Artiest Einaudi, Ludovico e.a.
Artikel nr. 481197000289
EAN Code 0028948119707
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2015-10-16
# Titel & Artiest Tijd
1 Petricor — Einaudi, Ludovico 006:35
2 Night — Einaudi, Ludovico 005:31
3 Drop — Einaudi, Ludovico 005:00
4 Four Dimensions — Einaudi, Ludovico 004:42
5 Elements — Einaudi, Ludovico 006:06
6 Whirling Winds — Einaudi, Ludovico 005:59
7 Twice — Einaudi, Ludovico 005:21
8 ABC — Einaudi, Ludovico 003:06
9 Numbers — Einaudi, Ludovico 004:35
10 Mountain — Einaudi, Ludovico 006:13
11 Logos — Einaudi, Ludovico 006:23
12 Song For Gavin — Einaudi, Ludovico 003:21

COVERINTERVIEW

Ludovico Einaudi - "Met mijn muziek laat ik mezelf zien"

Het succes van de Italiaanse componist en pianist Ludovico Einaudi lijkt voorlopig zijn grenzen nog niet te hebben bereikt. Tijdens een Europese tournee speelt hij met zijn ensemble muziek van zijn recentste cd Elements; in mei doet Einaudi Nederland aan. Op weg van Mainz naar Neurenberg spreekt hij over componeren, uitvoeren en zijn visie op muziek.

Velen hebben geprobeerd om de muziek van Einaudi in een hokje te plaatsen, waarbij vooral het label cross-over vaak genoemd wordt. Maar dekt dat de lading? “Ik denk dat het geheim van mijn muziek is dat ze de som van verschillende muzikale bronnen is. Ik heb klassieke muziek gestudeerd, maar op hetzelfde moment luisterde ik naar rock-’n-roll, Afrikaanse muziek, jazzimprovisatie, van alles. Met mijn muziek laat ik mezelf zien, ik vertel mijn verhaal; categorieën boeien me niet. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar verschillende ervaringen in muziek, ongeacht welk genre het is of waar het vandaan komt. Het gaat erom dat de klanken je verbeelding prikkelen, dat ze spreken tot je hart en je hersens. Dat is wat ik prettig vind aan muziek, en aan het leven zelf.”

Met die eigengereide instelling heeft hij tot dusverre groot succes geoogst. Op streamingdienst Spotify is hij verreweg de populairste artiest in het klassieke genre, met meer volgers dan Mozart of Beethoven. “Die populariteit geeft je een bepaalde verantwoordelijkheid. Natuurlijk denk je na over de verwachtingen van het publiek. Degenen die mijn recente werk kennen, zullen uitkijken naar wat ik daarna ga doen. Toch beperkt dat me niet. Ik werk aan mijn muziek in een gevoel van vrijheid en probeer altijd mijn eigen muzikale visie te verwezenlijken. Het is mooi om tijdens concerten te voelen dat het publiek elke keer weer iets nieuws wil ervaren, een ander verhaal wil horen; ze volgen me op al mijn verschillende reizen.”

Op zijn huidige concertreis belicht hij muziek van zijn recentste album, Elements, een verzameling muziek met een sterk centraal concept. “Ik las veel theoretisch werk, Kandinsky’s theorieën over kleur en de klassieke meetkunde van Euclides, en dacht na over de natuur en de elementaire bouwstenen van het menselijke bestaan. Het idee van de elementen vormde een tapijt om me heen, gaf me een esthetisch raamwerk voor de muziek die ik op dat moment schreef. Voor mij is het belangrijk om van tevoren zo’n raamwerk te definiëren. De grenzen helpen me om binnen dat raamwerk zo creatief mogelijk te zijn. Als dat frame er niet zou zijn, zou ik verdrinken in de onbeperkte mogelijkheden!”

De totstandkoming van composities als Elements is voor Einaudi een organisch proces. “Ik begin met schetsen op papier, en schrijf alles op wat ik in mijn hoofd heb. Meestal heb ik dan veel meer en rijker materiaal dan waarmee ik wil eindigen. Sommige stukken bestaan al uit meerdere delen, en dan moet je daartussen de beste verbinding zien te vinden. Andere starten als een kern die je verder uit moet werken. Het ene idee kan vooral harmonisch zijn, het andere meer melodisch, en weer een ander een textuur van ritmes. Door die ideeën uit te werken worden sommige als vanzelf sterker. Het is een natuurlijke selectie, en uiteindelijk is het meestal niet moeilijk om te begrijpen waar het heen gaat, welk materiaal blijft en wat niet.”

Het live uitvoeren van zijn muziek vereist soms aanpassingen, maar schept ook nieuwe mogelijkheden. “Sommige nummers heb ik moeten aanpassen om ze geschikt te maken voor een groep van zes mensen, bijvoorbeeld die waarbij Amsterdam Sinfonietta op het album meespeelt. Maar dat maakt het ook spannend; ik test graag nieuwe ideeën uit en breng veranderingen aan, ook tijdens de tournee. Je kunt altijd iets nieuws ontdekken over een muzikaal idee, verborgen mogelijkheden die je kunt verkennen. Je legt iets vast op papier, maar dat is maar een van vele mogelijke variaties. Elke avond kan er zo iets nieuws gebeuren. En je deelt samen een energie op het podium waarop je voortbouwt en die je naar nieuwe plekken voert. Dat is altijd weer een bijzonder gevoel.”

