Terug naar het overzicht
cover
Various Dido & Aeneas
€ 14,99 € 24,99 Niet-leden € 16,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Dido & Aeneas

0827949075865

Componist Various
Titel Dido & Aeneas
Artiest Calefax / Vloeimans, Eric
Artikel nr. 5186758PTC
EAN Code 0827949075865
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2019-04-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Ouvertüre — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 005:18
2 Peace and I are strangers grown — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 006:44
3 Fear no danger; Cupid has thrown the dart — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 001:30
4 A splendid time together — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 005:53
5 The triumphs of love — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 003:00
6 Love dance — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 006:22
7 The witches — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 003:57
8 Ritornel — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 005:48
9 The sailors — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 005:07
10 Horizon — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 004:50
11 Sailors & witches — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 009:13
12 Triumphant witches — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 005:13
13 Crazy witches — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 006:42
14 Great minds against themselves conspire — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 000:54
15 Dido's lament — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 006:21
16 With drooping wings — CALEFAX - ERIC VLOEIMANS 004:11

Het bewerken van bestaande meesterwerken is zowel risicovol als discutabel. Want waarom moet er gesleuteld worden aan composities die van zichzelf al geniaal zijn? Het gevaar ligt op de loer dat een stuk uit zijn historisch verband wordt gerukt en de intenties van de componist worden genegeerd. Toch waagde altsaxofonist Raaf Hekkema van rietblazerskwintet Calefax zich aan een hercompositie van Purcells mini-opera Dido and Aeneas uit 1689. Trompetvirtuoos Eric Vloeimans voegde daar nog eens vijf nieuwe delen aan toe wat resulteerde in een geslaagde hedendaagse versie voor blazers, slagwerk en contrabas van Vergilius’ klassieker. Purcell is weliswaar de basis, komt veelvuldig en herkenbaar terug, maar wordt gemengd met modernere harmonieën, ritmes en dissonanten uit de wereld van de jazz, de Caraïbische calypso en de Jiddische klezmer. De blazers van Calefax, bijgestaan door leden van Vloeimans’ band Gatecrash, zijn de uitgelezen musici om hier een waar feestje van te maken. Zij zetten een swingende opname neer waarbij het soms moeilijk is om stil te blijven zitten. Daarnaast zorgen zij in het beroemdste deel uit deze opera, Dido’s lament, ook voor een kippenvelmoment als Vloeimans’ gevoelige trompetspel de gemoedstoestand van de veelgeplaagde koningin uit Carthago uitdrukt. Dit voorjaar tevens op tournee door heel Nederland!

Frans Jansen (Klassieke Zaken 3-2019)


Purcell in een teletijdmachine

Dido and Aeneas van Henry Purcell is niet alleen de eerste echt succesvolle opera van Engelse bodem, het is ook een meesterwerk dat prachtige, meeslepende stukken als Dido’s lament bevat. Muziek die enerzijds op en top Engels is en anderzijds een universele boodschap en emotie in zich draagt. Vandaar dat het fameuze Nederlandse rietkwintet Calefax het aandurfde om de noten van Purcell geheel naar eigen hand te zetten. Saxofonist Raaf Hekkema bewerkte het een en ander voor de rietblazers en vond in de briljante trompettist Eric Vloeimans een metgezel. Vloeimans kreeg de rol van de Carthaagse koningin Dido toebedeeld en Calefax is de vijfkoppige krijger Aeneas. Op de noten van Purcell, Calefax en Vloeimans, die een aantal eigen composities toevoegde, krijgt de tragische liefdesgeschiedenis een hedendaagse swing. Alsof Purcell in de teletijdmachine is gestapt en Dido and Aeneas een even onmogelijke als aangrijpende affaire tussen koningin Máxima en Vladimir Poetin is geworden. Jazz, barok, klezmer, calypso, hoogstaand rietblaaswerk en de fluwelen noten van Vloeimans ontmoeten elkaar in een rollercoaster die nog steeds even schrijnend mooi is als de opera van Purcell destijds.

(KZ 2-2019)

GESIGNALEERD

Dido & Aeneazz een meesterzet
Om het maar eens in liefdestermen te beschrijven: zowel de leden van rietkwintet Calefax als trompettist Eric Vloeimans zijn buitengewoon poly-amoureus. Niet alleen spelen ze samen met vele ensembles, ook hoppen de musici zonder enige gêne van het ene genre naar het andere. En met succes. Dus als deze muzikale grootmachten zich met Purcell bezig gaan houden komt er een Dido & Aeneazz uit van formaat.

Eric Vloeimans en Calefax hoefden niet aan elkaar te wennen. De trompettist en het rietkwintet vermengden elkaars werelden al eens op de cd On the spot. Jazz, hedendaags, barok, renaissance, het stond allemaal broederlijk naast elkaar en klonk allemaal even enerverend naar Vloeimans en Calefax. Logisch. De wereld van de jazz is de vijf rietblazers van Calefax niet vreemd. Ze hebben daarbij de uitdaging van improvisatie al lang en breed omarmd. En de wereld van de barok en verder is voor Vloeimans weer een open boek. Slechts twee jaar geleden was de cd Carrousel, de briljante samenwerking tussen Vloeimans en Holland Baroque, nog goed voor de Edison Publieksprijs.

Vandaar dat het niet zo gek is dat de echtgenote van saxofonist Raaf Hekkema tijdens een mooie middag op het strand suggereerde samen te werken met Vloeimans voor Hekkema’s versie van Purcells Dido & Aeneas. Het idee om deze miniopera te ‘hercomponeren’ lag al tien jaar op de plank en kreeg met deze suggestie daadwerkelijk vorm. Vloeimans zou de tragische koningin van Carthago Dido presenteren en Calefax werd de vijfkoppige Trojaanse krijger Aeneas. Een meesterzet, zo bleek.

Uiteraard dient wel even de vraag gesteld te worden of wat de Engelsen zo modieus ‘recomposed’ noemen, wel mag, wel een daad van creativiteit is. Raaf Hekkema, die voor deze herinterpretatie van Purcells meesterwerk zorg droeg, geeft zelf het antwoord. Herinterpreteren van meesterwerken is al eeuwen aan de orde van de dag, betoogt hij in het cd-boekje bij Dido & Aeneazz. Bach ging met Vivaldi aan de haal, Stravinsky voorzag onder andere de muziek van onze eigen graaf Unico Wilhelm van Wassenaer van haken en ogen in Pulcinella en Ravel maakte van Moessorgski’s Schilderijen van een tentoonstelling een spectaculair orkestwerk. En ach, jazzgrootheden als Duke Ellington, Billy Strayhorn en Miles Davis voorzagen klassieke grootheden als Tsjaikovski, Grieg en Rodrigo van een dosis prettige swing. Dus waarom die o zo Engelse Dido & Aeneas niet geïnjecteerd met jazz, blues, klezmer, een dosis Vloeimans en wat Caribische ritmiek?

Gelukkig is Hekkema schaamteloos doch respectvol te werk gegaan en heeft hij ook nog ruimte ingebouwd voor wat eigen werk van Vloeimans, die weer op de noten van Purcell reageert en ook de drummer en bassist uit zijn band heeft meegenomen. Het resultaat is zoals dat doorgaans gaat bij Vloeimans en bij Calefax verrassend, enerverend en inspirerend, en klinkt alsof het nimmer anders had kunnen klinken. De twijfelaars hoeven alleen maar te luisteren naar Dido’s lament: die blijft bloedstollend mooi.

Paul Janssen (2-2019)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht