Terug naar het overzicht
cover
Schubert, Franz Death and the Maiden
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Schubert, Franz

Death and the Maiden

3760014192654

Componist Schubert, Franz
Titel Death and the Maiden
Artiest Kopatchinskaja, Patricia
Artikel nr. 0000265ALPHA
EAN Code 3760014192654
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2016-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Toden Tanz (arr. für Streicher und Percussion von Michi Wiancko) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 002:32
2 Psalm 140 (für Violine und Streicher) (arr. für Streicher von Patricia Kopatchinskaja) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 002:09
3 1. Allegro (arr. für Streicherorchester von Patricia Kopatchinskaja) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 016:22
4 Lachrimae Antiquae Novae (Pavane) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 002:57
5 2. Andante con moto (arr. für Streichorchester von Patricia Kopatchinskaja) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 013:48
6 Moro, lasso, al mio duolo (bearb. für Streichquartett) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 003:19
7 3. Scherzo: Allegro molto (arr. für Streichorchester von Patricia Kopatchinskaja) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 003:37
8 Ligatura-Message to Frances-Maria (The unanswered Question) op. 31b — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 005:01
9 Ruhelos — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 000:26
10 4. Presto (arr. für Streichorchester von Patricia Kopatchinskaja) — KOPATCHINSKAJA,PATRICIA 008:49

Onbevooroordeeld luisteren - dat is een eerste vereiste bij deze cd. Want zowat alles is ongewoon, experimenteel, zelfs provocatief. Weliswaar komt Franz Schuberts Strijkkwartet D 810 (Der Todt und das Mädchen) tot klinken, maar in een afwijkende bezetting: voor strijkorkest. De vier delen worden bovendien steeds onderbroken: ingeleid en afgewisseld met muziek van geheel andere aard. Zo gaan Byzantijnse geluiden vooraf aan het openingsdeel. Muziek van John Dowland dient als intro tot de variaties van het Andante con moto en een madrigaal van Gesualdo leidt het Scherzo in. Kurtágs The Answered Unanswered Question fungeert als opmaat tot de finale. Al die muziek is door violiste Patricia Kopatchinskaja geschikt gemaakt voor viool en strijkorkest, meer in het bijzonder voor het Saint Paul Chamber Orchestra. De rode draad is duidelijk: de dood. Zoals Schubert de dood van het meisje bezingt, zo handelen de andere stukken over de zwarte dood, over moord en doodslag en over levensmoeheid. Kopatchinskaja’s fantasie ging daarbij misschien wel wat ver, want ze noemt Schuberts Scherzo voor het gemak een ‘Totentanz’ en de finale van D 810 zou een ‘geisterhafte Tarantella’ zijn. Hoe dan ook, de uitvoeringen zijn indrukwekkend en je krijgt hier een zeer afwisselende maaltijd voorgeschoteld.

Jos van der Zanden (6-2016)

LABELPORTRET

Innovatief label
Met volle kracht ertegenaan, is het devies van het Franse label Alpha Classics. Explosief groeien en een groter deel van de markt veroveren. Geen spoor van twijfel over de toekomst van de klassieke cd. Alleen al voor dit najaar zijn zo’n vijfentwintig nieuwe uitgaven voorzien.

Talloze nieuwe ensembles en solisten zullen worden ingelijfd. Sterker nog, er wordt zelfs een oogje geworpen op andere labels. De nieuwe man van Alpha Classics komt van het label Naïve. In zijn kielzog zijn grote namen meegetrokken. Die krijgen onderdak bij een ambitieus label dat als geen ander de boer op gaat.

Een label dat een fusie aanging met Zig-Zag Territoires, het Franse kwaliteitslabel dat jarenlang zoveel schitterende opnamen uitbracht, met grote namen als de onvolprezen Jos van Immerseel, het Belcea Quartet (van de spraakmakende complete Beethovenkwartetten), Nelson Goerner, François-Frédéric Guy, het Filharmonisch Orkest van Luxemburg en vele anderen. De kroonjuwelen uit dat enorme bestand zullen in heruitgave verschijnen, gedistribueerd door Outhere, dat als ‘parent label’ van Alpha Classics fungeert.

Toen Alpha in 1999 ten doop werd gehouden waren de ambities meteen duidelijk. Met minder dan absoluut toptalent werd geen genoegen genomen. Een hele reeks musici kwam model te staan voor het kwaliteitsniveau, zoals sopraan Véronique Gens, bariton Georg Nigl en alleskunner Andreas Staier. Vele nieuwelingen die hun sporen aantoonbaar hebben verdiend zullen hierna hun intrede doen, zogezegd een nieuwe generatie. Pianiste Anna Vinnitskaja bijvoorbeeld, die met Kremerata Baltica concerten van Sjostakovitsj opneemt. Het Quatuor Voce maakt een Mozart-cd. Sopraan Mari Eriksmoen schittert op een cd met negentiende-eeuws liedrepertoire. Zo kunnen we nog even doorgaan.

Inmiddels bouwt het nieuwe Alpha Classics gestaag aan de repertoire-uitbreiding. Het oude Alpha mag van oorsprong sterk de nadruk hebben gelegd op barokmuziek, het nieuwe wil als het even kan de gehele muziekgeschiedenis gaan omvatten. Daarom zijn contacten aangeknoopt met Ensemble Intercontemporain en bijvoorbeeld ook met Peter Eötvös. Overal ter wereld strekt Alpha Classics de voelhoorns uit, op zoek naar toptalent en originele invalshoeken. In ons land is dat niet ongemerkt voorbijgegaan. Zo zullen volgend jaar projecten worden opgestart met zangeres Barbara Hannigan, alsmede met het Nederlands Kamerkoor, wat ongetwijfeld zal leiden tot oorstrelende producties met een innovatief programma. Het van het label Ricercar bekende oudemuziekensemble Vox Luminis uit België komt in november met een Bach-cd.

Zo zit Alpha Classics boordevol initiatieven. De uitgaven beperken zich trouwens niet tot cd of digitale luistermogelijkheden. Net als veel andere labels neemt het een nostalgische duik in het verleden: de ouderwetse maar tegelijk tijdloze lp krijgt nieuw leven ingeblazen. Inmiddels is daar voorzichtig een markt voor ontstaan, verrassend genoeg ook bij jongeren. Dit najaar verschijnen diverse opnamen op vinyl. Even afwachten natuurlijk hoe dat loopt, maar het tekent de innovatieve atmosfeer die bij het label heerst. Nieuwe musici, fusies, nieuw repertoire – hier zijn krachten actief die de wereld van de klassieke cd nieuw elan bezorgen. We gaan er in de nabije toekomst vast nog heel veel over horen.

Jos van der Zanden (KZ 6-2016)

Voor info zie outhere-music.com.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht