Terug naar het overzicht
cover
Byrd, W. e.a. tijdgenoten Consort Songs & Consort Music
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Byrd, W. e.a. tijdgenoten

Consort Songs & Consort Music

5425008379821

Componist Byrd, W. e.a. tijdgenoten
Titel Consort Songs & Consort Music
Artiest Feldman \ Concerto delle Viole \ Gini \ Boeke
Artikel nr. 0000004OM
EAN Code 5425008379821
Aantal CD's 1
Label OLIVE MUSIC
Releasedatum 2005-03-02
# Titel & Artiest Tijd
1 When Daphne from fair phoebus did fly — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:47
2 Sorrow come — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 003:46
3 Fantasia — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 003:45
4 O that we woeful wretches — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 004:40
5 Sermone blando — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:20
6 Ye sacred muses — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 004:42
7 Miserere — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 001:30
8 Out ov the orient crystal skies — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 003:21
9 Christe redemptor — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:45
10 O Lord how vain — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 008:48
11 Christe qui lux — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:52
12 Joan quoth John — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 003:49
13 Fantasia — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:19
14 Farwell the bliss — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 003:24
15 In nomine — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:43
16 Hear me, o God — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 008:33
17 In nomine — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 002:47
18 Venus' bird — FELDMAN/CONCERTO DELLE VIOLE 001:49

Het is een van de allermooiste liederen uit de zestiende eeuw: Byrds ‘O Lord, how vain are all our frail delights’. Des dichters bede, te ontstijgen aan de wereldse waan en ijdelheid, lijkt in Byrds tijdloze muziek bijna verhoring te vinden: de melodie van de sopraan zweeft zoekend boven de stoïcijnse consortbegeleiding en smelt er aan het eind van elk couplet, na een paar adembenemend mooie wendingen, mee samen. Drie coupletten, en na afloop is de drang om weer bij het eerste te beginnen onweerstaanbaar. Zeker in de vertolking door Jill Feldman op deze cd. Feldmans stem is van een ongeëvenaarde puurheid en zuiverheid, maar zonder het steriele dat sommige oude-muzieksopranen van haar generatie kenmerkt. Met subtiele maar veelzeggende versieringen plaatst zij dit repertoire op het niveau waar het thuishoort. In Nicholsons ‘Joan, quoth John’ kleurt Feldman haar stem voldoende om het volkse karakter van de tekst te onderstrepen, zonder het plat te maken. Het programma, met verder liederen en instrumentale stukken van Gibbons, Ward, Ferrabosco en Wigthorpe, is mooi opgebouwd en het fraaie ensemblespel van Kees Boeke en de zijnen is helder, maar niet te direct opgenomen. Alleen de toelichtingen hadden wat uitvoeriger gemogen.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht