Terug naar het overzicht
cover
Various Early Music Limited Edition
€ 46,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Early Music Limited Edition

8711801090115

Componist Various
Titel Early Music Limited Edition
Artiest Various
Artikel nr. 0009011KTC
EAN Code 8711801090115
Aantal CD's 10
Label ETCETERA RECORDS
Releasedatum 2022-09-01

SPECIAL

Veertig jaar Et'Cetera
Et’cetera bestaat veertig jaar. Niemand had gedacht dat het in 1982 in Amsterdam gestarte label het zou schoppen tot het oudste onafhankelijke label van Nederland. Directeur Dirk de Greef viert het jubileum met vier rijk gevulde boxen en enthousiaste toekomstplannen.

Een nieuwe cd-maatschappij beginnen in de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw was een vorm van donquichotterie. De grote maatschappijen hadden de touwtjes stevig in handen en de komst van de cd zou zorgen voor een nieuwe bloeiperiode. Toch durfden de Brit David Rossiter en de Fransman Michel Arcizet het in 1982 aan om in Nederland het label Et’cetera te beginnen met het doel onbekend repertoire uit te brengen dat door de grote platenmaatschappijen werd verwaarloosd. De eerste release was een opname van het Tweede gitaarconcert van Mario Castelnuovo-Tedesco met gitarist Jorge Oraison en het Concertgebouwkamerorkest Haarlem. Er volgden vele memorabele opnamen, onder andere met sopraan Roberta Alexander en met het Nieuw Ensemble, die nog steeds verkrijgbaar zijn.

Nadat beide oprichters overleden waren kwam het label in 2002 in handen van Coda Distributions. Inmiddels zwaait Dirk de Greef, eerst nog met de in 2014 overleden Paul Janse, alweer twintig jaar de scepter over het oudste onafhankelijke label van Nederland en staat hij met vier indrukwekkende boxen stil bij het veertigjarig bestaan. “Een goede zet”, noemt De Greef, die ooit begon met een eigen platenzaak in België, de koop van het label in 2002. “Het label dreigde in handen te komen van Naxos. Dat vond ik zonde. Toen heb ik het op eigen naam gekocht.”

De Greef hield zich de afgelopen decennia aan het uitgangspunt van de oprichters om voornamelijk door anderen verwaarloosd repertoire uit te brengen. “Authentic in diversity”, zo noemt De Greef zijn beleid. En dat betekent niet meteen dat het altijd onbekend of moeilijk repertoire moet zijn. Zo kon pianist Jan Vermeulen alle pianowerken van Schubert opnemen op pianoforte op een moment dat andere maatschappijen daar nog geen belangstelling voor hadden. Daarnaast roemt De Greef de samenwerking met het eveneens veertig jaar bestaande Orlando Festival. Zo gaat hij met de huidige artistiek leider Henk Guittart en diens Gruppo Montebello gestaag verder om onder andere alle kamermuziekarrangementen van Schönbergs Verein für musikalische Privataufführungen op te nemen.

Ook de vier boxen, respectievelijk gewijd aan oude muziek, de barok, de klassieke en romantische periode en de twintigste eeuw, met elk tien (dubbel-)cd’s, bevatten vele cd-premières en genoeg juwelen die op een bijzondere wijze artiest en repertoire bijeenbrengen. Zo is klavecinist Pieter Dirksen – “een belangrijk doch ondergewaardeerd artiest”, aldus De Greef – rijk vertegenwoordigd in de barokbox en bevat de box met klassieke en romantische muziek drie opnamen van het Rusquartet dat op bijzondere wijze onder anderen Tsjaikovski speelt. “De boxen geven een mooi overzicht van wat we de afgelopen decennia gedaan hebben en zullen blijven doen”, zegt De Greef. “We roepen al tien jaar dat de cd geen lang leven meer beschoren is en dat alles overgenomen wordt door online opnamen, maar artiesten hangen nog steeds aan een fysiek product. Dat blijft een mooi visitekaartje. Bovendien blijkt elke keer weer dat klassieke muziek nog lang niet dood is: er kloppen nog steeds vele jonge musici aan met grootse plannen die passen binnen ons beleid.”

Etcetera-records.com

Paul Janssen (Klassieke Zaken 4-2022)

  • cover
Terug naar het overzicht