8711525606203
Componist | Hooft \ Krul \ Vondel, van den \ Starter |
Titel | Dutch theatre music 1600-1650 |
Artiest | Camerata Trajectina |
Artikel nr. | 0006062GLO |
EAN Code | 8711525606203 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Globe |
Releasedatum | 2007-08-21 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Granida: Het Vinnich Stralen Van de Son (1605) — Camerata Trajectina | |
2 | Granida: Windeken Daer Het Bosch Af Drilt (1605) — Camerata Trajectina | |
3 | Granida: Ghij Lodderlijcke Nymphen Soet (1605) — Camerata Trajectina | |
4 | Granida: Vaert Wel, Scepters (1605) — Camerata Trajectina | |
5 | Granida: Lof Goedertieren (1605) — Camerata Trajectina | |
6 | Granida: Grote Goden, Niet Om Raken (1605) — Camerata Trajectina | |
7 | Geeraerdt van Velsen: Alarm (1613) — Camerata Trajectina | |
8 | Geeraerdt van Velsen: Wie Sal In Prinssen Dienst Voortaen (1613) — Camerata Trajectina | |
9 | Geeraerdt van Velsen: O Heylighe Drietal, Wellekom (1613) — Camerata Trajectina | |
10 | Geeraerdt van Velsen: Hy is verscheyen (1613) — Camerata Trajectina | |
11 | Baeto: O Eega Waerdt (1623) — Camerata Trajectina | |
12 | Diana: Trompetter Blaest Het Daghet In Den Oosten (1623) — Camerata Trajectina | |
13 | Rosemondt en Raniclis: Vliedt Heen, Droeve Suchjes (1632) — Camerata Trajectina | |
14 | Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Wy Die Ter Aerden Buyghe (1634) — Camerata Trajectina | |
15 | Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Laura Sat Laest By De Beeck (1634) — Camerata Trajectina | |
16 | Pastorel Musyck-Spel van Juliana en Claudiaen: Binnenkomst Van De Koning (1634) — Camerata Trajectina | |
17 | Gijsbrecht van Aemstel: O Kersnacht, Schooner Dan De Daegen (1638) — Camerata Trajectina | |
18 | Gijsbrecht van Aemstel: Waer Werd Oprechter Trouw (1638) — Camerata Trajectina | |
19 | Peter & Pauwels: Voor Jesus Naem en Caesars Rijck (1641) comp. C.T. Padbrué — Camerata Trajectina | |
20 | Peter & Pauwels: 't Balet Van De Vijf Zinnen (1641) comp. C.T. Padbrué — Camerata Trajectina | |
21 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Hoe Nu, Mijn Soete Suyckermond? (1621) — Camerata Trajectina | |
22 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Want Suyckerde Wyn Loopt Soetjes In (1621) — Camerata Trajectina | |
23 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Wel Soet Hartje, Benje Daer Weerom? (1621) — Camerata Trajectina | |
24 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Myn Toeverlaet, Myn Vreughd (1621) — Camerata Trajectina | |
25 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Meysje Met Jou Blancke Billen (1621) — Camerata Trajectina | |
26 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Kom, Lust Jou Wat Te Slapen (1621) — Camerata Trajectina | |
27 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Nu Duyvel, Siet (1621) — Camerata Trajectina | |
28 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Wat Drommel Voel Ick Hier? (1621) — Camerata Trajectina | |
29 | Zingende Klucht van Lijsje Flepkous: Ghy Jongmans Die Uyt Vrijen Gaet (1621) — Camerata Trajectina |
Het van oorsprong Utrechtse ensemble Camerata Trajectina legt zich toe op de Nederlandse muziek van de zestiende en zeventiende eeuw. Deze wordt gekenmerkt door grote afwisseling en onderlinge verschillen, is nu eens ingetogen en sereen, dan weer expressief in ongeremde vrolijkheid. De Nederlandse Gouden Eeuw was ook de gouden eeuw van de kunsten. De Amsterdamse Schouwburg aan de Keizersgracht speelde hierin een belangrijke rol. Er stonden wekelijks toneelstukken op het programma, drama, kluchten en ballet. Daarbij klonk vaak muziek. Dit konden reien zijn, of koren die de achtergrond van het gebeuren op het toneel duidden. Maar ook de spelers zelf zongen regelmatig een deuntje. Daarnaast klonk er instrumentale muziek, meestal gespeeld met fluit, viool en bas. Of een trompet, zo laat ‘Dutch theatre music 1600-1650’ horen. Veel teksten en muziek hebben een serieus kunstkarakter, zoals de reien van Hooft en Vondel (‘Gijsbrecht van Aemstel’). Boertig amusement vinden we in de klucht ‘Lijsje Flepkous’ van J.J. Starter, in liedjes als ‘Meysje met jou blancke billen’ en ‘Nu duyvel, siet’. Pure lol. Maar niet zonder moraal aan het eind van het verhaal: ‘Ghy Jongmans die uyt vrijen gaet, De eere houd voor oogen, Want quaed beloond syn Heer met quaed, In’t end word ghy bedrogen.’
Cornell Evers