Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. Concertos Italiens: naar Vivaldi, A. & B. Marcello, Italiaans Concert in F, BWV971
€ 13,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

Concertos Italiens: naar Vivaldi, A. & B. Marcello, Italiaans Concert in F, BWV971

0794881765423

Componist Bach, J.S.
Titel Concertos Italiens: naar Vivaldi, A. & B. Marcello, Italiaans Concert in F, BWV971
Artiest Tharaud, Alexandre
Artikel nr. 817654287301
EAN Code 0794881765423
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2005-01-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Konzert für Orgel d-moll BWV 596 (nach Antonio Vivaldis Konzert für Violine RV 565) — ALEXANDRE THARAUD 002:30
2 1. Allegro — ALEXANDRE THARAUD 002:47
3 2. Largo — ALEXANDRE THARAUD 004:01
4 3. Presto — ALEXANDRE THARAUD 002:14
5 Aria — ALEXANDRE THARAUD 002:36
6 1. Allegro — ALEXANDRE THARAUD 003:35
7 2. Andante — ALEXANDRE THARAUD 005:09
8 3. Presto — ALEXANDRE THARAUD 003:38
9 1. Allegro — ALEXANDRE THARAUD 002:32
10 2. Adagio — ALEXANDRE THARAUD 004:13
11 3. Presto — ALEXANDRE THARAUD 003:24
12 1. Adagio — ALEXANDRE THARAUD 001:48
13 2. Vivace — ALEXANDRE THARAUD 001:37
14 3. Grave — ALEXANDRE THARAUD 002:54
15 4. Prestissimo — ALEXANDRE THARAUD 003:57
16 1. Allegro — ALEXANDRE THARAUD 002:20
17 2. Largo — ALEXANDRE THARAUD 002:32
18 3. Allegro — ALEXANDRE THARAUD 002:08
19 Konzert Für Cembalo H-moll BWV 979 (Nach Giuseppe Torellis Konzert Für Violine D-moll) (Bearb. Für K — ALEXANDRE THARAUD 003:25

Sinds de jonge Franse pianist Alexandre Tharaud in aanraking kwam met Maurice Ravels klassicistische pianosuite Le Tombeau de Couperin, is hij in de ban van het vroeg-achttiende-eeuwse idioom waarnaar dit werk verwijst. Mee terug naar toen - Couperin, Rameau, Scarlatti - maar met behoud van eigen identiteit - als pianist - zo luidde Tharauds devies. Op zijn schitterende Rameau-cd speelde hij het klaar om klavecinistische ornamentiek en pianoklank subtiel op elkaar af te stemmen. Deze Bach-cd is opnieuw een aanstekelijk pleidooi voor de piano. Vanuit een diepe liefde voor pianotranscripties - van anderen, van hemzelf - stuitte Tharaud op de klavierbewerkingen die Bach maakte toen hij aan het hof in Weimar de nieuwste Italiaanse vioolconcerten onder ogen kreeg maar die door omstandigheden niet met het hoforkest mocht uitvoeren. Bach ging achter de toetsen zitten, verdiepte zich grondig in de nieuwe vorm en werkte de vioolconcerten uit voor klavier, klavecimbel of orgel. Later zou hij er met zijn eigen ‘Concerto im italienischen Gusto’ nog een stevig schepje bovenop doen en van het klavecimbel het klanktechnisch schier onmogelijke vergen: de herinnering aan de oorspronkelijke vioolklank levendig houden. Alexandre Tharaud heeft er op zijn genereuze Steinwayvleugel geen spat moeite mee. Marijke Schouten

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht