3760252670013
Componist | Bach, J.S. |
Titel | Das Wohltemperirte Clavier II |
Artiest | Haas, Frédérick |
Artikel nr. | 0000003HSP |
EAN Code | 3760252670013 |
Aantal CD's | 2 |
Label | HITASURA |
Releasedatum | 2017-09-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Präludium Nr. 1 C-Dur BWV 870 — FREDERICK HAAS | 002:28 |
2 | Fuge Nr. 1 C-Dur BWV 870 — FREDERICK HAAS | 001:42 |
3 | Präludium Nr. 19 A-Dur BWV 888 — FREDERICK HAAS | 001:51 |
4 | Fuge Nr. 19 A-Dur BWV 888 — FREDERICK HAAS | 001:39 |
5 | Präludium Nr. 20 a-moll BWV 889 — FREDERICK HAAS | 003:52 |
6 | Fuge Nr. 20 a-moll BWV 889 — FREDERICK HAAS | 001:57 |
7 | Präludium Nr. 3 Cis-Dur BWV 872 — FREDERICK HAAS | 002:20 |
8 | Fuge Nr. 3 Cis-Dur BWV 872 — FREDERICK HAAS | 002:04 |
9 | Präludium Nr. 17 As-Dur BWV 886 — FREDERICK HAAS | 004:30 |
10 | Fuge Nr. 17 As-Dur BWV 886 — FREDERICK HAAS | 003:06 |
11 | Präludium Nr. 10 e-moll BWV 879 — FREDERICK HAAS | 005:11 |
12 | Fuge Nr. 10 e-moll BWV 879 — FREDERICK HAAS | 002:59 |
13 | Präludium Nr. 18 gis-moll BWV 887 — FREDERICK HAAS | 007:14 |
14 | Fuge Nr. 18 gis-moll BWV 887 — FREDERICK HAAS | 004:43 |
15 | Präludium Nr. 5 D-Dur BWV 874 — FREDERICK HAAS | 003:32 |
16 | Fuge Nr. 5 D-Dur BWV 874 — FREDERICK HAAS | 002:37 |
17 | Präludium Nr. 12 f-moll BWV 881 — FREDERICK HAAS | 005:47 |
18 | Fuge Nr. 12 f-moll BWV 881 — FREDERICK HAAS | 002:07 |
19 | Präludium Nr. 22 b-moll BWV 891 — FREDERICK HAAS | 003:38 |
20 | Fuge Nr. 22 b-moll BWV 891 — FREDERICK HAAS | 004:23 |
21 | Präludium Nr. 24 h-moll BWV 893 — FREDERICK HAAS | 002:03 |
22 | Fuge Nr. 24 h-moll BWV 893 — FREDERICK HAAS | 001:46 |
23 | Präludium Nr. 9 E-Dur BWV 878 — FREDERICK HAAS | 006:02 |
24 | Fuge Nr. 9 E-Dur BWV 878 — FREDERICK HAAS | 003:28 |
1 | Präludium Nr. 4 cis-moll BWV 873 — FREDERICK HAAS | 004:58 |
2 | Fuge Nr. 4 cis-moll BWV 873 — FREDERICK HAAS | 002:45 |
3 | Präludium Nr. 14 fis-moll BWV 883 — FREDERICK HAAS | 003:09 |
4 | Fuge Nr. 14 fis-moll BWV 883 — FREDERICK HAAS | 006:09 |
5 | Präludium Nr. 11 F-Dur BWV 880 — FREDERICK HAAS | 003:42 |
6 | Fuge Nr. 11 F-Dur BWV 880 — FREDERICK HAAS | 001:34 |
7 | Präludium Nr. 6 d-moll BWV 875 — FREDERICK HAAS | 001:32 |
8 | Fuge Nr. 6 d-moll BWV 875 — FREDERICK HAAS | 001:52 |
9 | Präludium Nr. 14 g-moll BWV 885 — FREDERICK HAAS | 002:29 |
10 | Fuge Nr. 14 g-moll BWV 885 — FREDERICK HAAS | 003:03 |
11 | Präludium Nr. 7 Es-Dur BWV 876 — FREDERICK HAAS | 002:48 |
12 | Fuge Nr. 7 Es-Dur BWV 876 — FREDERICK HAAS | 001:59 |
13 | Präludium Nr. 21 B-Dur BWV 890 — FREDERICK HAAS | 006:14 |
14 | Fuge Nr. 21 B-Dur BWV 890 — FREDERICK HAAS | 002:42 |
15 | Präludium Nr. 15 G-Dur BWV 884 — FREDERICK HAAS | 003:01 |
16 | Fuge Nr. 15 G-Dur BWV 884 — FREDERICK HAAS | 001:10 |
17 | Präludium Nr. 2 c-moll BWV 871 — FREDERICK HAAS | 003:23 |
18 | Fuge Nr. 2 c-moll BWV 871 — FREDERICK HAAS | 002:38 |
19 | Präludium Nr. 13 Fis-Dur BWV 882 — FREDERICK HAAS | 003:48 |
20 | Fuge Nr. 13 Fis-Dur BWV 882 — FREDERICK HAAS | 003:42 |
21 | Präludium Nr. 8 dis-moll BW 877 — FREDERICK HAAS | 005:12 |
22 | Fuge Nr. 8 dis-moll BW 877 — FREDERICK HAAS | 004:01 |
23 | Präludium Nr. 23 H-Dur BWV 892 — FREDERICK HAAS | 002:47 |
24 | Fuge Nr. 23 H-Dur BWV 892 — FREDERICK HAAS | 003:51 |
De Franse klavecinist Frédérick Haas heeft, gewoon thuis (!), een van de allermooiste originele achttiende-eeuwse klavecimbels staan die we nog hebben. Dat instrument bespeelt hij tijdens zijn eigen huisconcerten op zondagmiddagen, een aanrader voor wie weleens in Brussel komt, maar héél af en toe mag het klavecimbel uit 1751 naar buiten. Dat gebeurde in september in Huis te Poort in Schiedam, waar Haas regelmatig te gast is en waar hij zijn versie van Bachs Wohltemperierte Klavier II vastlegde. Maar niet alleen vanwege het instrument is dit zo’n bijzondere opname. Haas kiest ervoor om de vierentwintig preludes en fuga’s niet in de gebruikelijke oplopende volgorde te spelen, waarin de toonsoort steeds een halve noot opschuift. Hij hanteert andere criteria, zoals tempo en sfeer. Tijdens concerten laat hij het publiek de volgorde bepalen. Op cd is dat wennen, want iedere keer ben je verrast in welke toonsoort we nu weer gaan belanden. Haas speelt energiek en neemt duidelijk hoorbaar een schep adem voordat hij een nieuw deel inzet. De opname klinkt schitterend, maar wie de kans krijgt dit prachtige instrument live te horen moet zich die niet laten ontgaan!
Marcel Bijlo (1-2018)