Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. / Kliphuis Concertos Tim Kliphuis Trio & Orchestra
€ 14,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S. / Kliphuis

Concertos Tim Kliphuis Trio & Orchestra

0190758895628

Componist Bach, J.S. / Kliphuis
Titel Concertos Tim Kliphuis Trio & Orchestra
Artiest Tim Kliphuis Trio & Orchestra
Artikel nr. 088956219075
EAN Code 0190758895628
Aantal CD's 1
Label SONY CLASSICAL
Releasedatum 2018-09-28
# Titel & Artiest Tijd
1 Brandenburg — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 023:14
2 I. Fast — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 005:28
3 II. Ballad — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 004:26
4 III. Minuet — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 003:17
5 IV. Lively — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 005:53
6 V. Slow — Tim Kliphuis Trio and Orchestra 004:10
7 Violin Concerto in D Minor "Ulysses" — Tim Kliphuis 028:01
8 I. Allegro — Tim Kliphuis 012:59
9 II. Andante — Tim Kliphuis 006:19
10 III. Presto — Tim Kliphuis 008:43

Er zijn vele pogingen gedaan om klassieke muziek te ‘verjazzen’, uiteraard met wisselend succes. Vaak bleef het origineel intact en kreeg dat een jazzy feeling. Zo niet bij Tim Kliphuis en zijn trio. De violist die zich net zo makkelijk thuisvoelt in de zigeunerstijl als in jazz, folk en klassiek, beschouwt zijn inspiratiebronnen slechts als bouwstenen. En dat levert, of het nu gaat om Bachs Brandenburgse concerten of een eigen vioolconcert naar voorbeeld van de grote romantici, opwindende nieuwe muziek op.

Aangenaam Klassiek (2018)

INTERVIEW

Allround Musicus Tim Kliphuis
Tim Kliphuis is een klassiek opgeleide allround musicus die zich thuis voelt in vele stijlen en vormen en geen heilige huisjes kent. Eerder ging hij al aan de haal met Vivaldi’s Vier jaargetijden, en op zijn jongste cd moeten Bachs Brandenburgse concerten eraan geloven.

“Ik ben van huis uit een klassiek violist”, zegt Tim Kliphuis op de vraag waarom hij zich zo aangetrokken voelt tot iconische stukken uit het klassieke repertoire. Op zijn vorige cd, Reflecting the Seasons, transformeerde hij met zijn Tim Kliphuis Trio Vivaldi’s bekendste werk tot jazz, rock, folk, modern klassiek en wat al niet. Zijn nieuwe cd bevat, zoals hij zelf zegt, ‘Tims highlights uit de Brandenburgse concerten’ en zijn geheel zelf gecomponeerde vioolconcert Ulysses. “Vivaldi’s Vier jaargetijden en Bachs Brandenburgse concerten zijn de werken waar ik het meeste gevoel bij heb vanuit mijn klassieke achtergrond”, zegt hij over zijn keuzes. “Vivaldi was een soort rockster. Er zit heel veel ritmische energie in zijn werk. Er loopt een directe lijn van Vivaldi naar een rockband als Metallica, waarin overigens klassiek opgeleide gitaristen spelen.”

Voor Kliphuis gaat Bach een stap verder en was zijn werk voor het trio ‘echt een uitdaging’. “Vivaldi werkt met een eenvoudige baslijn. Bij Bach is de bas ook een op zichzelf staande melodie. Door zijn omgang met de bas creëerde hij nieuwe akkoorden. Daarbij heeft hij de Franse hofdansen omarmd en vermengd met Lutherse hymnen, geheel volgens zijn eigen smaak.” En dat is nu precies het soort synthese dat het Tim Kliphuis Trio op de cd Brandenburg aangaat, waarbij Bachs muziek wordt vermengd met hedendaagse vormen. Het trio gebruikt daarbij improvisatie, een vaak verkeerd begrepen techniek die zij na jarenlang samenwerken op een telepathisch niveau kunnen inzetten. Kliphuis: “Muziek is muziek: ik vind al die hokjes maar onzin. Iemand die weg is van het werk van Lully schrikt waarschijnlijk enorm van Schönberg. De term ‘klassiek’ dekt de lading helemaal niet. Ik geloof meer in het onderscheid dat Duke Ellington maakte: er is goede en slechte muziek. En wij zijn gewoon muzikanten die alles gebruiken wat langskomt. Dat deed Mozart ook.”

En net als Mozart is Kliphuis ook ‘gewoon’ componist. Zijn vioolconcert Ulysses is van a tot z gecomponeerd. Hij vond zijn inspiratie voor dit concert onder anderen bij Prokofjev. “Prokofjev is erg goed in het simpel laten klinken van ingewikkelde harmonische concepten. Dat was een inspiratie voor mijn schrijven. Ik ben daarbij begonnen met een klein motief dat ik, vrij associërend en stijlen overbruggend, doorgecomponeerd heb. De klassieke vormen van Tsjaikovski en anderen zijn een andere bron, vandaar dat het concert de traditionele drie delen heeft: snel, langzaam, nog sneller, met een blues in het tweede deel en een rondo in het laatste. Verder zitten er invloeden in uit de Keltische traditie, de Amerikaanse muziek, Zuid-Amerikaanse ritmes en zelfs Russische lyriek.”

Ulysses klinkt daardoor als een interessante omgevallen cd-kast vol zeer gevarieerd repertoire, en dat was precies Kliphuis’ bedoeling. “Ik wilde een stuk schrijven dat iets zegt over waar ik vandaan kom. Ik vind heel veel muziek mooi en heb alles ook intensief gestudeerd. Dit stuk weerspiegelt dat. Het is daarnaast een oproep aan mensen om niet in één muzikaal hokje te blijven maar om hun creativiteit aan te spreken en nieuwe inspiratie op te doen.”

Paul Janssen (5-2018)

  • cover
Terug naar het overzicht