5 Quiet — Iris Hond
6 A Lost Conversation — Iris Hond
7 A Letter To You — Iris Hond
8 Dear World — Iris Hond
9 Dream Of Everything — Iris Hond

Iris Hond: op zoek naar een eigen stem

Drie jaar geleden koos pianiste Iris Hond voor een drastische koerswijziging. Na vele concerten was ze even helemaal klaar met het klassieke repertoire, en verlangde ze ernaar haar eigen verhalen te vertellen, in haar eigen muziek. Nu verschijnt op haar label Dear World Music het album Dear World, waarop haar eigen composities te horen zijn.

“Ik heb al mijn hele pianospelende leven het gevoel gehad dat het klassieke repertoire uiteindelijk als basis zou gaan dienen voor wat ik écht zou gaan doen, ik wist alleen nooit wat dat was,” vertelt Iris Hond. “Ik hield vanaf mijn elfde een muzikaal dagboek bij, waarin ik mijn ervaringen in muziek opschreef. Dat bleef voor iedereen ongehoord en ongezien. Maar het eerste stukje dat ik ooit schreef, speelde ik weleens als toegift tijdens concerten. Het was voor mij zo’n bijzonder gevoel om juist dat voor het publiek te spelen, en er werd zo goed op gereageerd, dat ik besloot om te onderzoeken of ik daar niet meer mee kon, of ik daar mijn voldoening uit kon halen.”

Samenwerking met de beroemde Amerikaanse songwriter en producer Patrick Leonard, de man achter het succesalbum The Great Escape van Ilse DeLange, bracht het proces in een stroomversnelling. “Hij vroeg me wat ik nou wilde. Ik wilde iets maken wat er op een bepaalde manier toe doet. Muziek die voldoende uitdagend is om te spelen, die weliswaar voortborduurt op klassieke muziek, op de schouders van de klassieke componisten staat, maar wel spreekt naar deze tijd. En zo ben ik muzikale brieven gaan schrijven aan de wereld, met thema’s die voor mij belangrijk zijn. Samen hebben we alles geschreven en gearrangeerd.”

De brieven gaan over de toestand van de wereld, en zijn gebaseerd op haar eigen indrukken en ervaringen. “Dat zijn soms tragische dingen. Ik heb bijvoorbeeld veel voor zieken gespeeld, en in gevangenissen. Een gevangene op de afdeling levenslang zei eens tegen me: ‘Ik zit hier nu twaalf jaar, ik kom hier nooit meer weg, maar voor het eerst, toen jij speelde, voelde mijn hart gewoon vrij.’ Dat heb ik geprobeerd te vangen in het nummer The Heart Escapes. Zoiets heeft heel veel impact op me, en dat verwerk ik in mijn muziek. Maar er zitten ook veel positieve boodschappen in. Aria gaat heel erg over levensvreugde en het delen daarvan met de mensen om je heen, en in Dream Of Everything zeg ik: je bent veilig, durf van alles te dromen, want deze wereld is hier voor jou.”

De muzikale zelfontdekkingsreis smaakt naar meer. “Voor mij was het heel erg belangrijk om echt los te raken van alle hokjes en beperkingen, alle boekjes te buiten te gaan. Op dit album is dat misschien nog niet zo extreem, maar in de dingen die ik nu schrijf ga ik alweer veel verder.” Het klassieke repertoire zal echter ook altijd deel van haar blijven. “Ik heb mijn hart gevolgd en heb het gevoel mezelf bevrijd te hebben, en nu vind ik het weer fantastisch om dat repertoire te spelen. Het kan heel goed naast elkaar; het een bestaat niet zonder het ander!”

Benjamin Rous (KZ 5-2016)

Iris Hond speelt 'Aria', van het album 'Dear World':