0760623170367
Componist | Bosmans \ Hekking \ Schäfer |
Titel | Dutch Sonatas for Violoncello and Piano vol.4 |
Artiest | Hochscheid, Doris \ Ruth, Frans van |
Artikel nr. | 9031703AUD |
EAN Code | 0760623170367 |
Aantal CD's | 1 |
Label | MDG |
Releasedatum | 2021-02-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro con brio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 008:08 |
2 | 2. Adagio non troppo — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:24 |
3 | 3. Finale: Allegro assai agitato — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:45 |
4 | Nr. 1 Cortège : Moderato assai — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 005:09 |
5 | Nr. 2 Nuit calme: Très lent — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 007:00 |
6 | Nr. 3 En Espagne: Allegro con brio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 004:18 |
7 | 1. Allegro maestoso — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 009:11 |
8 | 2. Un poco allegretto — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 004:16 |
9 | 3. Adagio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 003:34 |
10 | 4. Allegro molto e con fuoco — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:10 |
11 | Joujou mécanique: Allegretto ben moderato — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 002:57 |
12 | Danse campagnarde: Allegro deciso — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 002:54 |
13 | Danse pour les Sakharoff: Allegretto — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 003:40 |
Dit is het vierde deel in een serie met Nederlandse muziek door celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth. Na cd's met sonates van Pijper, Röntgen en Vermeulen volgt nu een opname van de Sonate en los werk van Henriëtte Bosmans (1895-1952). Elke nieuwe uitgave focust op één componist, maar er is ook bijvangst: zo ontstaan landschappen met machtige flanken en pieken met daaromheen de al even onmisbare velden en akkers. Deze cd verenigt Bosmans met Dirk Schäfer en Gérard Hekking. De eerste was een grandioos pianist, de tweede een meestercellist. Schägers muziek is Fauré op z'n Brahms'. Hekkings kleine composities: briljante salonmuziek. Bosmans - twintig jaar jonger dan haar collega's - was enig kind van het cellogenie Henri Bosmans. Haar naam was een program: de cello zat in haar bloed. De Trois impressions (1926) verraden inspiratie van Franse tijdgenoten. De ingrediënten zijn simpel, de architectuur is inzichtelijk. Hochscheid laat de lange cantilenes van Nuit calme bloeien en hier horen we eigenlijk al de latere liederencomponist Bosmans. De Sonate (1919) is nog schatplichtig aan midden-Europese voorbeelden, maar ook hier horen we al Debussy's abstracte, opvullende guirlanden- en arabeskenbegeleiding.
Jurjen Vis