Terug naar het overzicht
cover
Hooft \ Krul \ Vondel, van den \ Starter Dutch theatre music 1600-1650
€ 16,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Hooft \ Krul \ Vondel, van den \ Starter

Dutch theatre music 1600-1650

8711525606203

Componist Hooft \ Krul \ Vondel, van den \ Starter
Titel Dutch theatre music 1600-1650
Artiest Camerata Trajectina
Artikel nr. 0006062GLO
EAN Code 8711525606203
Aantal CD's 1
Label Globe
Releasedatum 2007-08-21
# Titel & Artiest Tijd
1 Granida: Het Vinnich Stralen Van de Son (1605) — Camerata Trajectina
2 Granida: Windeken Daer Het Bosch Af Drilt (1605) — Camerata Trajectina
3 Granida: Ghij Lodderlijcke Nymphen Soet (1605) — Camerata Trajectina
4 Granida: Vaert Wel, Scepters (1605) — Camerata Trajectina
5 Granida: Lof Goedertieren (1605) — Camerata Trajectina
6 Granida: Grote Goden, Niet Om Raken (1605) — Camerata Trajectina
7 Geeraerdt van Velsen: Alarm (1613) — Camerata Trajectina
8 Geeraerdt van Velsen: Wie Sal In Prinssen Dienst Voortaen (1613) — Camerata Trajectina
9 Geeraerdt van Velsen: O Heylighe Drietal, Wellekom (1613) — Camerata Trajectina
10 Geeraerdt van Velsen: Hy is verscheyen (1613) — Camerata Trajectina
11 Baeto: O Eega Waerdt (1623) — Camerata Trajectina
12 Diana: Trompetter Blaest Het Daghet In Den Oosten (1623) — Camerata Trajectina
13 Rosemondt en Raniclis: Vliedt Heen, Droeve Suchjes (1632) — Camerata Trajectina
14 Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Wy Die Ter Aerden Buyghe (1634) — Camerata Trajectina
15 Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Laura Sat Laest By De Beeck (1634) — Camerata Trajectina
16 Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Binnenkomst Van De Koning (1634) — Camerata Trajectina
17 Gijsbrecht van Aemstel: O Kersnacht, Schooner Dan De Daegen (1638) — Camerata Trajectina
18 Gijsbrecht van Aemstel: Waer Werd Oprechter Trouw (1638) — Camerata Trajectina
19 Peter & Pauwels: Voor Jesus Naem en Caesars Rijck (1641) comp. C.T. Padbrué — Camerata Trajectina
20 Peter & Pauwels: 't Balet Van De Vijf Zinnen (1641) comp. C.T. Padbrué — Camerata Trajectina
21 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Hoe Nu, Mijn Soete Suyckermond? (1621) — Camerata Trajectina
22 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Want Suyckerde Wyn Loopt Soetjes In (1621) — Camerata Trajectina
23 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Wel Soet Hartje, Benje Daer Weerom? (1621) — Camerata Trajectina
24 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Myn Toeverlaet, Myn Vreughd (1621) — Camerata Trajectina
25 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Meysje Met Jou Blancke Billen (1621) — Camerata Trajectina
26 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Kom, Lust Jou Wat Te Slapen (1621) — Camerata Trajectina
27 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Nu Duyvel, Siet (1621) — Camerata Trajectina
28 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Wat Drommel Voel Ick Hier? (1621) — Camerata Trajectina
29 Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Ghy Jongmans Die Uyt Vrijen Gaet (1621) — Camerata Trajectina

Het van oorsprong Utrechtse ensemble Camerata Trajectina legt zich toe op de Nederlandse muziek van de zestiende en zeventiende eeuw. Deze wordt gekenmerkt door grote afwisseling en onderlinge verschillen, is nu eens ingetogen en sereen, dan weer expressief in ongeremde vrolijkheid. De Nederlandse Gouden Eeuw was ook de gouden eeuw van de kunsten. De Amsterdamse Schouwburg aan de Keizersgracht speelde hierin een belangrijke rol. Er stonden wekelijks toneelstukken op het programma, drama, kluchten en ballet. Daarbij klonk vaak muziek. Dit konden reien zijn, of koren die de achtergrond van het gebeuren op het toneel duidden. Maar ook de spelers zelf zongen regelmatig een deuntje. Daarnaast klonk er instrumentale muziek, meestal gespeeld met fluit, viool en bas. Of een trompet, zo laat ‘Dutch theatre music 1600-1650’ horen. Veel teksten en muziek hebben een serieus kunstkarakter, zoals de reien van Hooft en Vondel (‘Gijsbrecht van Aemstel’). Boertig amusement vinden we in de klucht ‘Lijsje Flepkous’ van J.J. Starter, in liedjes als ‘Meysje met jou blancke billen’ en ‘Nu duyvel, siet’. Pure lol. Maar niet zonder moraal aan het eind van het verhaal: ‘Ghy Jongmans die uyt vrijen gaet, De eere houd voor oogen, Want quaed beloond syn Heer met quaed, In’t end word ghy bedrogen.’

Cornell Evers

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht