Terug naar het overzicht
cover
De Machaut De nostre Dame
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

De Machaut

De nostre Dame

8424562321106

Componist De Machaut
Titel De nostre Dame
Artiest Fraindelavoix Björn Schmelzer
Artikel nr. 0032110GCDP
EAN Code 8424562321106
Aantal CD's 1
Label GLOSSA
Releasedatum 2016-04-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Inviolata gentrix - Felix virgo - Ad te suspiramus gemente et flentes (Motette) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 004:16
2 Salve sancta parens (Introitus) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 004:40
3 Kyrie — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 010:58
4 Gloria — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 006:37
5 Benedicta et venerabilis es virgo Maria (Graduale) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 005:44
6 Post partum virgo (Alleluia) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 005:17
7 Verbum bonum et suave (Prosa) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 004:11
8 Credo — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 009:59
9 Plange, regni respublica - Tu qui gregem tuum ducis - Apprehende arma et scutum et exurge (Motette) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 003:07
10 Sanctus — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 005:03
11 Agnus Dei — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 003:56
12 Beata viscera (Communio) — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 007:31
13 Ite missa est — GRAINDELAVOIX/SCHMELZER,BJORN 001:24

IN GESPREK MET...

De kracht van muziek
David Faber is cellist van het succesvolle Dudok Quartet Amsterdam. Al elf jaar lang komt het kwartet altijd op de eerste plaats. Een bewuste keus waar hij samen met de andere drie kwartetleden dagelijks de vruchten van plukt. Waar komt die gedrevenheid vandaan?

David Faber groeide op in een gezin waarin klassieke muziek een belangrijke rol speelde. “Ik heb drie broers en we spelen allemaal een instrument”, zegt Faber. “Toch lag het niet direct voor de hand dat ik voor een carrière als uitvoerend musicus zou kiezen. Weliswaar hebben mijn beide ouders ook conservatorium gedaan, mijn vader studeerde hobo en mijn moeder viool, ze hebben alle twee uiteindelijk toch voor een ander beroep gekozen. Mijn vader werd tandarts en mijn moeder vioolpedagoog en lerares op een basisschool. Zelf heb ik eerst een tijd rechten gestudeerd voordat ik naar het conservatorium ging.”

Dat David uiteindelijk toch cello wilde studeren heeft te maken met het orkest waar hij als rechtenstudent in zat. “In het Ricciotti Ensemble heb ik geleerd wat de kracht is van muziek. We speelden op ongebruikelijke locaties voor mensen die vaak pas voor het eerst naar klassieke muziek luisterden en toch lukte het ons om die mensen écht te bereiken. Als we door omstandigheden eens iets minder geïnspireerd speelden, dan haakte ons publiek onmiddellijk af en kwam onze muzikale boodschap niet over. Voor mij persoonlijk was dat een belangrijke motivatie om naar het conservatorium te gaan. Ik wilde zo goed mogelijk cello leren spelen om mijn luisteraars te kunnen raken met muziek.”

David leerde de violisten van zijn kwartet kennen in het Ricciotti Ensemble. “Met Judith en Marleen heb ik sindsdien vaak samengespeeld in ad hoc ensembles, maar we werden pas echt serieus met het kwartet tijdens mijn masterstudie in Amsterdam. Nadat we onze individuele studies hadden afgerond konden we ons eindelijk voor honderd procent richten op ons kwartet. Ons streven is altijd: zo diep mogelijk in de muziek duiken om het muzikale verhaal zo overtuigend mogelijk te kunnen vertellen. Sinds een paar jaar is Marie-Louise onze nieuwe altvioliste en dat klikt heel goed. Juist omdat we alle vier zo verschillend zijn en we ons alle vier vrij voelen om onze eigen stem te laten horen werkt het zo goed.”

“Vanwege het coronavirus hebben we al weken geen liveconcerten gehad, daarom waren we extra blij met de release van onze nieuwe Haydn-cd. begin mei. We zijn heel tevreden met de klassieke strijkstokken die speciaal voor ons zijn gebouwd en die zo goed passen bij onze eigen karakters én bij de prachtige instrumenten die we in bruikleen hebben van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Bovendien staan er juist op deze cd drie opbeurende strijkkwartetten. Deze muziek is heel goed voor je humeur!

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 3-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht