Terug naar het overzicht
cover
Hartmann, Karl Amadeus Concerto funebre, Sonates & Suites voor viool solo
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Hartmann, Karl Amadeus

Concerto funebre, Sonates & Suites voor viool solo

0034571175478

Componist Hartmann, Karl Amadeus
Titel Concerto funebre, Sonates & Suites voor viool solo
Artiest Ibragimova, Alina \ Britten Sinfonia
Dirigent Shave, Jacque
Artikel nr. 711754783087
EAN Code 0034571175478
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HYPERION
Releasedatum 2015-07-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Introduction: Largo - — ALINA IBRAGIMOVA
2 2. Adagio - — ALINA IBRAGIMOVA
3 3. Allegro di molto - — ALINA IBRAGIMOVA
4 4. Choral: Langsamer Marsch — ALINA IBRAGIMOVA
5 1. Canon: Lebhaft — ALINA IBRAGIMOVA
6 2. Fuge: Munter — ALINA IBRAGIMOVA
7 3. Rondo: Nicht zu schnell — ALINA IBRAGIMOVA
8 4. Dreiteilige Liedform: Breit - — ALINA IBRAGIMOVA
9 5. Ciaccona: Lebhaft — ALINA IBRAGIMOVA
10 1. Lebhaft — ALINA IBRAGIMOVA
11 2. Fließend — ALINA IBRAGIMOVA
12 3. Stürmisch — ALINA IBRAGIMOVA
13 4. Jazz Tempo: Sehr robust — ALINA IBRAGIMOVA
14 1. Toccata: Sehr lebhafte Achteln — ALINA IBRAGIMOVA
15 2. Ruhige Vierteln, sehr fließend — ALINA IBRAGIMOVA
16 3. Verrückt schnell, unschön spielen — ALINA IBRAGIMOVA
17 4. Breit! Mit viel Ausdruck — ALINA IBRAGIMOVA
18 5. Fuge (Toccata): Heiter, burschikos — ALINA IBRAGIMOVA
19 1. Langsam, breiter — ALINA IBRAGIMOVA
20 2. Variationen über eine rhythmische Idee: Äusserst lebhaft — ALINA IBRAGIMOVA
21 3. Sehr langsame ... mit viel Empfindung — ALINA IBRAGIMOVA
22 4. Fuge: Sehr wild und roh im Vortrag — ALINA IBRAGIMOVA

Karl Amadeus Hartmann (1905- 1963) moet een bijzonder man zijn geweest. Hij werd in München geboren in een artistiek nest: vader en drie broers waren kunstschilder. Hartmann was communist, maar overleefde het Derde Rijk. Toch had hij geen blad voor de mond genomen. Bekend is zijn uitsprak dat kunst de verordeningen van een totalitaire autoriteit niet kan tolereren. Hoewel zijn werk niet meer werd uitgevoerd, bleef hij in Europa, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Schönberg, Hindemith en Weill. Hartmann werd een balling in eigen land. Omdat hij geweigerd had met de nazi’s samen te werken, kon hij na de oorlog een belangrijke rol spelen in de wederopbouw van het Duitse muziekleven. Hij schreef Concerto funebre’ voor viool en strijkorkest als reactie op de annexatie door de nazi’s van Tsjecho-Slowakije. Het is een werk vol tegengestelde emoties. Zo zijn er rouw en bezinning, maar ook laat de soloviool na verloop van tijd een ruwe schreeuw horen om een betere, hoopvolle toekomst. Een en ander had niet beter tot klinken kunnen worden gebracht dan door de jonge Russische violiste Alina Ibragimova. Zij is de toekomst, zo laat haar spectaculaire uitvoering horen van Hartmanns Sonatas & Suites, waarmee Ibragimova de grootsheid van de werken voor soloviool van Johann Sebastian Bach in herinnering roept.

Cornell Evers

 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht