5400439003156
Componist | Haydn, Franz Joseph |
Titel | Divertimenti per il pariton a tre |
Artiest | Balestracci, Guido \ Tampieri, Alessandro \ Cocset, Bruno |
Artikel nr. | 0000315RIC |
EAN Code | 5400439003156 |
Aantal CD's | 1 |
Label | RICERCAR |
Releasedatum | 2011-04-14 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Adagio — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 004:52 |
2 | 2. Allegro di molto — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:32 |
3 | 3. Menuet: Allegretto — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 001:50 |
4 | 1. Adagio — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 006:10 |
5 | 2. Allegro di molto — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 002:59 |
6 | 3. Menuet — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:20 |
7 | 1. Largo — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 006:14 |
8 | 2. Allegro — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:15 |
9 | 3. Menuet — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 002:28 |
10 | 1. Scherzando e presto — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:18 |
11 | 2. Andante — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:37 |
12 | 3. Menuet — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 001:46 |
13 | 1. Adagio — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 004:14 |
14 | 2. Allegro — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 002:44 |
15 | 3. Menuet: Poco allegretto — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 002:10 |
16 | 1. Cantabile — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 004:57 |
17 | 2. Allegro — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:33 |
18 | 3. Menuet — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:34 |
19 | 1. Allegro — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 003:54 |
20 | 2. Menuet — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 002:40 |
21 | 3. Finale: Fuga a 3 soggetti in contrapunto doppio — BALESTRACCI/ TAMPIERI/ COCSET | 001:59 |
Een curieus instrument dat in de tweede helft van de achttiende eeuw al lang en breed op zijn retour was: het idee voor de baryton te moeten schrijven zal Franz Joseph niet met veel enthousiasme hebben vervuld. Maar het was het lievelingsinstrument van zijn baas Nikolaus Esterházy en dus moest hij wel, zeker na diens woorden ‘Komponir mehr fürs baryton’. Bovendien moest hij ervoor zorgen dat de prins ongeschonden uit de muzikale strijd kwam – de baryton was een ingewikkeld te bespelen gamba-achtige met een zes- of zevental aantal darmen greepsnaren en een minstens evenveel stalen resonanssnaren, waarop Nikolaus niet heel goed uit de voeten kon. De ‘begeleidende stemmen’ lopen bijkans over van de virtuositeit: Haydn, meester in de kunst van het camoufleren… In totaal zo’n 175 composities voor baryton zagen het licht; toen Haydn echter zelf het instrument ter hand nam, was voor zijn baas de aardigheid er snel af. Niet behept met de eerzucht waaraan Haydns werkgever leed is de tegenwoordige luisteraar beter in staat te genieten van dit archaïsche speeltuig. Wat laat deze opname nog te wensen over? Een glas grüner
Veltliner om te toosten op de muziek!
Andrew van Parijs