3149020944295
Componist | Weber |
Titel | Der Freischutz |
Artiest | Freiburger Barockorchester |
Dirigent | René Jacobs |
Artikel nr. | 2094429128431 |
EAN Code | 3149020944295 |
Aantal CD's | 2 |
Label | HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI |
Releasedatum | 2022-04-29 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Ouvertüre — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 008:56 |
2 | Allerbarmen! Herr dort oben! (1. Akt) — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:55 |
3 | Wo Agathe nur bleiben mag? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:59 |
4 | Nimm hin des Freundes Gabe — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:16 |
5 | Viktoria, Viktoria! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:57 |
6 | Schau' der Herr mich an als König! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:16 |
7 | Was ist hier los? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:39 |
8 | Herr Ottokar jagte durch Heid und durch Wald - Daher stammt der berühmte Probeschuss — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:01 |
9 | Oh diese Sonne - Max, nichts für ungut — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 006:09 |
10 | Walzer — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:16 |
11 | Nein, länger trag' ich nicht die Qualen - Durch die Wälder, durch die Auen — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 006:39 |
12 | Da bist du ja, Kamerad! - Hier im ird'schen Jammertal — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:26 |
13 | Agathe hat recht — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:08 |
14 | Schweig', schweig', damit dich niemand warnt! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:15 |
15 | Mach das ja nicht nochmal, Alter! - Schelm! Halt fest! - So, jetzt wird der Herr Stammesvater (2. Ak — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:43 |
16 | Kommt ein schlanker Bursch gegangen - So gefällst du mir schon besser, Agathe! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:42 |
17 | Wie nahte mir der Schlummer — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 007:08 |
18 | Lieber Max, was ist los? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:02 |
19 | Wie? Was? Entsetzen! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 005:59 |
1 | Schwachköpfe, alle beide - Milch des Mondes fiel auf's Kraut — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:19 |
2 | Mitternacht! - Geisterstunde! - Was für eine schreckliche Hitze! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:51 |
3 | Ha! Furchtbar gähnt der düstre Abgrund — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:52 |
4 | Der Mond, der Mond verfinstert sich - Und nun, der Kugelsegen! - Schütze, der im Dunkeln wacht — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:05 |
5 | Ah! Zische, brause, koche auf — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 005:33 |
6 | Entre-Akt (3. Akt) — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:54 |
7 | Guten Morgen, Kamerad! Ausgeschlafen? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:21 |
8 | Und ob die Wolke — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:15 |
9 | Na, du bist früher auf als ich! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:20 |
10 | Einst träumte meiner sel'gen Base — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 006:02 |
11 | Nero, der Kettenhund! - Wir winden dir den Jungfernkranz - Da bin ich wieder! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 004:49 |
12 | Mit einem lauten Schrei - Liebe Freunde, darf ich um Aufmerksamkeit bitten? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:53 |
13 | Was gleicht wohl auf Erden — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:41 |
14 | Es war wirklich meisterhaft - Schieß nicht! — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 001:52 |
15 | Schaut, o schaut — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 005:05 |
16 | Nur du kannst dieses Rätsel lösen — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 003:27 |
17 | Wer legt auf ihn so strengen Bann? — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 005:05 |
18 | Doch jetzt erhebt noch eure Blicke — FREIBURGER BAROCKORCHESTER RENE JAC | 002:03 |
Op deze nieuwe opname van Carl Maria von Webers Der Freischütz – het verhaal van de jager Max die zijn bruid Agathe moet winnen via een schietwedstrijd – is de opera door René Jacobs en zijn team nogal gereconstrueerd: extra teksten, voorzien van muziek van Weber en Schubert moeten het verhaal meer reliëf verschaffen. Het probleem met René Jacobs is dat hij soms net een stapje te ver gaat: de acteur die de demon Samiel speelt mag op allerlei momenten commentaar geven op de handeling en praat daarbij zelfs door aria’s en ensembles heen. Samiel wordt daarmee compleet ontdaan van zijn mysterieuze kanten en tegen de tijd waarop hij normaliter wél spreekt – in de beroemde Wolfschluchtscène – heeft hij alle dreiging verloren. Gelukkig valt er op deze opname nog veel te genieten: het Freiburger Barockorchester opereert als een echt operaorkest, met gevoel voor drama en voor de kleuren en sfeer die de instrumenten toe moeten voegen. Onder de solisten valt vooral Kateryna Kasper op, die van Ännchen een sterk, bijzonder sympathiek karakter maakt. Maximilian Schmitt verrast als Hans en Polina Pasztircsák is niet de meest persoonlijk Agathe, maar past met haar fraaie stem mooi in het algehele plaatje.
Hein van Eekert (Klassieke Zaken 2/3-2022)