5425008377018
Componist | Mahler, Gustav |
Titel | Derde Symfonie |
Artiest | Fink, Bernarda \ Koninklijk Concertgebouworkest \ Groot Omroepkoor \ Jongenskoor Rijnmond \ Jansons, Mariss |
Artikel nr. | 0010004RCO |
EAN Code | 5425008377018 |
Aantal CD's | 2 |
Label | RCO LIVE |
Releasedatum | 2011-04-18 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Symphony No. 3: I. Kräftig, Entschieden (Der Sommer marschiert ein) — Royal Concertgebouw Orchestra | 034:19 |
1 | Symphony No. 3: II. Tempo di Menuetto. Sehr mässig (Was mir die Blumen auf der Wiese erzählen) — Royal Concertgebouw Orchestra | 009:54 |
2 | Symphony No. 3: III. Comodo. Scherzando. Ohne Hast (Was mir die Tiere im Walde erzählen) — Royal Concertgebouw Orchestra | 017:37 |
3 | Symphony No. 3: IV. Sehr Langsam. Misterioso. Durchaus ppp: 'O Mensch! Gib Acht!' (Was mir die Nacht — Royal Concertgebouw Orchestra | 009:01 |
4 | Symphony No. 3: V. Lustig im Tempo und keck im Ausdruck: 'Es sungen drei Engel' (Was mir die Morgeng — Royal Concertgebouw Orchestra | 004:20 |
5 | Symphony No. 3: VI. Langsam. Ruhevoll. Empfunden (Was mir die Liebe erzählt) — Royal Concertgebouw Orchestra | 022:57 |
Het eerste wat opvalt bij deze opname van Mahlers zesdelige "Nietzsche-symfonie" (de Derde) is het geraffineerde spel met ruimtelijkheid. Prachtig zoals na de duistere inleiding ineens links en rechts, boven en onder sprookjesachtige intermezzi klinken. Bij dit spel met akoestiek en ruimtelijkheid doet de opnameregisseur overigens een niet onbelangrijke duit in het zakje. Voeg daarbij de ingenieuze interpretatie van Mariss Jansons en je hebt een Mahler zoals je die zelden hoort. Jansons speelt met de stille, intieme momenten. Hij laat klanken individueel tot hun recht komen, zodat een soort kleurencontrapunt ontstaat. Daarmee wordt deze Derde uit de romantiek getild en krijgt ze een extra dimensie. Zelfs in het gracieuze Tempo di Menuetto hoor je die unieke transparantie en kleurenpracht. De mezzosopraan Bernarda Fink neemt feilloos het mysterieuze Middernachtslied (tekst van Nietzsche) voor haar rekening. Mooi van sfeer, zonder een spoor van overdreven sentimentaliteit - dat zou immers niet passen bij een boodschap van Nietzsche. Het afsluitende Adagio brengt je als luisteraar in hoger sferen. Het wordt zo spannend dat het lijkt alsof Mariss trillende zenuwen blootlegt. Maar tot het einde toe weet de Letse chef te verhinderen dat ze het begeven. Topklasse!
Jos van der Zanden