Met zijn ensemble toert Einaudi nu door Europa in een bus die voor hem fungeert als een klein bewegend tweede thuis. “Het leven onderweg is natuurlijk anders dan het leven thuis. Als ik thuis ben, is er meer tijd voor introspectie en kan ik muzikale ideeën beter uitdiepen. Maar het uitvoeren van mijn muziek completeert die kant; ik houd erg van het evenwicht tussen die twee. Alleen thuis in mijn studio bezig zijn kan te veel worden, na een tijdje heb ik het contact met andere musici nodig, en met het publiek, om echt muziek te maken. Ik ben een componist die het uitvoeren nodig heeft om de cirkel van mijn kunst compleet te maken.”

Benjamin Rous (2-2016)

Ludovico Einaudi
Nederlandse Tournee 11 t/m 17 mei
Voor meer informatie zie Ludovicoeinaudi.com

De klassieke elementen van Ludovico Einaudi

Profiel
Ludovico Einaudi is een fenomeen: de immens populaire pianist en componist heeft met zijn muziek vrijwel de hele wereld veroverd. Zijn cd's staan steevast bovenaan de klassieke verkooplijsten, en zijn concerttournees zijn meestal ver van tevoren uitverkocht. In Elements, zijn meest recente werk, verkent hij de bouwstenen van het menselijke bestaan.

Ludovico Einaudi studeerde aan het Conservatorio Giuseppe Verdi in Milaan onder de befaamde componist Luciano Berio. Hij begon als componist van ‘puur’ klassieke muziek, maar ontwikkelde zich in een andere richting. Zijn werk is een uitstekend voorbeeld van een muziekstroming die de laatste jaren is opgekomen en die moeilijk te vangen is in bestaande hokjes. Critici hebben moeite om zijn stijl onder ‘klassiek’ te scharen, vooral door de grote populariteit en het gebruik van de muziek in massamedia. Einaudi’s muziek klonk in advertenties, trailers, tv-series en films, waaronder kaskrakers als Black Swan en Les Intouchables. In zijn eigen woorden komt zijn muziek weliswaar deels voort uit klassieke muziek, maar verwerkt hij invloeden van andere soorten muziek die hij tijdens zijn leven heeft ervaren, van Afrikaanse muziek tot folk en rock. Einaudi’s werk kenmerkt zich door een relatief simpel muzikaal idee of thema dat in herhaling verandert en ontwikkelt. Ze heeft iets weg van minimal music, maar is eclectischer en omvat vele uiteenlopende muziekstijlen.

Zijn meest recente compositie is Elements. Zoals de naam al suggereert staat de wereld om ons heen centraal: de natuurlijke elementen, maar ook de ‘kunstmatige’ elementen van wetenschap, kunst en cultuur. In het werk probeert Einaudi dit gegeven te verkennen en te verbinden. In wezen verklankt het werk zijn speurtocht naar oorspronkelijkheid en het inslaan van nieuwe wegen. Volgens de componist kun je Elements zien als een landkaart van gedachten: soms helder en eenduidig, dan weer gelaagd en chaotisch, een idee dat ook op de cover van de cd, door Einaudi zelf ontworpen, duidelijk tot uitdrukking komt. Bestonden Einaudi’s composities in de beginperiode bijna uitsluitend uit muziek voor piano solo, tegenwoordig maakt het muzikale ensemble een integraal onderdeel uit van zijn werk. Weliswaar blijft de piano een wezenlijk onderdeel van de compositie, het ‘basiselement’ als het ware, maar daaraan worden op Elements percussie, gitaren, strijkers en elektronische instrumenten toegevoegd. Zo maakt bijvoorbeeld sterviolist Daniel Hope zijn opwachting, maar ook de strijkers van Amsterdam Sinfonietta, met wie Einaudi begin 2015 een Nederlandse tournee maakte.

Je zou de muziek ‘filmisch’ kunnen noemen; het verhalende, suggestieve karakter van de muziek maakt haar inderdaad bij uitstek geschikt voor visuele media, en het veelvuldige gebruik ervan in films en series is dan ook niet verwonderlijk. Maar ook het gebruik van dat label doet de muziek wellicht tekort: bovenal is Einaudi’s werk persoonlijk, voor de componist zelf maar ook voor de luisteraar. Einaudi zegt niet te componeren om te behagen, maar vanuit een overtuiging, een visie. Dat die visie voor zovelen iets betekent en emotionele reacties oproept, is misschien wel een teken dat Einaudi’s muziek de tijdgeest goed weet te vangen. Ook Elements is een persoonlijk statement van de componist geworden dat wederom velen zal bekoren en ontroeren. Wat doen hokjes er dan nog toe?

Benjamin Rous (5-2015)

  • cover
Terug naar het overzicht