0760623170367
Componist | Bosmans \ Hekking \ Schäfer |
Titel | Dutch Sonatas for Violoncello and Piano vol. 4 |
Artiest | Hochscheid, Doris \ Ruth, Frans van |
Artikel nr. | 9031703AUD |
EAN Code | 0760623170367 |
Aantal CD's | 1 |
Label | MDG |
Releasedatum | 2021-02-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro con brio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 008:08 |
2 | 2. Adagio non troppo — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:24 |
3 | 3. Finale: Allegro assai agitato — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:45 |
4 | Nr. 1 Cortège : Moderato assai — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 005:09 |
5 | Nr. 2 Nuit calme: Très lent — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 007:00 |
6 | Nr. 3 En Espagne: Allegro con brio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 004:18 |
7 | 1. Allegro maestoso — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 009:11 |
8 | 2. Un poco allegretto — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 004:16 |
9 | 3. Adagio — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 003:34 |
10 | 4. Allegro molto e con fuoco — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 006:10 |
11 | Joujou mécanique: Allegretto ben moderato — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 002:57 |
12 | Danse campagnarde: Allegro deciso — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 002:54 |
13 | Danse pour les Sakharoff: Allegretto — HOCHSCHEID-DORIS/RUTH-FRANS VAN | 003:40 |
Het vierde deel in de serie van het fenomenaal goede Nederlandse cello-pianoduo. Na cd’s met sonates van Pijper, Röntgen en Vermeulen nu een cd met de sonate en los werk van Henriëtte Bosmans (1895-1952). Elke nieuwe uitgave focust op één componist en er is ook bijvangst: zo ontstaan landschappen met machtige flanken en pieken met daaromheen de al even onmisbare velden en akkers. Deze cd verenigt Dirk Schäfer en Gérard Hekking met Bosmans. De eerste een grandioos pianist, de tweede een meestercellist. Schäfers muziek: Fauré op zijn Brahms’, Hekkings kleine composities: briljante salonmuziek. Bosmans - 20 jaar jonger dan haar collega’s - was enig kind van het cello-genie Henri Bosmans. Haar naam was een program: de cello zat haar in het bloed. De Trois impressions (1926) verraden inspiratie van Franse tijdgenoten. De ingrediënten zijn simpel, de architectuur is heel inzichtelijk. Hochscheid laat de lange cantilenes van Nuit calme bloeien en hier horen we eigenlijk al de latere liederencomponist Bosmans. De Sonate (1919) is nog zwaar schatplichtig aan midden-Europese voorbeelden, maar ook hier horen we al Debussy’s abstrakte, opvullende guirlanden- en arabeskenbegeleiding. De componiste was toen nog maar 24 jaar oud!
Jurjen Vis