5425008379821
Componist | Byrd, W. e.a. tijdgenoten |
Titel | Consort Songs & Consort Music |
Artiest | Feldman \ Concerto delle Viole \ Gini \ Boeke |
Artikel nr. | 0000004OM |
EAN Code | 5425008379821 |
Aantal CD's | 1 |
Label | OLIVE MUSIC |
Releasedatum | 2005-03-02 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | When Daphne from fair phoebus did fly — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:47 |
2 | Sorrow come — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 003:46 |
3 | Fantasia — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 003:45 |
4 | O that we woeful wretches — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 004:40 |
5 | Sermone blando — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:20 |
6 | Ye sacred muses — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 004:42 |
7 | Miserere — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 001:30 |
8 | Out ov the orient crystal skies — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 003:21 |
9 | Christe redemptor — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:45 |
10 | O Lord how vain — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 008:48 |
11 | Christe qui lux — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:52 |
12 | Joan quoth John — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 003:49 |
13 | Fantasia — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:19 |
14 | Farwell the bliss — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 003:24 |
15 | In nomine — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:43 |
16 | Hear me, o God — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 008:33 |
17 | In nomine — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 002:47 |
18 | Venus' bird — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE | 001:49 |
Het is een van de allermooiste liederen uit de zestiende eeuw: Byrds ‘O Lord, how vain are all our frail delights’. Des dichters bede, te ontstijgen aan de wereldse waan en ijdelheid, lijkt in Byrds tijdloze muziek bijna verhoring te vinden: de melodie van de sopraan zweeft zoekend boven de stoïcijnse consortbegeleiding en smelt er aan het eind van elk couplet, na een paar adembenemend mooie wendingen, mee samen. Drie coupletten, en na afloop is de drang om weer bij het eerste te beginnen onweerstaanbaar. Zeker in de vertolking door Jill Feldman op deze cd. Feldmans stem is van een ongeëvenaarde puurheid en zuiverheid, maar zonder het steriele dat sommige oude-muzieksopranen van haar generatie kenmerkt. Met subtiele maar veelzeggende versieringen plaatst zij dit repertoire op het niveau waar het thuishoort. In Nicholsons ‘Joan, quoth John’ kleurt Feldman haar stem voldoende om het volkse karakter van de tekst te onderstrepen, zonder het plat te maken. Het programma, met verder liederen en instrumentale stukken van Gibbons, Ward, Ferrabosco en Wigthorpe, is mooi opgebouwd en het fraaie ensemblespel van Kees Boeke en de zijnen is helder, maar niet te direct opgenomen. Alleen de toelichtingen hadden wat uitvoeriger gemogen.