Terug naar het overzicht
cover
Dutilleux, Henri Correspondances
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Dutilleux, Henri

Correspondances

0028947911807

Componist Dutilleux, Henri
Titel Correspondances
Artiest Hannigan, Barbara \ Karttunen, Anssi \ Orchestre Philharmonique de Radio France
Dirigent Salonen, Esa-Pekka
Artikel nr. 002894791180
EAN Code 0028947911807
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2013-01-25
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Gong 1 (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 001:37
2 2. Danse cosmique (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 002:28
3 Interlude (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 000:51
4 3. A Slava et Galina (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 005:24
5 4. Gong 2 (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 002:18
6 5. De Vincent à Théo (Correspondances - For Soprano And Orchestra) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 005:38
7 1. Enigme (Original Version) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 006:50
8 2. Regard (Original Version) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 006:15
9 3. Houles (Original Version) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 004:09
10 4. Miroir (Original Version) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 005:33
11 5. Hymne (Original Version) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 004:19
12 1. Les heures (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 002:53
13 2. Ariel maléfique (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 002:26
14 3. Mémoire des ombres (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 005:07
15 Interlude (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 002:29
16 4. Vagues de lumière (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 003:11
17 5. Dominante bleue? (The Shadows Of Time) — Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philh 005:26

Late erkenning voor Dutilleux

Op het moment dat de radiozender France Musique het overlijden bekend maakte van Henri Dutilleux, eind mei, was ik toevallig in Zuid-Frankrijk. Een dag later las ik in de grootste lokale krant, Nice-Martin, de eerste necrologie over de oudste componist van Frankrijk. Met zijn 97 jaar bijna net zo oud geworden als zijn Amerikaanse collega Elliott Carter. Die tot op nog veel hogere leeftijd doorwerkte en zelfs na zijn honderdste nog nieuw werk afleverde.

Carter werd door iedereen als de nestor onder de Amerikaanse componisten gezien. Bij Dutilleux ligt het anders. Hij was geen veelschrijver en bleef lange tijd een beetje in de schaduw van prominente tijdgenoten als Olivier Messiaen en Pierre Boulez. Zeker als het om zijn internationale reputatie ging. Maar daar stond tegenover dat de pedagoog Dutilleux lange tijd een belangrijke functie bekleedde bij de muziekafdeling van de Franse omroep. Niet altijd tot ieders genoegen. Met name Boulez had het niet zo op de gematigde modernist. Dat stukje in de Nice-Matin was een prachtig voorbeeld van ‘regionale’ journalistiek. Over Dutilleux’ internationale reputatie kregen we bijna niets te lezen. Wel dat zijn composities met regelmaat werden uitgevoerd door de orkesten van Nice, Cannes en Monaco! Dat hij in 1940, toen hij de Prix de Rome kreeg (de meest begerenswaardige prijs voor jonge componisten in La France), hij die studiebeurs vanwege de oorlog niet in Rome maar in Nice moest consumeren. Waar deze stad later het conservatorium aan te danken heeft gehad. En wat uiteindelijk leidde tot zijn benoeming als ereburger van Nice – wist ik niet. In 2007 kreeg Dutilleux tijdens de Midem de Cannes, de grote muziek- en mediabeurs, een speciale oeuvreprijs. Hij was toen al 93. Tekenend voor de al met al vrij late doorbraak van de in Angers geboren en in Parijs gestorven componist. In wezen zegt dirigent Esa-Pekka Salonen hetzelfde met het citaat dat in het boekje bij de cd met de wereldpremière van de liederencyclus Correspondances (2003) is terug te vinden: “Everything Dutilleux has written in the last decades belongs to the category of masterpieces”.

Met andere woorden: hoort veel van wat Dutilleux daarvóór schreef niet tot de categorie meesterwerken? Zoals zijn eerste pianosonate uit 1948, geschreven voor zijn vrouw, de pianiste Geneviève Joy? De beide symfonieën? Of de twee concerten die hij componeerde voor cellist Mstislav Rostropovitsj en violist Isaac Stern (een derde concert, bedoeld voor Arthur Rubinstein, kwam er niet)? Discussies over het blijvende belang en de artistieke waarde van Dutilleux’ oeuvre zijn voorlopig niet van de baan, lijkt me.

Maar Salonen heeft gelijk als hij het heeft over de recente vocale composities die bij Decca en Deutsche Grammophon zijn verschenen. Al hou ik bij Correspondances (gebaseerd op fragmenten uit brieven van Rilke, Solzjenitsyn, Mukherjee en Van Gogh) en ook bij de andere liederencyclus Le temps l’horloge mijn twijfels over de expressieve kracht van de tegenwoordige alom gerespecteerde Dutilleux. Het wordt interessant om te zien of en hoe hij overeind blijft in het seizoen 2013/14 van de ZaterdagMatinee. Waar hij dan centraal staat. Als eerste kennismaking met het werk en de stijl van Henri Dutilleux fungeren beide cd’s als uitstekende introductie. Op de Decca-cd Poèmes combineert sopraan Renée Fleming Dutilleux met Ravel en Messiaen (waarbij Ravels Shéhérazade als grote winnaar uit de bus komt). Deutsche Grammophon presenteert een mooie bloemlezing uit het oeuvre van Dutilleux. Behalve de plaatpremière van Correspondances, ook het celloconcert voor Rostropovitsj (dit keer met de Fin Anssi Karttunen als solist) plus de ‘vijf episodes voor orkest’ – The Shadows of Time (een hommage aan Anne Frank) – waarmee Dutilleux iedereen in 1997 verraste.

Hans Heg (4-2013)

  • cover

Barbara Hannigan, Anssi Karttunen, Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Esa-Pekka Salonen winnen de Edison Klassiek 2014 in de categorie Het orkest.

Het juryrapport:

De eminente Franse componist Henri Dutilleux stierf 22 mei vorig jaar op 97 jarige leeftijd.Hij etaleerde in zijn oeuvre een typisch Frans gevoel voor kleur en balans, nuance en verfijning. Maar hij legde zijn oor ook tot ver buiten de grenzen van zijn vaderland te luisteren, en benutte de donkere, soms ronduit duistere tinten en exotische klanken van bijvoorbeeld het cymbalom. Vandaar dat zijn muziek vanaf zijn vroege werken al een mondiale taal lijkt te spreken.

Het kleine, maar uiterst belangrijke oeuvre van Dutilleux wordt al decennia wereldwijd uitgevoerd en kreeg bij leven van de componist al een klassieke status.

Voordat hij stierf heeft Dutilleux nog samen kunnen werken met de dirigent en de solisten van deze opname. Voor sopraan Barbara Hannigan vervaardigde hij zelfs een nieuw slot voor de cyclus Correspondances. l’Orchestre Philharmonique de Radio France levert alert spel af onder leiding van Esa-Pekka Salonen. De solisten, tot de minimale rol van de jongenssopranen in The shadows of time aan toe, zijn ideale advocaten voor Dutilleux’ fascinerende klankwereld. De opname is helder. Deze cd is een gedroomd eerbetoon aan een Franse grootmeester en fijnslijper.

Hans Haffmans

Terug naar het overzicht