Terug naar het overzicht
cover
Brahms, Johannes Ein Deutsches Requiem
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, Johannes

Ein Deutsches Requiem

8424562211261

Componist Brahms, Johannes
Titel Ein Deutsches Requiem
Artiest Sampson, Carolyn / Morsch, André / Capella Amsterdam / Orchestra of the Eighteenth Century
Dirigent Reuss, Daniel
Artikel nr. 0921126GCD
EAN Code 8424562211261
Aantal CD's 1
Label GLOSSA
Releasedatum 2019-01-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Selig sind, die da Leid tragen — Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 010:46
2 Denn alles Fleisch, es ist wie Gras — Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 014:48
3 Herr, lehre doch mich — Andre Morsch; Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 010:27
4 Wie lieblich sind deine Wohnungen — Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 005:43
5 Ihr habt nun Traurigkeit — Carolyn Sampson; Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 007:09
6 Denn wir haben hie keine bleibende Statt — Andre Morsch; Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 011:23
7 Selig sind die Toten — Cappella Amsterdam; Orchestra of the 18th Century; Daniel Reuss 009:47

Er was crowdfunding nodig om deze cd te realiseren, hoewel de tournee in de lente van vorig jaar toch veel succes had geoogst. Aan het hoofd van het Orkest van de Achttiende Eeuw en zijn eigen Cappella Amsterdam ontdoet Daniel Reuss Ein deutsches Requiem van alle zwaarwichtigheid. Met een bescheiden bezetting van 54 orkestleden (slechts drie contrabassisten!) en 42 koorzangers krijgt het requiem een helder profiel, alsof het om barokmuziek gaat. Reeds als puber struinde Brahms de antiquariaten en boekenstalletjes van Hamburg af op zoek naar oude partituren. Bach was zijn idool. Vanaf 1850 verscheen elk jaar een deel in de ‘Gesamtausgabe’ van diens werken en Brahms schafte ze allemaal aan. Zijn romantische fascinatie voor de zuiverheid van muziek uit een ver verleden klinkt door in het transparante samenspel van een orkest dat ooit daarvoor is opgericht door Frans Brüggen. Dankzij de natuurlijke versmelting van oude instrumenten en de aandacht voor retorische zeggingskracht raakt de uitvoering in de loop van zeventig minuten vele tere snaren. Het koor zingt innig, woord voor woord verstaanbaar. De sopraan Carolyn Sampson en de bariton André Morsch worden als op handen gedragen door het voorbeeldige orkest.

Eddie Vetter (2-2019)

SPECIAL

Cappella & Brahms

Voor de indrukwekkende uitvoeringen van Ein Deutsches Requiem van Brahms won Cappella Amsterdam samen met het Orkest van de Achttiende Eeuw de VSCD Klassieke Muziekprijs in 2018. “In alle zeven delen van dit troostende requiem wordt loepzuiver en in perfecte balans met het orkest gezongen”, schreef Trouw over de liveopname op cd. Chef-dirigent Daniel Reuss legt uit wat er zo uniek is aan deze opname.

Brahms is een van de favoriete componisten van Daniel Reuss. “Ik leef al meer dan dertig jaar met de muziek van Brahms en het was een langgekoesterde droom om de koorwerken op te nemen met Cappella Amsterdam.” Na de succesvolle release van het album Warum in 2016 volgde in 2018 Ein Deutsches Requiem, uitgevoerd met het Orkest van de Achttiende Eeuw. “Het opvallendste verschil met andere opnames van het requiem heeft te maken met de interpretatie van de tempoaanduidingen van Brahms. Van drie uitvoeringen die Brahms zelf heeft gedirigeerd zijn er metronoomcijfers bekend en die verschillen slechts marginaal van elkaar. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Brahms met name de snelle delen in een opvallend rustig tempo deed, veel rustiger dan we tegenwoordig gewend zijn. De snelle en langzame delen komen zo dichter bij elkaar waarmee een soort eenheid wordt gecreëerd die de boodschap van dit requiem ondersteunt. Het is geen treurig, wanhopig requiem maar veel eerder troostrijk en rustgevend. Een goed voorbeeld is de slotpassage van het derde deel. Het beeld dat hier wordt geschetst gaat over de zielen van de rechtvaardigen die in Gods handen zijn, een soort status quo in de hemel. Heel veel muzikale opwinding is daar niet voor nodig, dus de enorme versnellingen die hier vaak klinken zijn inhoudelijk gezien eigenlijk misplaatst.”

“Wat voor mij een bijzonder cadeau was, was dat het Orkest van de Achttiende Eeuw Ein Deutsches Requiem nog nooit eerder had uitgevoerd. Voor sommige orkestleden was het überhaupt de eerste keer dat ze dit werk van Brahms speelden, zij waren echt aan het genieten van de kennismaking met deze geniale partituur. Dankzij hun enorme ervaring en kennis enerzijds en de voldoening van het ontdekken van deze muziek anderzijds kreeg onze samenwerking een bijzondere meerwaarde.” Reuss kan zich verheugen op nog meer nieuwe Brahmservaringen met Cappella Amsterdam. In het najaar staat het requiem weer op het programma, maar dan in Brahms’ eigen bewerking van de orkestpartij voor vierhandig piano. Het programma wordt aangevuld met een bewerking van de Psalmensymfonie van Stravinsky, een andere favoriet van Reuss. Naast Brahms en Stravinsky kan Bach natuurlijk niet ontbreken in het nieuwe seizoen. “Ik heb me deze zomer ondergedompeld in een studie van theologische werken over het evangelie van Mattheus ter voorbereiding op de tournee in april met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Dat heeft beslist nieuwe ideeën opgeleverd voor mijn interpretatie van Bachs meesterwerk. Verder ben ik druk bezig geweest met het bedenken van nieuwe programma’s voor de komende jaren, waarbij ik helaas wel rekening moet houden met onze beperkte financiële middelen. Anders zou ik nog veel meer unieke koorprojecten willen realiseren als Figure humaine in mei 2020, met aangrijpende muziek van onder anderen Poulenc en Ton de Leeuw.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht