Terug naar het overzicht
cover
Bach, Johann Sebastian Concerto in a, BWV 1041; Concerto in E, BWV 1042; Concerto in g
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, Johann Sebastian

Concerto in a, BWV 1041; Concerto in E, BWV 1042; Concerto in g

0723385309109

Componist Bach, Johann Sebastian
Titel Concerto in a, BWV 1041; Concerto in E, BWV 1042; Concerto in g
Artiest Podger, Rachel \ Brecon Baroque
Artikel nr. 5309109116293
EAN Code 0723385309109
Aantal CD's 1
Label HARMONIA A - F CHANNEL CLASSIC
Releasedatum 2018-01-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Concerto in A Minor, BWV 1041 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 003:51
2 Concerto in A Minor, BWV 1041 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 005:16
3 Concerto in A Minor, BWV 1041 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 003:21
4 Concerto in E Major, BWV 1042 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 007:32
5 Concerto in E Major, BWV 1042 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 005:43
6 Concerto in E Major, BWV 1042 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 002:37
7 Concerto in G Minor, BWV 1056 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 003:31
8 Concerto in G Minor, BWV 1056 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 002:53
9 Concerto in G Minor, BWV 1056 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 003:16
10 Concerto in A Major, BWV 1055 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 004:17
11 Concerto in A Major, BWV 1055 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 005:18
12 Concerto in A Major, BWV 1055 — RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE 004:05

Rachel Podger gaat op in eigen Brecon Baroque
Het inmiddels alweer tien jaar geleden dat Rachel Podger een nieuwe standaard neerzette met de opname van Bachs Sonatas en Partita’s voor viool solo. Haar natuurlijke interpretatie en geweldige beheersing van de barokviool zorgden ervoor dat de cd’s prijs na prijs in de wacht sleepten. Nu zijn dan eindelijk de vioolconcerten van de Duitse grootmeester aan de beurt. Het resultaat is het wachten waard geweest.

Door Jeroen Smits

Bij Channel Classics heeft Rachel Podger inmiddels een interessante discografie opgebouwd met werken uit de Barok en Klassieke periode van onder meer Bach, Telemann, Vivaldi en Mozart. Opvallend is dat het repertoire vrijwel uitsluitend kamermuziek betreft. En hoewel ze veel samenwerkt met diverse barokorkesten, is het misschien toch wel typerend dat ze in het nieuwe album de vioolconcerten van Bach uitvoert met in totaal slechts zeven musici. Daar komt nog bij dat het gezelschap, Brecon Baroque, door haarzelf is opgericht. Samenspel staat dus voorop en Podger gebruikt de muziek niet als vehikel voor het demonstreren van haar (aanzienlijke) virtuositeit, maar opereert als leidend ensemblelid waarbij de muziek altijd op de eerste plaats komt.
Met de kleine bezetting, het spaarzame gebruik van vibrato en de vaak vlotte tempi zijn het typisch authenieke uitvoeringen. Liefhebbers van Bach op moderne instrumenten prefereren ongetwijfeld een briljantere klank en een grootsere aanpak. Maar wellicht laten ook zij zich vermurwen door Podgers interpretaties. Want als weinig anderen weet ze de tijdloze schoonheid van Bachs werken naar boven te brengen, juist door haar onopgesmukte speelstijl vol subtiliteit en nuance. Een mooi voorbeeld is het lange crescendo halverwege het tweede deel van het Concerto in a. Podger speelt introvert maar zo geconcentreerd dat de spanningsboog intact blijft. Ook het langzame deel van het Concerto in E krijgt in Podgers handen een betoverende schoonheid: teder, wiegend, breekbaar. En gelukkig wordt er nergens te strak gemusiceerd en krijgt de muziek de ruimte om te ademen.
Bij de keuze voor een klein ensemble bestaat het gevaar dat het solo-tutti -effect, het contrast tussen de elkaar afwisselende solist(en) en het orkest dat zo typerend is voor barokconcerten, verloren gaat. Jonathan Freeman-Attwood nuanceert dit in zijn goede toelichting in het cd-boekje door te stellen dat dit contrast in de muziek van Bach minder belangrijk is dan bij andere barokmuziek. Daarin heeft hij waarschijnlijk gelijk, maar eigenlijk behoeft Podgers interpretatie geen verdediging. Haar musici spelen krachtig wanneer het moet, bijvoorbeeld aan het begin van het derde deel van het Concerto in a, waardoor je een grotere bezetting niet mist. En op andere momenten is de enkelvoudige bezetting juist een zegen. Bachs subtiele lijnenspel komt uitstekend tot zijn recht en het is een genot alle partijen zo helder en gelijkwaardig te horen.

Podger speelt Bach teder, wiegend, breekbaar
Het hoge niveau van de musici wordt gelukkig recht gedaan door de opname. Deze is, zoals we inmiddels van Channel Classics gewend zijn, weer uitstekend en in superaudio. Het enige wat misschien teleurstelt aan dit nieuwe album is het ontbreken van Bachs Dubbelconcert. De meeste concurrenten bieden die koppeling wel (en violist Andrew Manze nota bene met Rachel Podger als solistische partner). Daar staat tegenover dat de aanvulling van de rest van de cd erg interessant is. Bach schreef meer vioolconcerten dan de twee die bewaard zijn gebleven en Podger stort zich met haar viool op twee werken die als klavecimbelconcert zijn overgeleverd maar oorspronkelijk voor een ander instrument bedoeld waren. Bij BWV 1055 was dat, aan de lage ligging te oordelen, waarschijnlijk geen viool, maar, zoals Jonathan Freeman-Attwood weer fijntjes toelicht, zorgt die ligging er wel voor dat de solist niet boven het orkest uitsteekt maar eerder fungeert als primus inter pares. En dat is nu net de rol waarvan we al hadden geconstateerd dat die Rachel Podger op het lijf geschreven is.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht