Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. Das Wohltemperierte Klavier
€ 51,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

Das Wohltemperierte Klavier

0885470006505

Componist Bach, J.S.
Titel Das Wohltemperierte Klavier
Artiest Gulda, Friedrich
Artikel nr. 0300650MSW
EAN Code 0885470006505
Aantal CD's 4
Label MPS
Releasedatum 2014-08-02
# Titel & Artiest Tijd
1 Präludium Nr. 1 C-Dur BWV 846 — FRIEDRICH GULDA 002:08
2 Fuge Nr. 1 C-Dur BWV 846 — FRIEDRICH GULDA 003:13
3 Präludium Nr. 2 c-moll BWV 847 — FRIEDRICH GULDA 002:14
4 Fuge Nr. 2 c-moll BWV 847 — FRIEDRICH GULDA 002:16
5 Präludium Nr. 3 Cis-Dur BWV 848 — FRIEDRICH GULDA 001:11
6 Fuge Nr. 3 Cis-Dur BWV 848 — FRIEDRICH GULDA 002:24
7 Präludium Nr. 4 cis-moll BWV 849 — FRIEDRICH GULDA 001:56
8 Fuge Nr. 4 cis-moll BWV 849 — FRIEDRICH GULDA 003:56
9 Präludium Nr. 5 D-Dur BWV 850 — FRIEDRICH GULDA 001:08
10 Fuge Nr. 5 D-Dur BWV 850 — FRIEDRICH GULDA 002:05
11 Präludium Nr. 6 d-moll BWV 851 — FRIEDRICH GULDA 001:19
12 Fuge Nr. 6 d-moll BWV 851 — FRIEDRICH GULDA 002:18
13 Präludium Nr. 7 Es-Dur BWV 852 — FRIEDRICH GULDA 003:33
14 Fuge Nr. 7 Es-Dur BWV 852 — FRIEDRICH GULDA 001:47
15 Präludium Nr. 8 es-moll BWV 853 — FRIEDRICH GULDA 004:32
16 Fuge Nr. 8 es-moll BWV 853 — FRIEDRICH GULDA 006:01
17 Präludium Nr. 9 E-Dur BWV 854 — FRIEDRICH GULDA 001:24
18 Fuge Nr. 9 E-Dur BWV 854 — FRIEDRICH GULDA 001:07
19 Präludium Nr. 10 e-moll BWV 855 — FRIEDRICH GULDA 002:18
20 Fuge Nr. 10 e-moll BWV 855 — FRIEDRICH GULDA 001:06
21 Präludium Nr. 11 F-Dur BWV 856 — FRIEDRICH GULDA 000:57
22 Fuge Nr. 11 F-Dur BWV 856 — FRIEDRICH GULDA 001:17
23 Präludium Nr. 12 f-moll BWV 857 — FRIEDRICH GULDA 001:39
24 Fuge Nr. 12 f-moll BWV 857 — FRIEDRICH GULDA 005:22
25 Präludium Nr. 13 Fis-Dur BWV 858 — FRIEDRICH GULDA 001:42
26 Fuge Nr. 13 Fis-Dur BWV 858 — FRIEDRICH GULDA 002:29
27 Präludium Nr. 14 fis-moll BWV 859 — FRIEDRICH GULDA 000:54
28 Fuge Nr. 14 fis-moll BWV 859 — FRIEDRICH GULDA 004:33
29 Präludium Nr. 15 G-Dur BWV 860 — FRIEDRICH GULDA 000:52
30 Fuge Nr. 15 G-Dur BWV 860 — FRIEDRICH GULDA 002:32
1 Präludium Nr. 16 g-moll BWV 861 — FRIEDRICH GULDA 001:32
2 Fuge Nr. 16 g-moll BWV 861 — FRIEDRICH GULDA 002:53
3 Präludium Nr. 17 As-Dur BWV 862 — FRIEDRICH GULDA 001:35
4 Fuge Nr. 17 As-Dur BWV 862 — FRIEDRICH GULDA 002:58
5 Präludium Nr. 18 gis-moll BWV 863 — FRIEDRICH GULDA 001:37
6 Fuge Nr. 18 gis-moll BWV 863 — FRIEDRICH GULDA 005:19
7 Präludium Nr. 19 A-Dur BWV 864 — FRIEDRICH GULDA 000:50
8 Fuge Nr. 19 A-Dur BWV 864 — FRIEDRICH GULDA 001:46
9 Präludium Nr. 20 a-moll BWV 865 — FRIEDRICH GULDA 001:07
10 Fuge Nr. 20 a-moll BWV 865 — FRIEDRICH GULDA 004:22
11 Präludium Nr. 21 B-Dur BWV 866 — FRIEDRICH GULDA 001:11
12 Fuge Nr. 21 B-Dur BWV 866 — FRIEDRICH GULDA 001:24
13 Präludium Nr. 22 b-moll BWV 867 — FRIEDRICH GULDA 003:19
14 Fuge Nr. 22 b-moll BWV 867 — FRIEDRICH GULDA 003:31
15 Präludium Nr. 23 H-Dur BWV 868 — FRIEDRICH GULDA 001:02
16 Fuge Nr. 23 H-Dur BWV 868 — FRIEDRICH GULDA 003:29
17 Präludium Nr. 24 h-moll BWV 869 — FRIEDRICH GULDA 008:23
18 Fuge Nr. 24 h-moll BWV 869 — FRIEDRICH GULDA 008:16
19 Präludium Nr. 1 C-Dur BWV 870 — FRIEDRICH GULDA 002:15
20 Fuge Nr. 1 C-Dur BWV 870 — FRIEDRICH GULDA 001:51
21 Präludium Nr. 2 c-moll BWV 871 — FRIEDRICH GULDA 003:14
22 Fuge Nr. 2 c-moll BWV 871 — FRIEDRICH GULDA 003:46
23 Präludium Nr. 3 Cis-Dur BWV 872 — FRIEDRICH GULDA 001:42
24 Fuge Nr. 3 Cis-Dur BWV 872 — FRIEDRICH GULDA 001:57
1 Präludium Nr. 4 cis-moll BWV 873 — FRIEDRICH GULDA 003:31
2 Fuge Nr. 4 cis-moll BWV 873 — FRIEDRICH GULDA 001:57
3 Präludium Nr. 5 D-Dur BWV 874 — FRIEDRICH GULDA 004:51
4 Fuge Nr. 5 D-Dur BWV 874 — FRIEDRICH GULDA 003:17
5 Präludium Nr. 6 d-moll BWV 875 — FRIEDRICH GULDA 001:28
6 Fuge Nr. 6 d-moll BWV 875 — FRIEDRICH GULDA 001:48
7 Präludium Nr. 7 Es-Dur BWV 876 — FRIEDRICH GULDA 002:54
8 Fuge Nr. 7 Es-Dur BWV 876 — FRIEDRICH GULDA 002:54
9 Präludium Nr. 8 dis-moll BWV 877 — FRIEDRICH GULDA 004:01
10 Fuge Nr. 8 dis-moll BWV 877 — FRIEDRICH GULDA 005:14
11 Präludium Nr. 9 E-Dur BWV 878 — FRIEDRICH GULDA 005:06
12 Fuge Nr. 9 E-Dur BWV 878 — FRIEDRICH GULDA 004:07
13 Präludium Nr. 10 e-moll BWV 879 — FRIEDRICH GULDA 002:43
14 Fuge Nr. 10 e-moll BWV 879 — FRIEDRICH GULDA 002:24
15 Präludium Nr. 11 F-Dur BWV 880 — FRIEDRICH GULDA 002:11
16 Fuge Nr. 11 F-Dur BWV 880 — FRIEDRICH GULDA 002:00
17 Präludium Nr. 12 f-moll BWV 881 — FRIEDRICH GULDA 005:12
18 Fuge Nr. 12 f-moll BWV 881 — FRIEDRICH GULDA 003:21
19 Präludium Nr. 13 Fis-Dur BWV 882 — FRIEDRICH GULDA 003:05
20 Fuge Nr. 13 Fis-Dur BWV 882 — FRIEDRICH GULDA 002:45
21 Präludium Nr. 14 fis-moll BWV 883 — FRIEDRICH GULDA 003:12
22 Fuge Nr. 14 fis-moll BWV 883 — FRIEDRICH GULDA 007:17
1 Präludium Nr. 15 G-Dur BWV 884 — FRIEDRICH GULDA 003:19
2 Fuge Nr. 15 G-Dur BWV 884 — FRIEDRICH GULDA 001:49
3 Präludium Nr. 16 g-moll BWV 885 — FRIEDRICH GULDA 002:50
4 Fuge Nr. 16 g-moll BWV 885 — FRIEDRICH GULDA 002:57
5 Präludium Nr. 17 As-Dur BWV 886 — FRIEDRICH GULDA 004:01
6 Fuge Nr. 17 As-Dur BWV 886 — FRIEDRICH GULDA 002:45
7 Präludium Nr. 18 gis-moll BWV 887 — FRIEDRICH GULDA 005:46
8 Fuge Nr. 18 gis-moll BWV 887 — FRIEDRICH GULDA 002:40
9 Präludium Nr. 19 A-Dur BWV 888 — FRIEDRICH GULDA 002:11
10 Fuge Nr. 19 A-Dur BWV 888 — FRIEDRICH GULDA 001:46
11 Präludium Nr. 20 a-moll BWV 889 — FRIEDRICH GULDA 004:43
12 Fuge Nr. 20 a-moll BWV 889 — FRIEDRICH GULDA 002:01
13 Präludium Nr. 21 B-Dur BWV 890 — FRIEDRICH GULDA 006:46
14 Fuge Nr. 21 B-Dur BWV 890 — FRIEDRICH GULDA 002:11
15 Präludium Nr. 22 b-moll BWV 891 — FRIEDRICH GULDA 004:21
16 Fuge Nr. 22 b-moll BWV 891 — FRIEDRICH GULDA 007:09
17 Präludium Nr. 23 H-Dur BWV 892 — FRIEDRICH GULDA 001:38
18 Fuge Nr. 23 H-Dur BWV 892 — FRIEDRICH GULDA 003:51
19 Präludium Nr. 24 h-moll BWV 893 — FRIEDRICH GULDA 003:03
20 Fuge Nr. 24 h-moll BWV 893 — FRIEDRICH GULDA 002:23

SPECIAL

Geniaal jatwerk
Een gesprek tussen Johann Sebastian Bach en het enfant terrible onder de pianisten, Friedrich Gulda. Het lijkt onmogelijk, maar wie zijn oor te luister legt in de hemel zou naar aanleiding van de heruitgave van Gulda's eigenzinnige opname van Bachs Wohltemperierte Klavier onderstaande conversatie kunnen opvangen.

J.S. Bach: ‘Gefeliciteerd, makker, op aarde was je dit jaar 85 geworden. Het is daar wat begrensder dan het eeuwige leven hier op de hemelse Parnassus, maar ik ben erg gelukkig dat ze ter ere van die verjaardag jouw opname van mijn Wohltemperierte Klavier weer hebben uitgebracht.’
F. Gulda: ‘Ach, dat maakt mij niet zo veel meer uit. Ik heb me eerlijk gezegd bij het spelen van uw werk altijd een beetje een voyeur gevoeld.’
JSB: ‘Mijn hemel, dat was je ook. Je bent de onbeschaamdste pianist die het Wohltemperierte Klavier heeft opgenomen. Misschien mede dankzij je jazzavonturen, maar mijn God, wat heb ik mij naakt gevoeld onder jouw handen.’
FG: ‘Vergeef mij de jazzy invloed die soms te horen is. Ik heb altijd heel veel plezier beleefd aan het spelen met Joe Zawinul en later Chick Corea. Dat was gewoon een vorm van elkaar aftasten en uitdagen en zoeken naar de grenzen van de emotionele schaal.’
JSB: ‘Dat is precies wat je met het Wohltemperierte Klavier hebt gedaan. Door de vorm van de prelude en de fuga en een keurige cyclus door alle toonsoorten hoopte ik een academische afstand te scheppen, terwijl die noten ondertussen mijn hele ziel en zaligheid omvatten. Jij graaft en graaft en dendert als een tandartsboor naar de zenuw van de onderliggende emoties.’
FG: ‘Sorry, meneer Bach, ik kon niet anders. Uw muziek is als goede jazzmuziek. Ze lijkt welhaast geïmproviseerd, recht uit het hart te komen. Dat heb ik willen overbrengen, niet al die technische hoogstandjes.’
JSB: ‘Wat mij zo opvalt, is dat je feilloos weet wanneer ik gebruik maak van Italiaanse en van Franse stijlkenmerken en dat je dat ook overduidelijk laat horen. Door jouw spel heb ik het gevoel door de mand te vallen, alsof je mij om de oren slaat met het feit dat het allemaal jatwerk is.’
FG: ‘Haal uzelf niet naar beneden, alstublieft. Als het al jatwerk is, blijft het geniaal jatwerk. Niemand heeft zo mooi de verschillende stijlkenmerken tot een synthese gebracht. In de jazz van de tweede helft van de twintigste eeuw was u ongetwijfeld een van de voortrekkers van de fusion geweest.’
JSB: ‘Wat ik ook erg waardeer, is dat je mij zo laat swingen en dat je, ondanks de moderne piano, feilloos laat horen welk instrument ikzelf bij elke prelude en fuga in gedachten had.’
FG: ‘Met veel dank aan de producer overigens, Herr Brunner-Schwer. Wat een briljante tonmeister!’
JSB: ‘Ja ja, schuif het maar weer af. Maar om op je eigen woorden in het tekstboekje terug te komen: je hoeft mij niet te danken en je best te blijven doen. Dat heb je gedaan en ik ben erg blij dat dit bijzondere monument van verbinding tussen twee zielen weer als nieuw is uitgebracht.’

Paul Janssen (4-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht