Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten El Aire se Serena
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

El Aire se Serena

5028421953045

Componist Diverse Componisten
Titel El Aire se Serena
Artiest Seldom Sene
Artikel nr. 0095304
EAN Code 5028421953045
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2016-02-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Inviolata (nach Josquin des Préz) — SELDOM SENE 003:54
2 Agnus Dei 3 — SELDOM SENE 003:44
3 Durmendo un jorno (nach Philippe Verdelot) — SELDOM SENE 003:05
4 Dormend'un giorno a baia — SELDOM SENE 002:33
5 Lamentabatur Jacob (Motette) — SELDOM SENE 009:31
6 Ascendens Christus in altum — SELDOM SENE 004:56
7 Triste de par (nach Nicolas Gombert) — SELDOM SENE 003:45
8 Lagrimas de mi consuelo — SELDOM SENE 002:40
9 Danza alta — SELDOM SENE 001:05
10 Amor mio (Balletto) — SELDOM SENE 001:30
11 Bassadanza "La Spagna" — SELDOM SENE 001:32
12 Ave Regina coelorum — SELDOM SENE 003:19
13 Adoro te, Domine Jesu Christe (Motette) — SELDOM SENE 002:49
14 Lux aeterna — SELDOM SENE 003:23
15 Susanna un jour — SELDOM SENE 003:20
16 Riu, riu, chiu — SELDOM SENE 001:37
17 Trahe me post te, Virgo Maria (Motette) — SELDOM SENE 005:34
18 ¡Hombres, victoria, victoria! — SELDOM SENE 003:31
19 Prima pars — SELDOM SENE 002:35
20 Secunda pars — SELDOM SENE 001:40
21 Tertia pars — SELDOM SENE 001:36

Het Nederlandse blokfluitkwintet Seldom Sene won in september 2014 zeer overtuigend het Van Wassenaerconcours voor oudemuziekensembles. De vijf blokfluitistes timmeren sindsdien flink aan de weg en leveren nu een prachtige tweede cd af. Was de eerste cd meer een muzikaal visitekaartje, met muziek uit verschillende landen en tijden, op deze tweede verdiept het ensemble zich helemaal in de Spaanse muziek van de renaissance. Daarbij komen zowel kerkmuziek als wereldlijke muziek aan de orde, een onderscheid dat in Spanje toch al vrij diffuus was maar dat bij puur instrumentale uitvoeringen natuurlijk helemaal vervalt. Er klinkt muziek van alle generaties Spaanse renaissancecomponisten, van de vijftiende-eeuwer Francisco de la Torre tot en met de in 1611 overleden Tomás Luis de Victoria. Of het nu gaat om een diepzinnig motet of een virtuoze dans, alles wordt door Seldom Sene gespeeld met de concentratie en flair die we ook hoorden op hun eerste cd. Daarbij komt de hele blokfluitfamilie aan het woord, van sopranino tot en met sub-contrabas. Afwisseling te over dus, zowel in repertoire als in instrumentcombinaties. Seldom Sene is echt een van de leukste en origineelste oudemuziekensembles van Nederland.

Marcel Bijlo (1-2016)

INTERVIEW

Seldom Sene - Unieke benadering

Het blokfluitkwintet Seldom Sene heeft zich, sinds het in 2014 overtuigend het Van Wassenaerconcours voor Oude Muziek won, al stevig op de kaart gezet. Het ensemble komt nu met een nieuwe cd, El Aire se Serena, en een uitgebreide concerttournee.

Eva Gemeinhardt, María Martínez Ayerza, Hester Groenleer, Stephanie Brandt en Ruth Dyson: vijf blokfluitistes uit vier landen die elkaar tegenkwamen op het conservatorium in Amsterdam waar ze allemaal studeerden. De beslissing om samen een ensemble te vormen werd snel genomen. Hester Groenleer vertelt: “In 2009 besloten we dat we als kwintet iets wilden. Het eerste stuk dat we samen speelden was Seldom Sene, een merkwaardig werk van de Engelse renaissancecomponist Christopher Tye. Dat ging geweldig, en meteen besloten we dat Seldom Sene de naam van ons ensemble zou worden. We willen zowel oude als nieuwe muziek benaderen op een unieke manier en daar past deze naam goed bij. Ook het feit dat we een kwintet zijn en geen kwartet, zoals de meeste andere blokfluitensembles, werkt in ons voordeel. Veel muziek uit de renaissance is vijfstemmig. Maar we spelen ook barokmuziek en we hebben goede contacten met componisten die speciaal voor ons stukken schrijven.” De nieuwe cd, El aire se serena, is – net als de komende concerten – gewijd aan muziek uit de Spaanse renaissance. Groenleer: “Veel van de stukken op de cd zijn oorspronkelijk vocaal, maar ze werken heel goed met een blokfluitensemble; de muziek past op de instrumenten zonder dat je in de noten hoeft in te grijpen. We houden van afwisseling tussen verschillende soorten stukken, en we houden zorgvuldig in de gaten of onze aanpak tijdens concerten werkt. Want dat is natuurlijk heel belangrijk, je moet de gevoelens die je zelf bij de muziek hebt op het publiek over kunnen brengen.”

Maar het publiek bij de concerten zal zeker ook onder de indruk raken van de niet geringe hoeveelheid blokfluiten die Seldom Sene meeneemt. “We nemen drie consorts mee. Een consort bestaat uit zes of zeven instrumenten, van heel klein tot heel groot, die volledig bij elkaar passen. Ze zijn wat stemming en boring betreft allemaal hetzelfde en dat veroorzaakt die echte renaissanceklank. Maar de drie consorts verschillen dan weer wel heel erg van elkaar, daarom is het zo mooi om ze alle drie te gebruiken. Het ene consort klinkt wat lichter, het andere weer wat donkerder. Ook heb je binnen een consort de mogelijkheid om afhankelijk van het karakter van het stuk dat je speelt te kiezen voor een hoge of lage ligging. De drie renaissanceconsorts die we hebben voelen tijdens het spelen ook alle drie anders aan. Soms heb je veel lucht nodig, soms wat minder. Dat bepaalt ook voor een groot deel het klankverschil. Plus dat je nog de omstandigheid hebt dat blokfluiten nu eenmaal van hout zijn en dat hout altijd gevoelig is voor vocht, warmte of kou. Ook dat kan invloed hebben op de klank. Wat dat betreft is het natuurlijk ook een kwetsbaar instrument. Je adem vliegt erdoorheen, zonder tussenkomst van een mondstuk of embouchure, en dat vind ik ook het mooie ervan, er zit niets tussen je instrument en je ziel, de muziek gaat recht omhoog en kan het publiek ook direct raken.”

Marcel Bijlo (1-2016)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht